Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Practical plane of sustainability

General data

Course ID: WF-OB-FEZT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Practical plane of sustainability
Name in Polish: Praktyczny wymiar zrównoważonego rozwoju
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09


Preliminary Requirements:

(in Polish) Zaliczony wykład z podstaw zrównoważonego rozwoju

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu rozszerzenie wiedzy studenta na temat zrównoważonego rozwoju w wymiarze praktycznym. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania konkretnych rozwiązań w zakresie implementacji założeń zrównoważonego rozwoju. Podczas wykładu zostaną omówione gospodarcze, społeczne, ekologiczne itd. przedsięwzięcia zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu rozszerzenie wiedzy studenta na temat zrównoważonego rozwoju w wymiarze praktycznym. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania konkretnych rozwiązań w zakresie implementacji założeń zrównoważonego rozwoju. Warsztatowy charakter zajęć pozwoli studentom aktywnie włączyć się w analizę gospodarczych, społecznych, ekologicznych itd. przedsięwzięć zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. W ten sposób możliwe będzie doskonalenie umiejętności krytycznej oceny praktycznych działań na rzecz realizacji idei zrównoważonego rozwoju i wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Adamczyk J. (2001), Koncepcja zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe” Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, nr 145.

2. Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030;

3. Giordano K. (2005), Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce, Lublin.

4. Hłobił A. (2010), Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, „Problemy Ekorozwoju” vol. 5, nr 2.

5. Knieć W. (2012), Wspólna Polityka Rolna a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Polski. Analiza socjologiczna, Toruń.

6. Kowalewski A. T. (2005), Rozwój zrównoważony w procesach urbanizacji, „Nauka”, nr. 1.

7. Mierzejewska L., Zrównoważony rozwój miasta – wybrane sposoby pojmowania, koncepcje i modele, „Problemy rozwoju miast”, nr 3.

8. Sadowski R. F., Łepko Z., (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa 2017.

9. Strzelecka E. (2011), Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, „Budownictwo i Inżynieria Środowiska”, vol. 2, no 4

10. Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Nasza wspólna przyszłość : raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.

2. Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student identyfikuje i wyjaśnia przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej środowiska. Ponadto potrafi dostrzec oraz przewidzieć konsekwencje ludzkiej ingerencji w środowisko naturalne. Metodą analityczno-syntetyczną prezentuje i objaśnia dokumenty z zakresu zrównoważonego rozwoju i potrafi odnieść je do działalności praktycznej.

Umiejętności: student przeprowadza analizę kluczowych dokumentów z zakresu zrównoważonego rozwoju i odnosi je do praktyki. Rozpoznaje wieloaspektowe konteksty zjawisk przyrodniczych. Poddaje krytyce standardowe działania podejmowane w ramach realizacji polityki rozwoju zrównoważonego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty wiedzy:

Na ocenę nast. (2) – student nie zna i nie potrafi określić przyczyn i skutków degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej środowiska. Nie dostrzega konsekwencji ludzkiej ingerencji w środowisko naturalne. Nie potrafi wskazać na praktyczne przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonego rozwoju, jak również analizowanych dokumentów, na mocy których są one realizowane.

Na ocenę dst. (3) – student w niewielkim stopniu określa przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej środowiska. W niewielkim stopniu dostrzega konsekwencje ludzkiej ingerencji w środowisko naturalne, nie potrafi jednak przewidzieć jej skutków. W ograniczonym stopniu potrafi wskazać na praktyczne przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonego rozwoju, jak również analizowanych dokumentów, na mocy których są one realizowane.

Na ocenę db. (4) – student zna przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej środowiska. Dostrzega konsekwencje ludzkiej ingerencji w środowisko naturalne i potrafi przewidzieć jej skutki. Potrafi wskazać na praktyczne przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonego rozwoju, jak również analizowanych dokumentów, na mocy których są one realizowane.

Na ocenę bdb. (5) - student doskonale zna przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej środowiska. Dostrzega konsekwencje ludzkiej ingerencji w środowisko naturalne i potrafi przewidzieć jej skutki zarówno dla przyrody, jak i człowieka. Bardzo dobrze potrafi wskazać na praktyczne przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonego rozwoju, jak również analizowanych dokumentów, na mocy których są one realizowane.

zrównoważonego.

Efekty umiejętności:

Na ocenę nast. (2) - student nie wyprowadza przesłanek natury praktycznej z analizowanych dokumentów; nie weryfikuje i nie ocenia standardowych działań podejmowanych w ramach realizacji polityki rozwoju zrównoważonego.

Na ocenę dst. (3) – student w umiarkowany sposób wyprowadza przesłanki natury praktycznej z analizowanych dokumentów; w niewielkim stopniu poddaje krytyce standardowe działania podejmowane w ramach realizacji polityki rozwoju zrównoważonego.

Na ocenę db. (4) – student analizuje dokumenty pod kątem praktycznych odniesień. Poddaje krytyce standardowe działania podejmowane w ramach realizacji polityki rozwoju zrównoważonego oraz rozpoznaje konteksty zjawisk przyrodniczych.

Na ocenę bdb. (5) – student analizuje dokumenty pod kątem praktycznych odniesień, porównuje je, a ponadto ustala kryteria ich przesłanek. Poddaje krytyce standardowe działania podejmowane w ramach realizacji polityki rozwoju zrównoważonego i proponuje alternatywne.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaprezentowanie ustalonego z prowadzącym zagadnienia (oceniana jest merytoryczna strona prezentacji, wiedza z zakresu omawianego zagadnienia oraz sposób prezentacji treści).

Egzamin będzie w formie testu z pytaniami zamkniętymi wielokrotnego wyboru.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 35 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu rozszerzenie wiedzy studenta na temat zrównoważonego rozwoju w wymiarze praktycznym. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania konkretnych rozwiązań w zakresie implementacji założeń zrównoważonego rozwoju, m. in. poprzez zastosowanie metody projektowej. Podczas zajęć zostaną omówione gospodarcze, społeczne, ekologiczne itd. przedsięwzięcia zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz ukazujące praktyczną realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Adamczyk J. (2001), Koncepcja zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe” Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, nr 145.

2. Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030;

3. Giordano K. (2005), Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce, Lublin.

4. Hłobił A. (2010), Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, „Problemy Ekorozwoju” vol. 5, nr 2.

5. Knieć W. (2012), Wspólna Polityka Rolna a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Polski. Analiza socjologiczna, Toruń.

6. Kowalewski A. T. (2005), Rozwój zrównoważony w procesach urbanizacji, „Nauka”, nr. 1.

7. Mierzejewska L., Zrównoważony rozwój miasta – wybrane sposoby pojmowania, koncepcje i modele, „Problemy rozwoju miast”, nr 3.

8. Sadowski R. F., Łepko Z., (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa 2017.

9. Strzelecka E. (2011), Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, „Budownictwo i Inżynieria Środowiska”, vol. 2, no 4

10. Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Nasza wspólna przyszłość : raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.

2. Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zaliczony przedmiot z podstaw zrównoważonego rozwoju

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 35 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) liczba ECTS: 4


ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie projektu: 20 godz.

Indywidualna analiza tekstów i dokumentów: 20 godz.

konsultacje: 10 godz.

Aktywny udział na platformie Moodle: 20 godz.

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

suma godzin: 120 [120/30(25)=4]



Opis ECTS w przypadku zajęć w formie on-line:

udział w wykładzie on-line: 30 godz.

przygotowanie projektu: 30 godz.

Indywidualna analiza tekstów i dokumentów: 20 godz.

Aktywny udział na platformie Moodle: 20 godz.

konsultacje on-line: 10 godz.

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

suma godzin: 120 [120/30(25)=4]

liczba ECTS: 4

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu rozszerzenie wiedzy studenta na temat zrównoważonego rozwoju w wymiarze praktycznym. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania konkretnych rozwiązań w zakresie implementacji założeń zrównoważonego rozwoju, m. in. poprzez zastosowanie metody projektowej. Podczas zajęć zostaną omówione gospodarcze, społeczne, ekologiczne itd. przedsięwzięcia zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz ukazujące praktyczną realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu rozszerzenie wiedzy studenta na temat zrównoważonego rozwoju w wymiarze praktycznym. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania konkretnych rozwiązań w zakresie implementacji założeń zrównoważonego rozwoju. Warsztatowy charakter zajęć pozwoli studentom aktywnie włączyć się w analizę gospodarczych, społecznych, ekologicznych itd. przedsięwzięć zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. W ten sposób możliwe będzie doskonalenie umiejętności krytycznej oceny praktycznych działań na rzecz realizacji idei zrównoważonego rozwoju i wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Adamczyk J. (2001), Koncepcja zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe” Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, nr 145.

2. Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030;

3. Giordano K. (2005), Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce, Lublin.

4. Hłobił A. (2010), Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, „Problemy Ekorozwoju” vol. 5, nr 2.

5. Knieć W. (2012), Wspólna Polityka Rolna a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Polski. Analiza socjologiczna, Toruń.

6. Kowalewski A. T. (2005), Rozwój zrównoważony w procesach urbanizacji, „Nauka”, nr. 1.

7. Mierzejewska L., Zrównoważony rozwój miasta – wybrane sposoby pojmowania, koncepcje i modele, „Problemy rozwoju miast”, nr 3.

8. Sadowski R. F., Łepko Z., (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa 2017.

9. Strzelecka E. (2011), Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, „Budownictwo i Inżynieria Środowiska”, vol. 2, no 4

10. Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Nasza wspólna przyszłość : raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.

2. Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 35 places more information
Coordinators: Agnieszka Klimska
Group instructors: Agnieszka Klimska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) liczba ECTS: 4


ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie projektu: 20 godz.

Indywidualna analiza tekstów i dokumentów: 20 godz.

konsultacje: 10 godz.

Aktywny udział na platformie Moodle: 20 godz.

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

suma godzin: 120 [120/30(25)=4]



Opis ECTS w przypadku zajęć w formie on-line:

udział w wykładzie on-line: 30 godz.

przygotowanie projektu: 30 godz.

Indywidualna analiza tekstów i dokumentów: 20 godz.

Aktywny udział na platformie Moodle: 20 godz.

konsultacje on-line: 10 godz.

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

suma godzin: 120 [120/30(25)=4]

liczba ECTS: 4

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu rozszerzenie wiedzy studenta na temat zrównoważonego rozwoju w wymiarze praktycznym. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania konkretnych rozwiązań w zakresie implementacji założeń zrównoważonego rozwoju, m. in. poprzez zastosowanie metody projektowej. Podczas zajęć zostaną omówione gospodarcze, społeczne, ekologiczne itd. przedsięwzięcia zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz ukazujące praktyczną realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu rozszerzenie wiedzy studenta na temat zrównoważonego rozwoju w wymiarze praktycznym. Uczestnicy będą mieć możliwość poznania konkretnych rozwiązań w zakresie implementacji założeń zrównoważonego rozwoju. Warsztatowy charakter zajęć pozwoli studentom aktywnie włączyć się w analizę gospodarczych, społecznych, ekologicznych itd. przedsięwzięć zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. W ten sposób możliwe będzie doskonalenie umiejętności krytycznej oceny praktycznych działań na rzecz realizacji idei zrównoważonego rozwoju i wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Adamczyk J. (2001), Koncepcja zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe” Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, nr 145.

2. Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030;

3. Giordano K. (2005), Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce, Lublin.

4. Hłobił A. (2010), Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, „Problemy Ekorozwoju” vol. 5, nr 2.

5. Knieć W. (2012), Wspólna Polityka Rolna a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Polski. Analiza socjologiczna, Toruń.

6. Kowalewski A. T. (2005), Rozwój zrównoważony w procesach urbanizacji, „Nauka”, nr. 1.

7. Mierzejewska L., Zrównoważony rozwój miasta – wybrane sposoby pojmowania, koncepcje i modele, „Problemy rozwoju miast”, nr 3.

8. Sadowski R. F., Łepko Z., (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa 2017.

9. Strzelecka E. (2011), Rewitalizacja miast w kontekście zrównoważonego rozwoju, „Budownictwo i Inżynieria Środowiska”, vol. 2, no 4

10. Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Nasza wspólna przyszłość : raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.

2. Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)