Theological seminar: Biblical Philosophy
General data
Course ID: | WF-FI-123-KTFB |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Theological seminar: Biblical Philosophy |
Name in Polish: | KT: Filozofia biblijna |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria teologiczne |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anGj1i8Ke_zOQjrtO2nMfo3Xph1hqdK0CqcqnXOHWzn01%40thread.tacv2/conversations?groupId=80d32eb1-414b-4389-a245-fcff1605ee92&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | philosophy |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W01 FI1_U03 FI1_U22 FI1_K02 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zapoznanie się z tekstem biblijnym Księgi Rodzaju, rozdziały 1-3 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodą filozoficznej i egzystencjalnej interpretacji tekstu biblijnego oraz pomoc w zrozumieniu jego charakteru i specyfiki. Szczególny akcent zostanie położony na wydobycie tych aspektów wybranych fragmentów biblijnych, które mogą być użyteczne dla osób studiujących filozofię lub psychologię. Analiza i interpretacja fragmentów biblijnych ma umożliwić uczestnikom zajęć dostrzeżenie wartości narracji biblijnej, jej uniwersalności, ponadczasowości oraz uwrażliwić na jej aspekt egzystencjalny. Zajęcia będą miały charakter warsztatowo-ćwiczeniowy i stworzą możliwość indywidualnej pracy z tekstem biblijnym zgodnie z zaproponowaną metodą interpretacyjną. Należy je traktować jako uzupełnienie programu studiów filozoficznych lub psychologicznych, rozszerzające perspektywę ujęć zagadnień poruszanych w trakcie wspomnianych studiów. |
Full description: |
(in Polish) Każde zajęcia będą poświęcone interpretacji jednego fragmentu biblijnego. Hasłowo zostanie także zaproponowany "klucz" interpretacyjny dla dane fragmentu, stanowiący symboliczne uchwycenie głównej myśli interpretowanego tekstu. Proponowana interpretacja będzie poddawana dyskusji uczestników zajęć. W trakcie dokonywania interpretacji tekstu prezentowana będzie również metoda interpretacyjna. Uczestnicy zajęć powinni zapoznać się przed zajęciami z fragmentami biblijnymi wybranymi do interpretacji na poszczególne zajęcia (zob. zakres tematów). |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: 1. M. Grabowski, Historia upadku, Ku antropologii adekwatnej, WAM, Kraków 2006. 2. A. Świeżyński, Samotność "Adama" - próba interpretacji symbolicznej, w: Samotność człowieka w zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności, red. T. Dyk, B. Mroczek, Szczecin - Barlinek 2015, s. 87-101. 3. A. Świeżyński, Genezyjski „owoc” (Rdz 3,6). Próba interpretacyjnego odsłonięcia, w: Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, red. L. Mokrzecki, M. Brodnicki, J. Taraszkiewicz, Gdańsk 2015, s. 245-262. Dodatkowa: 1. M. Grabowski, Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej, W drodze, Kraków 2010. 2. M. Grabowski, Pierwociny stworzenia. Pomiędzy filozofią a fizyką, Wydawnictwo UMK, Toruń 2019. 3. M. Szamot, Genezis. Czy ktoś jeszcze w to wierzy?, WAM, Kraków 2003. 4. M. Szamot, Oto ty, Adamie, WAM, Kraków 2010. 5. A. Lacocque, P. Ricoeur, Myśleć biblijnie, Znak, Kraków 2003. 6. A. Świeżyński, Hermeneutyczna próba rekonstrukcji ontologii upadłego anioła na podstawie biblijnej historii upadku człowieka 3,1-5.14-15), w: Angelologia i jej sucastne intepretacie, red. A. Adam, Badin 2009, s. 101-114. 7. A. Świeżyński, "Czy baranek zjadł różę?" Próba biblijno-symbolicznej interpretacji "Małego Księcia" Antoine de Saint-Exupery, Studia Gdańskie 21(2007), s. 79-100. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury, w szczególności religijnego obrazu świata i człowieka ukształtowanego na podstawie objawienia biblijnego oraz przy udziale filozofii 2. student zna symbolikę biblijną oraz jej znaczenia dla refleksji filozoficzno-teologicznej Umiejętności: 1. student wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z tekstu biblijnego 2. student trafnie definiuje pojęcia biblijne i poprawnie projektuje definicje terminów używanych we własnych wypowiedziach na temat rozumienia tekstu biblijnego 3. student potrafi posługiwać się metodologią interpretacji tekstu blijnego zaprezentowaną w trakcie zajęć Kompetencje: 1. student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów względem powszechnie przyjętych powierzchownych rozumień tekstu biblijnego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena za obecność na zajęciach (on-line MS Teams) wg skali: 15 obecności - 5 14 obecności - 4,5 13 obecności - 4 12 obecności - 3,5 11 obecności - 3 10-0 obecności - 2 (w przypadku innej łącznej liczby zajęć, skala ocen zostanie zmodyfikowana na koniec semestru) 2. Ocena za przygotowanie i zaprezentowanie w formie ustnej własnej interpretacji wybranego fragmentu biblijnego (on-line MS Teams) zgodnie ze wskazówkami podanymi w trakcie zajęć. Ocena końcowa jest sumą ważoną ocen z p. 1 (1/3) i p. 2. (2/3). |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Adam Świeżyński | |
Group instructors: | Adam Świeżyński | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f91c0d799c84f90b5b5f59261301c4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=fa69ef6c-2663-4fe4-a7f7-c741f593b7b1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
The purpose of the course is to familiarize the participants with the philosophical and existential method of interpretation of the biblical text and help to understand its character and specificity. The special emphasis will be placed on extracting these aspects of selected biblical passages that may be of use to those who study philosophy or psychology. The analysis and interpretation of Bible passages is intended to enable participants to perceive the value of the biblical narrative, its universality, timelessness, and to make its existence known. Classes will be workshops and exercises and will provide the opportunity to work individually with the biblical text in accordance with the proposed interpretative method. It should be treated as a complement to the program of philosophical or psychological studies, extending the perspective of the subjects covered during the said studies. |
|
Wymagania wstępne: |
Getting to know the biblical text of the Book of Genesis, chapters 1-3 |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Adam Świeżyński | |
Group instructors: | Adam Świeżyński | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anGj1i8Ke_zOQjrtO2nMfo3Xph1hqdK0CqcqnXOHWzn01%40thread.tacv2/conversations?groupId=80d32eb1-414b-4389-a245-fcff1605ee92&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Praca w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia (zajęcia + konsultacje): 30 godzin Praca własna: 30 godzin ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: Liczba ECTS: 2 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The purpose of the course is to familiarize the participants with the philosophical and existential method of interpretation of the biblical text and help to understand its character and specificity. The special emphasis will be placed on extracting these aspects of selected biblical passages that may be of use to those who study philosophy or psychology. The analysis and interpretation of Bible passages is intended to enable participants to perceive the value of the biblical narrative, its universality, timelessness, and to make its existence known. Classes will be workshops and exercises and will provide the opportunity to work individually with the biblical text in accordance with the proposed interpretative method. It should be treated as a complement to the program of philosophical or psychological studies, extending the perspective of the subjects covered during the said studies. |
|
Wymagania wstępne: |
Getting to know the biblical text of the Book of Genesis, chapters 1-3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.