Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

PSF: What and how do we get to know? Natural Sciences - Philosophy - Theology

General data

Course ID: WF-FI-212-PSFFP-SW22
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: PSF: What and how do we get to know? Natural Sciences - Philosophy - Theology
Name in Polish: PSF: Co i jak poznajemy? Przyrodoznawstwo - filozofia - teologia
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Propedeutyki subdyscyplin z filozofii - II stopień
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMYfVjlXS6MZH20yBRDDq4eYCzpVW7KWQM2HwIyUAiLQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=10db1b05-285c-46bc-bf94-8da1645bbd66&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

philosophy

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI2_W01; FI2_W02;

FI2_U01; FI2_U04;

FI2_K05;

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość treści filozoficznych z okresu dotychczasowych studiów

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi. Ponadto prezentowane jest rola i znaczenie filozofii jako obecnej w rozmaity sposób zarówno w naukach przyrodniczych, jak i w teologii. Zajęcia stanowią uzupełnienie i rozszerzenie tematyki epistemologicznych i metodologicznych aspektów filozofii prezentowanych na I stopniu studiów i pozwalają uzupełnić ewentualne braki w tym zakresie studentom II stopnia studiów.

Bibliography: (in Polish)

I. Barbour, Mity, modele paradygmaty, Kraków 1984

M.A. Krąpiec, Filozofia co wyjaśnia? Filozofia w teologii, Lublin 2000

D. Raztsch, Nauka i jej granice, Warszawa 2021

J. Życiński, Granice racjonalności, Warszawa 1993

Dodatkowa, szczegółowa literatura zostanie podana w trakcie zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i rozumie:

- rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii

- normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne

Student potrafi:

- samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych

i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć

- wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy

i założenia dotyczące tematyki zajęć

Student jest gotowy do:

- uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla

rozumienia problematyki relacji między nauką i religią

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę 5:

- student w pełni zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii

- student w pełni prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne

- student potrafi w pełni samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć

- student potrafi w pełni prawidłowo i samodzielnie wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy

i założenia dotyczące tematyki zajęć

- student jest w pełni gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią

Na ocenę 4,5:

- student w pełni zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii

- student w pełni prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne

- student potrafi samodzielnie, z niewielką pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć

- student potrafi w pełni prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy

i założenia dotyczące tematyki zajęć

- student jest w znacznej mierze gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią

Na ocenę 4:

- student dobrze zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii

- student zasadniczo prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne

- student potrafi samodzielnie, z niewielką pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć

- student potrafi częściowo prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy

i założenia dotyczące tematyki zajęć

- student jest częściowo gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią

Na ocenę 3,5:

- student zadowalająco zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii

- student częściowo prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne

- student potrafi częściowo samodzielnie, z pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć

- student potrafi częściowo prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy

i założenia dotyczące tematyki zajęć

- student jest częściowo gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią

Na ocenę 3:

- student zadowalająco zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii

- student w dostetecznym stopniu charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne

- student potrafi ze znaczną pomocą zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć

- student potrafi częściowo prawidłowo i ze znaczną pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy

i założenia dotyczące tematyki zajęć

- student jest w dostetecznym stopniu gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Adam Świeżyński
Group instructors: Adam Świeżyński
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMYfVjlXS6MZH20yBRDDq4eYCzpVW7KWQM2HwIyUAiLQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=10db1b05-285c-46bc-bf94-8da1645bbd66&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1 ECTS = 30 godzin pracy


Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem podczas zajęć i konsultacji: 30-45 godzin (1-1,5 ECTS)

Praca własna - przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godzin (),5-1 ECTS)


= 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi. Ponadto prezentowane jest rola i znaczenie filozofii jako obecnej w rozmaity sposób zarówno w naukach przyrodniczych, jak i w teologii. Zajęcia stanowią uzupełnienie i rozszerzenie tematyki epistemologicznych i metodologicznych aspektów filozofii prezentowanych na I stopniu studiów i pozwalają uzupełnić ewentualne braki w tym zakresie studentom II stopnia studiów.

Bibliography: (in Polish)

I. Barbour, Mity, modele paradygmaty, Kraków 1984

M.A. Krąpiec, Filozofia co wyjaśnia? Filozofia w teologii, Lublin 2000

D. Raztsch, Nauka i jej granice, Warszawa 2021

J. Życiński, Granice racjonalności, Warszawa 1993

Dodatkowa, szczegółowa literatura zostanie podana w trakcie zajęć.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Aktywność uczestników zajęć w postaci realizowania zadań, zadawania pytań oraz zgłaszania uwag i komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)