Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Analytical metaphysics

General data

Course ID: WF-FI-212-SPM-P21
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Analytical metaphysics
Name in Polish: SP: Zagadnienia metafizyki analitycznej
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Seminaria przedmiotowe - II stopień
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI2_W04; FI2_W09;

FI2_U03; FI2_U05;

FI2_K02; FI2_K04;

Preliminary Requirements:

(in Polish) Ukończony kurs metafizyki ogólnej.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z zakresu metafizyki, którą nabyli studenci na podstawowym kursie z metafizyki ogólnej. Przedmiotem zajęć będą przede wszystkim zagadnienia metafizyczne podejmowane we współczesnej filozofii analitycznej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów ze sposobami rozwiązywania, przez filozofów analitycznych, podstawowych problemów metafizycznych, jak kwestia istnienia i istoty, identyczności, jedności, przyczynowości, realizmu i antyrealizmu ontologicznego.

Bibliography: (in Polish)

Ajdukiewicz K., W sprawie pojęcia istnienia, w: Tenże, „Język i poznanie”, t. 1,Warszawa 1960.

Ajdukiewicz K., W sprawie uniwersaliów. [W:] Język i poznanie, t. 1, Warszawa 1985.

Bocheński J. M., O systemie, w: „Principia” 1994, t. 8 – 9.

Czeżowski T., O indywiduach oraz istnieniu, w: „Szkice filozoficzne Romanowi Ingardenowi w darze”, Warszawa-Kraków 1964.

Czeżowski T., O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty 2004.

Jadacki J. J., Spór o granice istnienia, Warszawa 1998.

Kokoszyńska M., W sprawie walki z metafizyką, w: „Przegląd Filozoficzny”, 41(1938) z. 1.

Leśniewski S., Krytyka logicznej zasady wyłączonego środka. [W:] „Przegląd Filozoficzny”, (1913).

Leśniewski S., O podstawach matematyki, w: Przegląd Filozoficzny, r. XXXIV (1931).

Meinong A., O teorii przedmiotu, tłum. Lubowiecki T., Mizera J., w: „Principia” 1994, t. 8 – 9.

Perzanowski, Byt, w: „Studia Filozoficzne, 1988, 6-7.

Wojtysiak J., Istnienie. Podstawowe koncepcje, w: „Studia metafilozoficzne”, t. 2, Lublin 2002.

Zawirski Z., Przyczynowość a stosunek funkcjonalny, w: „Przegląd Filozoficzny” (1912).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po ukończeniu kursu student zna i rozumie zawansowaną terminologię filozoficzną w języku polskim z głównych subdyscyplin filozoficznych, zna i rozumie wszechstronnie i dogłębnie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie etyki, filozofii polityki, filozofii społecznej, filozofii kultury, filozofii religii, potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, potrafi analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami, jest gotów do samodzielnego podejmowania i inicjowania profesjonalnych działań badawczych, a także planowania i organizowania ich przebiegu, jest gotów do uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

ocena niedostateczna (2) - student nie wie jakie są podstawowe problemy metafizyki analitycznej

ocena dostateczna (3) student wie jakie są podstawowe problemy poruszane we współczesnej metafizyce analitycznej i jakie są propozycje ich rozwiązania, ale nie zna metod dochodzenia do wymienionych rozwiązań

ocena dobra (4) - student zna rozwiązania omawianych na zajęciach problemów metafizycznych oraz sposoby dochodzenia do nich

ocena bardzo dobra (5) - student zna rozwiązania szczegółowych problemów metafizycznych w filozofii analitycznej oraz rozumie szczegółowe strategie argumentacyjne.

Umiejętności:

Oceniana jest umiejętność przeprowadzenia argumentacji na rzecz danej tezy metafizycznej oraz umiejętność oceny takiej argumentacji.

Kompetencje społeczne:

Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne (moralność) oraz teoretyczne nie filozoficzne (podstawy nauk).

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Dariusz Piętka
Group instructors: Dariusz Piętka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z zakresu metafizyki, którą nabyli studenci na podstawowym kursie z metafizyki ogólnej. Przedmiotem zajęć będą przede wszystkim zagadnienia metafizyczne podejmowane we współczesnej filozofii analitycznej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów ze sposobami rozwiązywania, przez filozofów analitycznych, podstawowych problemów metafizycznych, jak kwestia istnienia i istoty, identyczności, jedności, przyczynowości, realizmu ontologicznego.

Bibliography: (in Polish)

Ajdukiewicz K., W sprawie pojęcia istnienia, w: Tenże, „Język i poznanie”, t. 1,Warszawa 1960.

Ajdukiewicz K., W sprawie uniwersaliów. [W:] Język i poznanie, t. 1, Warszawa 1985.

Bocheński J. M., O systemie, w: „Principia” 1994, t. 8 – 9.

Czeżowski T., O indywiduach oraz istnieniu, w: „Szkice filozoficzne Romanowi Ingardenowi w darze”, Warszawa-Kraków 1964.

Czeżowski T., O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty 2004.

Jadacki J. J., Spór o granice istnienia, Warszawa 1998.

Kokoszyńska M., W sprawie walki z metafizyką, w: „Przegląd Filozoficzny”, 41(1938) z. 1.

Leśniewski S., Krytyka logicznej zasady wyłączonego środka. [W:] „Przegląd Filozoficzny”, (1913).

Leśniewski S., O podstawach matematyki, w: Przegląd Filozoficzny, r. XXXIV (1931).

Meinong A., O teorii przedmiotu, tłum. Lubowiecki T., Mizera J., w: „Principia” 1994, t. 8 – 9.

Perzanowski, Byt, w: „Studia Filozoficzne, 1988, 6-7.

Wojtysiak J., Istnienie. Podstawowe koncepcje, w: „Studia metafilozoficzne”, t. 2, Lublin 2002.

Zawirski Z., Przyczynowość a stosunek funkcjonalny, w: „Przegląd Filozoficzny” (1912).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)