PSF: What and how do we get to know? Natural Sciences - Philosophy - Theology
General data
Course ID: | WF-FI-212-PSFFP-SW22 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | PSF: What and how do we get to know? Natural Sciences - Philosophy - Theology |
Name in Polish: | PSF: Co i jak poznajemy? Przyrodoznawstwo - filozofia - teologia |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Propedeutyki subdyscyplin z filozofii - II stopień |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMYfVjlXS6MZH20yBRDDq4eYCzpVW7KWQM2HwIyUAiLQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=10db1b05-285c-46bc-bf94-8da1645bbd66&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | philosophy |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI2_W01; FI2_W02; FI2_U01; FI2_U04; FI2_K05; |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość treści filozoficznych z okresu dotychczasowych studiów |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi. Ponadto prezentowane jest rola i znaczenie filozofii jako obecnej w rozmaity sposób zarówno w naukach przyrodniczych, jak i w teologii. Zajęcia stanowią uzupełnienie i rozszerzenie tematyki epistemologicznych i metodologicznych aspektów filozofii prezentowanych na I stopniu studiów i pozwalają uzupełnić ewentualne braki w tym zakresie studentom II stopnia studiów. |
Bibliography: |
(in Polish) I. Barbour, Mity, modele paradygmaty, Kraków 1984 M.A. Krąpiec, Filozofia co wyjaśnia? Filozofia w teologii, Lublin 2000 D. Raztsch, Nauka i jej granice, Warszawa 2021 J. Życiński, Granice racjonalności, Warszawa 1993 Dodatkowa, szczegółowa literatura zostanie podana w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i rozumie: - rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii - normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne Student potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć - wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy i założenia dotyczące tematyki zajęć Student jest gotowy do: - uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę 5: - student w pełni zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii - student w pełni prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne - student potrafi w pełni samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć - student potrafi w pełni prawidłowo i samodzielnie wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy i założenia dotyczące tematyki zajęć - student jest w pełni gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią Na ocenę 4,5: - student w pełni zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii - student w pełni prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne - student potrafi samodzielnie, z niewielką pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć - student potrafi w pełni prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy i założenia dotyczące tematyki zajęć - student jest w znacznej mierze gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią Na ocenę 4: - student dobrze zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii - student zasadniczo prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne - student potrafi samodzielnie, z niewielką pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć - student potrafi częściowo prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy i założenia dotyczące tematyki zajęć - student jest częściowo gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią Na ocenę 3,5: - student zadowalająco zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii - student częściowo prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne - student potrafi częściowo samodzielnie, z pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć - student potrafi częściowo prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy i założenia dotyczące tematyki zajęć - student jest częściowo gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią Na ocenę 3: - student zadowalająco zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii - student w dostetecznym stopniu charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne - student potrafi ze znaczną pomocą zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć - student potrafi częściowo prawidłowo i ze znaczną pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy i założenia dotyczące tematyki zajęć - student jest w dostetecznym stopniu gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Adam Świeżyński | |
Group instructors: | Adam Świeżyński | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMYfVjlXS6MZH20yBRDDq4eYCzpVW7KWQM2HwIyUAiLQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=10db1b05-285c-46bc-bf94-8da1645bbd66&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 ECTS = 30 godzin pracy Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem podczas zajęć i konsultacji: 30-45 godzin (1-1,5 ECTS) Praca własna - przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godzin (),5-1 ECTS) = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi. Ponadto prezentowane jest rola i znaczenie filozofii jako obecnej w rozmaity sposób zarówno w naukach przyrodniczych, jak i w teologii. Zajęcia stanowią uzupełnienie i rozszerzenie tematyki epistemologicznych i metodologicznych aspektów filozofii prezentowanych na I stopniu studiów i pozwalają uzupełnić ewentualne braki w tym zakresie studentom II stopnia studiów. |
|
Bibliography: |
(in Polish) I. Barbour, Mity, modele paradygmaty, Kraków 1984 M.A. Krąpiec, Filozofia co wyjaśnia? Filozofia w teologii, Lublin 2000 D. Raztsch, Nauka i jej granice, Warszawa 2021 J. Życiński, Granice racjonalności, Warszawa 1993 Dodatkowa, szczegółowa literatura zostanie podana w trakcie zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Aktywność uczestników zajęć w postaci realizowania zadań, zadawania pytań oraz zgłaszania uwag i komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.