Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

WHF: Jacques Lacan's Thought - Psychoanalysis and Philosophy

General data

Course ID: WF-FI-212-WHFHF-PT22
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: WHF: Jacques Lacan's Thought - Psychoanalysis and Philosophy
Name in Polish: WHF: Myśl Jacques'a Lacana - psychoanaliza i filozofia
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Wykłady historyczne z filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku
(in Polish) Wykłady historyczne z filozofii (Nauczyciel Etyki)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

philosophy

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI2_W05; FI2_W06;

FI2_U02; FI2_U10;

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student zna kierunki filozofii XX wieku, zwłaszcza: strukturalizm, postrukuralizm, psychoanalizę. Dodatkowo, zna niemiecką filozofię transcendentalną (Hegla, Kanta).

Student bardzo dobrze opanował psychoanalizę Z. Freuda.

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z myślą Jacques'a Lacana. Koncentruje się raczej na filozoficznym aspekcie myśli Lacana, pokazuje nowatorskość jego rozwiązań w kontekście kierunków filozoficznych: kartezjanizmu, strukturalizmu, psychonalizy freudowskiej.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z myślą Jacques'a Lacana. Koncentruje się raczej na filozoficznym aspekcie myśli Lacana, pokazuje nowatorskość jego rozwiązań w kontekście kierunków filozoficznych: kartezjanizmu, strukturalizmu, psychonalizy freudowskiej.

Bibliography: (in Polish)

Easthope Anthony, Lacanowska interpretacja Kartezjusza, przeł. T. Mazur, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, 3, 2000.

Fink Bruce, Kliniczne wprowadzenie do psychoanalizy Lacanowskiej. Teoria i technika, przeł. Ł. Mokrosiński, Warszawa 2002.

Lang Hermann, Język i nieświadomość. Podstawy teorii psychoanalitycznej Jacques’a Lacana, przeł. P. Piszczatowski, Gdańsk 2005.

Drwięga, M. (2012). Wszystko to dzieje się na innej scenie. Podmiotowość w psychoanalizie Jacques’a Lacana i kwestia odpowiedzialności oraz motywów

działania. Anthropos?, 18–19, 128–151.

Choińska, B. (2014). Podmiot i dyskurs w świetle myśli wybranych przedstawicieli poststrukturalizmu francuskiego. Kraków: Universitas.

Leder, A. (2007). Nauka Freuda w Epoce Sein Und Zeit. Warszawa: Fundacja

Aletheia.

Mikurda, K. (2015). Nie-Całość. Żiżek, Dolar, Żupancic. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz o źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania. Zna i rozumie zaawansowaną terminologię wybranej subdyscypliny filozoficznej w wybranym języku obcym.

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz planować projekty badawcze. Potrafi precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy i krytycznie je komentować.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryterium oceniania będzie test (typu prawda-fałsz), który ma na celu weryfikację wiedzy i zrozumienia treści przekazywanych na wykładzie. Materiał wymagany na teście będzie obejmował lekturę maksymalnie 5 tekstów (artykułów i rozdziałów), które zostaną podane w trakcie zajęć.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Magdalena Płotka
Group instructors: Magdalena Płotka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 4 ECTS:

30h - udział w wykładzie

60h - samodzielna lektura tekstów

30 h -przygotowanie się do egzaminu


120h

120h/30h = 4 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z myślą Jacques'a Lacana. Koncentruje się raczej na filozoficznym aspekcie myśli Lacana, pokazuje nowatorskość jego rozwiązań w kontekście kierunków filozoficznych: kartezjanizmu, strukturalizmu, psychonalizy freudowskiej.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z myślą Jacques'a Lacana. Koncentruje się raczej na filozoficznym aspekcie myśli Lacana, pokazuje nowatorskość jego rozwiązań w kontekście kierunków filozoficznych: kartezjanizmu, strukturalizmu, psychonalizy freudowskiej.

Bibliography: (in Polish)

Easthope Anthony, Lacanowska interpretacja Kartezjusza, przeł. T. Mazur, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, 3, 2000.

Fink Bruce, Kliniczne wprowadzenie do psychoanalizy Lacanowskiej. Teoria i technika, przeł. Ł. Mokrosiński, Warszawa 2002.

Lang Hermann, Język i nieświadomość. Podstawy teorii psychoanalitycznej Jacques’a Lacana, przeł. P. Piszczatowski, Gdańsk 2005.

Drwięga, M. (2012). Wszystko to dzieje się na innej scenie. Podmiotowość w psychoanalizie Jacques’a Lacana i kwestia odpowiedzialności oraz motywów

działania. Anthropos?, 18–19, 128–151.

Choińska, B. (2014). Podmiot i dyskurs w świetle myśli wybranych przedstawicieli poststrukturalizmu francuskiego. Kraków: Universitas.

Leder, A. (2007). Nauka Freuda w Epoce Sein Und Zeit. Warszawa: Fundacja

Aletheia.

Mikurda, K. (2015). Nie-Całość. Żiżek, Dolar, Żupancic. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)