WHF: God's apophathy - selected examples
General data
Course ID: | WF-FI-212-WHFFH-SK22 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | WHF: God's apophathy - selected examples |
Name in Polish: | WHF: Apofatyczność Boga - wybrane przykłady |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Wykłady historyczne z filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI2_W05; FI2_W06; FI2_U02; FI2_U10; |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej - podstawowym założeniem apofatyki jest to, że natura Boga i tajemnice wiary są niepoznawalne na drodze rozumowej; w chrześcijaństwie rozwinięta przez Pseudo-Dionizego; rozpowszechniona zwłaszcza w Kościołach wschodnich, stanowi uzupełnienie teologii katafatycznej (w tradycji chrześcijaństwa zachodniego zwana teologią afirmatywną), posługującej się dyskursem racjonalistycznym; teologia apofatyczna występowała także w różnych formach (święty Augustyn, święty Anzelm, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj z Kuzy, w mistyce niemieckiej: J. Boehme, Angelus Silesius, Mistrz Eckhart, J. Tauler) pod nazwą teologii negatywnej; współcześnie postulowana przez P. Tillicha. Wykład będzie sie koncetrował wokół koncpoecji Heideggera i Mariona. |
Bibliography: |
(in Polish) T. Dzidek, Teologia apofatyczna. Uznana bezradność rozumu, [w:] tenże, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Wydawnictwo M, Kraków 2001, ss. 275-314. J. Hick, An Interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent, Yale University Press, New Haven– London 1989. W. Hryniewicz, Apofatyczna teologia, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 1, red. F. Gryglewicz i in., TN KUL, Lublin 1989, kol. 745-748. J.L. Marion, Bóg bez bycia. Kraków 1996 P. Sikora, Logos niepojęty, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) esej na zakończenie wykładu |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Joanna Skurzak | |
Group instructors: | Joanna Skurzak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej - podstawowym założeniem apofatyki jest to, że natura Boga i tajemnice wiary są niepoznawalne na drodze rozumowej; w chrześcijaństwie rozwinięta przez Pseudo-Dionizego; rozpowszechniona zwłaszcza w Kościołach wschodnich, stanowi uzupełnienie teologii katafatycznej (w tradycji chrześcijaństwa zachodniego zwana teologią afirmatywną), posługującej się dyskursem racjonalistycznym; teologia apofatyczna występowała także w różnych formach (święty Augustyn, święty Anzelm, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj z Kuzy, w mistyce niemieckiej: J. Boehme, Angelus Silesius, Mistrz Eckhart, J. Tauler) pod nazwą teologii negatywnej; współcześnie postulowana przez P. Tillicha. Wykład będzie sie koncetrował wokół koncpoecji Heideggera i Mariona. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej - podstawowym założeniem apofatyki jest to, że natura Boga i tajemnice wiary są niepoznawalne na drodze rozumowej; w chrześcijaństwie rozwinięta przez Pseudo-Dionizego; rozpowszechniona zwłaszcza w Kościołach wschodnich, stanowi uzupełnienie teologii katafatycznej (w tradycji chrześcijaństwa zachodniego zwana teologią afirmatywną), posługującej się dyskursem racjonalistycznym; teologia apofatyczna występowała także w różnych formach (święty Augustyn, święty Anzelm, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj z Kuzy, w mistyce niemieckiej: J. Boehme, Angelus Silesius, Mistrz Eckhart, J. Tauler) pod nazwą teologii negatywnej; współcześnie postulowana przez P. Tillicha. Wykład będzie sie koncetrował wokół koncpoecji Heideggera i Mariona. |
|
Bibliography: |
(in Polish) T. Dzidek, Teologia apofatyczna. Uznana bezradność rozumu, [w:] tenże, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Wydawnictwo M, Kraków 2001, ss. 275-314. J. Hick, An Interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent, Yale University Press, New Haven– London 1989. W. Hryniewicz, Apofatyczna teologia, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 1, red. F. Gryglewicz i in., TN KUL, Lublin 1989, kol. 745-748. J.L. Marion, Bóg bez bycia. Kraków 1996 P. Sikora, Logos niepojęty, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.