Wykłady historyczne z filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Filozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021/22_Z - Semestr zimowy 2021/22 2021/22_L - Semestr letni 2021/22 2022/23_Z - Semestr zimowy 2022/23 2022/23_L - Semestr letni 2022/23 2023/24_Z - Semestr zimowy 2023/24 2024/25_Z - Semestr zimowy 2024/25 2024/25_L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22_Z | 2021/22_L | 2022/23_Z | 2022/23_L | 2023/24_Z | 2024/25_Z | 2024/25_L | |||||
WF-FI-212-WHFKU24 | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-FI-212-WHFHF-ZE22 | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy klasycznie pojmowanej koncepcji człowieka. Celem wykładu jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
|
||
WF-FI-212-WHFFH-SK22 | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej. |
|
||
WF-FI-21-WHFK-G21 |
![]() |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-FI-212-WHFMAZ24 | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Błędne koncepcje człowieka, zwane ogólnie „błędem antropologicznym”, prowadzą do poważnego kryzysu kultury, w której obecnie żyjemy. W odpowiedzi na współczesny kryzys rozumienia człowieka powstała teoria osoby w obszarze fenomenologii i personalizm. Wytworzyli ją tacy filozofowie jak: Max Scheler, Edyta Stein, Dietrich von Hildebrand, Karol Wojtyła, John Crosby. Ta „głęboka” filozofia osoby może być lekarstwem na współczesną, promowaną przez niektóre środowiska antropologię „płytką”, jednowymiarową, wręcz animalizującą człowieka. Wykład będzie się koncentrował zasadniczo wokół dwóch zagadnień: czy Bóg istnieje i jaka jest Jego natura? oraz: co tak naprawdę znaczy istnieć jako osoba i jakie są tego konsekwencje w życiu codziennym? Odpowiedzi będziemy szukać przede wszystkim w filozofii Edyty Stein. |
|
||
WF-FI-21-WHFE-P21 |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-FI-21-WHFT-B21 |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem kursu jest rozwój filozofii języka w XX wieku. Miał on dwa główne źródła: językoznawstwo i logikę. Postępy w tych naukach rzuciły nowe światło na filozoficzny problem stosunku umysłu do rzeczywistości. Język stał się w oczach badaczy głównym nośnikiem tej relacji. Doprowadziło to do radykalnych programów, zgodnie z którymi filozofia powinna skupić się na analizie języka i w niej szukać odpowiedzi na tradycyjne pytania (Dummett). Z kolei językoznawstwo, szczególnie podejście generatywne (Chomsky) uzupełnione ogólna teorią znaku (De Saussure) sformułowało szereg założeń (np. natywizm Chomsky’ego) o poważnych konsekwencjach filozoficznych. Zależność pomiędzy językiem i obrazem świata dyskutowano w ramach debaty o tezie Sapira-Whorfa, oraz w nawiązaniu do późniejszej twórczości Wittgensteina. Omówienie w zwięzłej formie najważniejszych linii rozwojowych współczesnej filozofii języka pozwoli diagnozę jej dzisiejszego stanu i sformułowanie najważniejszych otwartych problemów. |
|
||
WF-FI-21-WHFH-P21 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią filozofii polskiej na przestrzeni okresu 1401-1990. Student potrafi wymienić czołowych i najważniejszych przedstawicieli filozofii polskiej, wskazać najważniejsze jej nurty i idee, a dodatkowo - wskazać zależności między historią filozofii polskiej i europejskiej. |
|
||
WF-FI-212-WHFFP-SW22 | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Zajęcia mają za cel przybliżenie wybranych zagadnień z filozofii przyrody i zaprezentowanie ich w ujęciu historycznym. |
|
||
WF-FI-212-WHFZE24 | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi sposobami rozstrzygania problematyki intelektu. Aspektem prezentowania zagadnień jest perspektywa historyczno-filozoficzna. Rozpoczyna się ona od zaprezentowania intelektu u Anaksagorasa a kończy sie rozstrzygnięciami Tomasza z Akwinu i Dunsa Szkota. Główny nurt prezentacji problematyki intelektu związany jest w starożytności i średniowieczu z rozstrzygnięciami Arystotelesa. Jednak rozstrzygnięcia tradycji platońskiej również są przedstawiane (Platon, Plotyn, Augustyn, Izaak ze Stella). Problematyka intelektu jest prezentowana zarówno w aspekcie przedmiotu, aktów, sprawności intelektualnych a także w różnych znajdujących się w tekstach nazwach odpowiadających intelektowi. Słuchacze zapoznają się z różnymi sposobami określania poznania intelektualnego (intelekt, umysł, rozum, inteligencja, sumienie). |
|
||
WF-FI-21-WHFP-K21 | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Celem zajęć jest wskazanie źródeł wybranych idei z zakresu filozofii przyrody i przyrodoznawstwa. Zostaną także poruszone wybrane zagadnienia z zakresu filozofii nauki, aby na ich tle lepiej oddać ewolucję idei. Celem wykładu jest również usystematyzowanie wiadomości z zakresu historii filozofii przyrody oraz ukazanie powiązań między wybranymi koncepcjami. |
|
||
WF-FI-21-WHFM-M21 |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Na wykładzie zapoznamy się z krytyką metafizyki przeprowadzonej przez A. Schopenhauera, F. Nietzschego i M. Heideggera. Wszyscy oni krytykowali metafizykę z określonych powodów, co więcej - proponowali własne rozwiązania filozoficzne w miejsce odrzucanej filozofii klasycznej. Wskażemy na zalety i wady ich krytyki i ich własnych filozoficznych propozycji. W ten sposób odpowiemy na pytanie: dlaczego warto jednak uprawiać metafizykę? Wykład będzie miały więc nie tylko teoretyczny ale i praktyczny charakter. Wykład będzie w formie e-learning, czwartek, 16:45 - 18:15. |
|
||
WF-FI-212-WHFHF-PT22 | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z myślą Jacques'a Lacana. Koncentruje się raczej na filozoficznym aspekcie myśli Lacana, pokazuje nowatorskość jego rozwiązań w kontekście kierunków filozoficznych: kartezjanizmu, strukturalizmu, psychonalizy freudowskiej. |
|
||
WF-FI-212-WHFGRZ24 | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Wykład ma za zadanie ukazanie źródeł, treści i konsekwencji jakie niesie ze sobą kategoria postmodernizmu - jednego z okresów najnowszej filozofii. W perspektywie postmodernistycznej obecny etap filozofii jest schyłkową fazą samokrytycyzmu, a wręcz samorozbiórki. Filozofia, która przez wieki próbowała w ostatecznościowy sposób wyjaśnić świat, w epoce ponowoczesnej uległa, wydawałoby się, całkowitej erozji. Postmodernizm głosi bowiem konieczność zrezygnowania z prób odkrycia istoty rzeczywistości, jej fundamentów i zasad. Nie tylko dlatego, że kompetencje ludzkiego rozumu są niewystarczające, a jego możliwości poznawcze są zbyt ograniczone. W optyce ponowoczesnej prawdziwy obraz świata, absolutne, uniwersalne wartości, a tym samym obiektywna prawda, nie istnieją. Świat ma charakter przygodny w tym sensie, że został sprowadzony do poznawczo ludzkich wymiarów, i tylko tak należy go rozumieć. |
|
||