Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Judaism and Christianity: similarities and differences (philosophical-theological seminar)

General data

Course ID: WF-FI-123-KONM-M21
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Judaism and Christianity: similarities and differences (philosophical-theological seminar)
Name in Polish: Judaizm a chrześcijaństwo: podobieństwa i różnice (konwersatorium filozoficzno-teologiczne)
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Konwersatoria filozoficzno-teologiczne rok 2 i 3 stopień I (tzw. stary program)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Umysł otwarty, szukający prawdy.

Short description: (in Polish)

Żydzi osiedlali się w Polsce od średniowiecza. Ich obecność została dramatycznie przerwana podczas drugiej wojny światowej. To właśnie Żydzi mający obywatelstwo polskie stanowią większość ofiar Holocaustu. Trudno wobec tego dramatu przejść obojętnie.

Dzisiejsze relacje polsko-żydowskie są dosyć skomplikowane i to na wielu płaszczyznach. Więcej jest chyba wzajemnych nieporozumień niż porozumień. Na konserwatorium zastanowimy się jakie są tego przyczyny. U wielu katolików w Polsce uwidacznia się z jednej strony niski poziom wiedzy o Żydach, z drugiej – niska świadomość korzeni chrześcijaństwa w judaizmie. Co łączy, a co dzieli judaizm i chrześcijaństwo? Na niektóre zajęcia zaprosimy gości zaangażowanych w dialog chrześcijańsko-żydowski.

Konserwatorium w formie e-learning, czwartek, 18:30 - 20:00.

o. dr hab. Paweł Mazanka CSsR

e-mail: p.mazanka@uksw.edu.pl

Full description: (in Polish)

Żyjemy w czasie rosnącego zainteresowania kulturą żydowską, która pomimo swojej odrębności nigdy nie przestała towarzyszyć kulturze Zachodu i Wschodu.

Na świecie żyje obecnie 16 milionów Żydów. Stanowią oni zaledwie dwie setne procenta (0,02%) światowej populacji. Jednakże to Żydzi są w światowej czołówce jeżeli chodzi o ekonomię, medycynę, sztukę, itd. Np. wśród zdobywców nagrody Nobla jest ich niemal 30%, Jaka jest przyczyna tego fenomenu? Warto poczynić nad tym refleksję. Przecież przez 2 tysiące lat nie mieli nawet własnej ojczyzny.

Żydzi osiedlali się w Polsce od średniowiecza. Ich obecność została dramatycznie przerwana podczas drugiej wojny światowej. To właśnie Żydzi mający obywatelstwo polskie stanowią większość ofiar Holocaustu. Trudno wobec tego dramatu przejść obojętnie.

Dzisiejsze relacje polsko-żydowskie są dosyć skomplikowane i to na wielu płaszczyznach. Więcej jest chyba wzajemnych nieporozumień niż porozumień. Na konserwatorium zastanowimy się jakie są tego przyczyny. U wielu katolików w Polsce uwidacznia się z jednej strony niski poziom wiedzy o Żydach, z drugiej – niska świadomość korzeni chrześcijaństwa w judaizmie. Co łączy, a co dzieli judaizm i chrześcijaństwo? Na niektóre zajęcia zaprosimy gości zaangażowanych w dialog chrześcijańsko-żydowski.

Konserwatorium w formie e-learning, czwartek, 18:30 - 20:00.

o. dr hab. Paweł Mazanka CSsR

e-mail: p.mazanka@uksw.edu.pl

Bibliography: (in Polish)

- Brackman Levi, Jaffe Sam; „Mądrość żydowska w biznesie. Jak odnieść prawdziwy sukces dzięki lekcjom Tory i innych starożytnych tekstów”, tłum. O. Kwiecień-Majewska, Gliwice 2011.

- Benedyktowicz Zbigniew, „Portrety „obcego". Od stereotypu do symbolu”, Kraków 2000.

Berland M., ”Dni długie jak wieki”, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1992.

- „Dabru emet“: „Mówcie prawdę“. Żydowskie oświadczenie na temat chrześcijan i chrześcijaństwa”, tłum. Stanisław Krajewski, w: „Znak” 2003 nr 1 (572), s. 61–64

- Grynberg Michał, „Księga Sprawiedliwych”, Warszawa 1993.

- Kłopotowski Krzysztof, "Geniusz Żydów na polski rozum", Warszawa 2015.

- Krall Hanna, „Zdążyć przed Panem Bogiem”, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1977.

- Krall Hanna, „Dowody na istnień

ie”, Poznań, Wydawnictwo a5, 1995.

Leociak J., „O obecności sacrum w literaturze dokumentu osobistego okupowanej Warszawy, Łódzkie Studia Teologiczne 1994, 3, s. 107-119; https://archidiecezja.lodz.pl/lst/pdf/3(1994).pdf

- Luzzati Soni, Della Roca Roberto, „Judaizm”, A. A. Wójcicka, Warszawa 2010.

- „Pamięci Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania”, red. T. Majewski, A. Zeidler - Janiszewska, wydanie II, Łódź 2011.

- Petuchowski Jakob J., Thoma Clemens, „Leksykon dialogu chrześcijańsko – żydowskiego”, tłum. J. Kruczyńska, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1995.

- Pierechodnik C., „Spowiedź”, Warszawa 2018, książka dostępna również jako audiobook.

- Rees Laurence, „Holokaust. Nowa historia”, tłum. Ł. Praski, Warszawa 2018.

- Sherwin Byron L., „Duchowe dziedzictwo Żydów polskich”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1995.

- Tokarska-Bakir Joanna, „Pod klątwą. Społeczny portret pogromu kieleckiego, tom 1, Wydawnictwo: Czarna owca, 2018.

- Tryczyk Mirosław, „Miasta śmierci. Sąsiedzkie pogromy Żydów”, Warszawa 2015.

- Zweifel Thomas D., Raskin Aaron L., "Rabin i CEO. Wskazówki dla lidera biznesu XXI wieku", tłum. Magda Witkowska, Gliwice 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kompetencje społeczne:

- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu relacji chrześcijańsko-żydowskiego.

- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.

- Rozumie źródła stereotypów w omawianych zagadnieniach.

- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.

Punkty ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 30

przygotowanie do zaliczenia - 25

konsultacje - 5

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS – 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria ocenienia:

1. Aktywna obecność na zajęciach.

2. Przeczytanie trzech obowiązkowych lektur i zaliczenie ich na kolokwium.

Lektury obowiązkowe:

- Calek Pierochodnik, „Spowiedź”

- „Dabru emet“: „Mówcie prawdę“. Żydowskie oświadczenie na temat chrześcijan i chrześcijaństwa”,

- Zweifel Thomas D., Raskin Aaron L., "Rabin i CEO. Wskazówki dla lidera biznesu XXI wieku".

Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszym spotkaniu.

-x-x-x-x-x-x-x-x--x-x--x-x-x-x-x-x-x-x-x

- ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na konserwatorium.

- ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce konserwatorium, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów

- ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z dialogiem chrześcijańsko-żydowskim.

- ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Paweł Mazanka
Group instructors: Paweł Mazanka
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3apIiYleVbvopSzamCu2tgMha4opx9IRcKzX9nGYmhsXY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1ca3ed45-a356-450a-8c25-0f8e04a3b1ef&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Żydzi osiedlali się w Polsce od średniowiecza. Ich obecność została dramatycznie przerwana podczas drugiej wojny światowej. To właśnie Żydzi mający obywatelstwo polskie stanowią większość ofiar Holocaustu. Trudno wobec tego dramatu przejść obojętnie.

Dzisiejsze relacje polsko-żydowskie są dosyć skomplikowane i to na wielu płaszczyznach. Więcej jest chyba wzajemnych nieporozumień niż porozumień. Na konserwatorium zastanowimy się jakie są tego przyczyny. U wielu katolików w Polsce uwidacznia się z jednej strony niski poziom wiedzy o Żydach, z drugiej – niska świadomość korzeni chrześcijaństwa w judaizmie. Co łączy, a co dzieli judaizm i chrześcijaństwo? Na niektóre zajęcia zaprosimy gości zaangażowanych w dialog chrześcijańsko-żydowski.

Konserwatorium w formie e-learning, czwartek, 18:30 - 20:00.

Full description: (in Polish)

Żyjemy w czasie rosnącego zainteresowania kulturą żydowską, która pomimo swojej odrębności nigdy nie przestała towarzyszyć kulturze Zachodu i Wschodu.

Na świecie żyje obecnie 16 milionów Żydów. Stanowią oni zaledwie dwie setne procenta (0,02%) światowej populacji. Jednakże to Żydzi są w światowej czołówce jeżeli chodzi o ekonomię, medycynę, sztukę, itd. Np. wśród zdobywców nagrody Nobla jest ich niemal 30%, Jaka jest przyczyna tego fenomenu? Warto poczynić nad tym refleksję. Przecież przez 2 tysiące lat nie mieli nawet własnej ojczyzny.

Żydzi osiedlali się w Polsce od średniowiecza. Ich obecność została dramatycznie przerwana podczas drugiej wojny światowej. To właśnie Żydzi mający obywatelstwo polskie stanowią większość ofiar Holocaustu. Trudno wobec tego dramatu przejść obojętnie.

Dzisiejsze relacje polsko-żydowskie są dosyć skomplikowane i to na wielu płaszczyznach. Więcej jest chyba wzajemnych nieporozumień niż porozumień. Na konserwatorium zastanowimy się jakie są tego przyczyny. U wielu katolików w Polsce uwidacznia się z jednej strony niski poziom wiedzy o Żydach, z drugiej – niska świadomość korzeni chrześcijaństwa w judaizmie. Co łączy, a co dzieli judaizm i chrześcijaństwo? Na niektóre zajęcia zaprosimy gości zaangażowanych w dialog chrześcijańsko-żydowski.

Konserwatorium w formie e-learning, czwartek, 18:30 - 20:00.

Bibliography: (in Polish)

- Brackman Levi, Jaffe Sam; „Mądrość żydowska w biznesie. Jak odnieść prawdziwy sukces dzięki lekcjom Tory i innych starożytnych tekstów”, tłum. O. Kwiecień-Majewska, Gliwice 2011.

- Benedyktowicz Zbigniew, „Portrety „obcego". Od stereotypu do symbolu”, Kraków 2000.

- „Dabru emet“: „Mówcie prawdę“. Żydowskie oświadczenie na temat chrześcijan i chrześcijaństwa”, tłum. Stanisław Krajewski, w: „Znak” 2003 nr 1 (572), s. 61–64

- Grynberg Michał, „Księga Sprawiedliwych”, Warszawa 1993.

- Kłopotowski Krzysztof, "Geniusz Żydów na polski rozum", Warszawa 2015.

- Krall Hanna, „Zdążyć przed Panem Bogiem”, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1977.

- Krall Hanna, „Dowody na istnienie”, Poznań, Wydawnictwo a5, 1995.

- Luzzati Soni, Della Roca Roberto, „Judaizm”, A. A. Wójcicka, Warszawa 2010.

- „Pamięci Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania”, red. T. Majewski, A. Zeidler - Janiszewska, wydanie II, Łódź 2011.

- Petuchowski Jakob J., Thoma Clemens, „Leksykon dialogu chrześcijańsko – żydowskiego”, tłum. J. Kruczyńska, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1995.

- Rees Laurence, „Holokaust. Nowa historia”, tłum. Ł. Praski, Warszawa 2018.

- Sherwin Byron L., „Duchowe dziedzictwo Żydów polskich”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1995.

- Tokarska-Bakir Joanna, „Pod klątwą. Społeczny portret pogromu kieleckiego, tom 1, Wydawnictwo: Czarna owca, 2018.

- Tryczyk Mirosław, „Miasta śmierci. Sąsiedzkie pogromy Żydów”, Warszawa 2015.

- Zweifel Thomas D., Raskin Aaron L., "Rabin i CEO. Wskazówki dla lidera biznesu XXI wieku", tłum. Magda Witkowska, Gliwice 2012.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wykładowca jest otwarty na sugestie studentów. Dlatego istnieje możliwość pewnej modyfikacji zagadnień poszczególnych wykładów.

Konserwatorium w formie e-learning, czwartek, 18:30 - 20:00.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 16 places more information
Coordinators: Paweł Mazanka
Group instructors: Paweł Mazanka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Żydzi osiedlali się w Polsce od średniowiecza. Ich obecność została dramatycznie przerwana podczas drugiej wojny światowej. To właśnie Żydzi mający obywatelstwo polskie stanowią większość ofiar Holocaustu. Trudno wobec tego dramatu przejść obojętnie.

Dzisiejsze relacje polsko-żydowskie są dosyć skomplikowane i to na wielu płaszczyznach. Więcej jest chyba wzajemnych nieporozumień niż porozumień. Na konserwatorium zastanowimy się jakie są tego przyczyny. U wielu katolików w Polsce uwidacznia się z jednej strony niski poziom wiedzy o Żydach, z drugiej – niska świadomość korzeni chrześcijaństwa w judaizmie. Co łączy, a co dzieli judaizm i chrześcijaństwo? Na niektóre zajęcia zaprosimy gości zaangażowanych w dialog chrześcijańsko-żydowski.

Konserwatorium w formie e-learning, czwartek, 18:30 - 20:00.

o. dr hab. Paweł Mazanka CSsR

e-mail: p.mazanka@uksw.edu.pl

Full description: (in Polish)

Żyjemy w czasie rosnącego zainteresowania kulturą żydowską, która pomimo swojej odrębności nigdy nie przestała towarzyszyć kulturze Zachodu i Wschodu.

Na świecie żyje obecnie 16 milionów Żydów. Stanowią oni zaledwie dwie setne procenta (0,02%) światowej populacji. Jednakże to Żydzi są w światowej czołówce jeżeli chodzi o ekonomię, medycynę, sztukę, itd. Np. wśród zdobywców nagrody Nobla jest ich niemal 30%, Jaka jest przyczyna tego fenomenu? Warto poczynić nad tym refleksję. Przecież przez 2 tysiące lat nie mieli nawet własnej ojczyzny.

Żydzi osiedlali się w Polsce od średniowiecza. Ich obecność została dramatycznie przerwana podczas drugiej wojny światowej. To właśnie Żydzi mający obywatelstwo polskie stanowią większość ofiar Holocaustu. Trudno wobec tego dramatu przejść obojętnie.

Dzisiejsze relacje polsko-żydowskie są dosyć skomplikowane i to na wielu płaszczyznach. Więcej jest chyba wzajemnych nieporozumień niż porozumień. Na konserwatorium zastanowimy się jakie są tego przyczyny. U wielu katolików w Polsce uwidacznia się z jednej strony niski poziom wiedzy o Żydach, z drugiej – niska świadomość korzeni chrześcijaństwa w judaizmie. Co łączy, a co dzieli judaizm i chrześcijaństwo? Na niektóre zajęcia zaprosimy gości zaangażowanych w dialog chrześcijańsko-żydowski.

Konserwatorium w formie e-learning, czwartek, 18:30 - 20:00.

o. dr hab. Paweł Mazanka CSsR

e-mail: p.mazanka@uksw.edu.pl

Bibliography: (in Polish)

- Brackman Levi, Jaffe Sam; „Mądrość żydowska w biznesie. Jak odnieść prawdziwy sukces dzięki lekcjom Tory i innych starożytnych tekstów”, tłum. O. Kwiecień-Majewska, Gliwice 2011.

- Benedyktowicz Zbigniew, „Portrety „obcego". Od stereotypu do symbolu”, Kraków 2000.

- Berland M., ”Dni długie jak wieki”, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1992.

- „Dabru emet“: „Mówcie prawdę“. Żydowskie oświadczenie na temat chrześcijan i chrześcijaństwa”, tłum. Stanisław Krajewski, w: „Znak” 2003 nr 1 (572), s. 61–64.

- Grynberg Michał, „Księga Sprawiedliwych”, Warszawa 1993.

- Kłopotowski Krzysztof, "Geniusz Żydów na polski rozum", Warszawa 2015.

- Krall Hanna, „Dowody na istnieńie”, Poznań, Wydawnictwo a5, 1995.

- Leociak J., „O obecności sacrum w literaturze dokumentu osobistego okupowanej Warszawy, Łódzkie Studia Teologiczne 1994, 3, s. 107-119; https://archidiecezja.lodz.pl/lst/pdf/3(1994).pdf

- Luzzati Soni, Della Roca Roberto, „Judaizm”, A. A. Wójcicka, Warszawa 2010.

- „Pamięci Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania”, red. T. Majewski, A. Zeidler - Janiszewska, wydanie II, Łódź 2011.

- Petuchowski Jakob J., Thoma Clemens, „Leksykon dialogu chrześcijańsko – żydowskiego”, tłum. J. Kruczyńska, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1995.

- Pierechodnik C., „Spowiedź”, Warszawa 2018, książka dostępna również jako audiobook.

- Rees Laurence, „Holokaust. Nowa historia”, tłum. Ł. Praski, Warszawa 2018.

- Sherwin Byron L., „Duchowe dziedzictwo Żydów polskich”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1995.

- Tokarska-Bakir Joanna, „Pod klątwą. Społeczny portret pogromu kieleckiego, tom 1, Wydawnictwo: Czarna owca, 2018.

- Zweifel Thomas D., Raskin Aaron L., "Rabin i CEO. Wskazówki dla lidera biznesu XXI wieku", tłum. Magda Witkowska, Gliwice 2012.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)