Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Changes in quality of life and human health: from the past to the present

General data

Course ID: WF-OB-ZR-JZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Changes in quality of life and human health: from the past to the present
Name in Polish: Zmiany jakości życia i zdrowia człowieka: od przeszłości do współczesności. (cel 3)
Organizational unit: Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09


Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z nauki przyrodniczych

Short description: (in Polish)

Zdrowie i jakość życia (dobrostan) człowieka to ważny element współczesnego funkcjonowania społeczeństw i państwa. Duże nakłady finansowe kierowane są na ochronę zdrowia. Okazuje się jednak, że mówienie o zdrowiu i jakości życia traktowane jest w oderwaniu od jakości środowiska naturalnego. Człowiek (podobnie jak inne organizmy) żyje w środowisku i to środowisko wywiera określony wpływ na organizm. Wszystkie systemy biologiczne muszą podlegać samoregulacji w kontekście zmieniających się wymagań środowiskowych. W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka funkcjonowania człowieka w przyrodzie oraz wpływu środowiska na nasz gatunek. Moment czasowy pojawienia się naszego gatunku wskazuje się w przeszłości 300/400 tys. lat. Od tego czasu, chociaż wytwory kultury spowolniły naszą ewolucję biologiczną, w żaden sposób jej nie powstrzymały. Jak się okazuje, większość chorób czy zmian rozwojowych jest generowana przez procesy cywilizacyjne wynikające z wytworów naszej kultury.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć:

1/ Definicja zdrowia i dobrostanu życia.

2/ Koncepcja adaptabilności, adjustacji, adaptacji. Reguły ekologiczne.

3/ Ewolucyjne mechanizmy powstania naszego gatunku.

4/ Rewolucja neolityczna i jej wpływ na zmiany naszego życia i zdrowia.

5/ Największe epidemie ludzkości.

Bibliography: (in Polish)

Aufderheide A.C., Rodríguez-Martín C., 2008. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology, Cambridge University Press, Cambridge.

Byers S.N., 2005. Introduction to forensic anthropology, Pearson Education, Boston.

Carrera-Bastos P., Fontes-villalba M., O’Keefe J.H., Lindeberg S., Loren Cordain L., 2011. The western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology 2: 15–35

Garruto R.M., Litte M.A., Weitz C.A., 2004. Environmental Stress and Adaptational Responses: Consequences for Human Health Outcomes. Coll. Antropol. 28 2: 509–540.

Larsen C.S., 2003. Bioarcheology, Interpreting behavior from the human skeleton, Cambridge University Press, Cambridge.

Smith G.D., Brunne E., 1997. Socio-economic differentials in health: the role of nutrition. Proceedings of the Nutrition Society 56: 75-90.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi; Posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; Zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność

umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej; Tworzy krytyczne opracowania w zakresie biologii człowieka; Zna metody zdobywania najnowszych informacji o środowisku i zdrowia

kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia prowadzone w wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, tablic poglądowych, map oraz odlewów kostnych.

Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenia testu sprawdzającego wiedzę.

Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.

Skala ocen

niedostateczny 0-50%

dostateczny 51% -70%

dobry 71-85%

bardzo dobry 86-100%

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 10 hours, 50 places more information
Coordinators: Jacek Tomczyk
Group instructors: Jacek Tomczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień

Short description: (in Polish)

Zdrowie i jakość życia (dobrostan) człowieka to ważny element współczesnego funkcjonowania społeczeństw i państwa. Duże nakłady finansowe kierowane są na ochronę zdrowia. Okazuje się jednak, że mówienie o zdrowiu i jakości życia traktowane jest w oderwaniu od jakości środowiska naturalnego. Człowiek (podobnie jak inne organizmy) żyje w środowisku i to środowisko wywiera określony wpływ na organizm. Wszystkie systemy biologiczne muszą podlegać samoregulacji w kontekście zmieniających się wymagań środowiskowych. W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka funkcjonowania człowieka w przyrodzie oraz wpływu środowiska na nasz gatunek. Moment czasowy pojawienia się naszego gatunku wskazuje się w przeszłości 300/400 tys. lat. Od tego czasu, chociaż wytwory kultury spowolniły naszą ewolucję biologiczną, w żaden sposób jej nie powstrzymały. Jak się okazuje, większość chorób czy zmian rozwojowych jest generowana przez procesy cywilizacyjne wynikające z wytworów naszej kultury.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć:

1/ Definicja zdrowia i dobrostanu życia.

2/ Koncepcja adaptabilności, adjustacji, adaptacji. Reguły ekologiczne.

3/ Ewolucyjne mechanizmy powstania naszego gatunku.

4/ Rewolucja neolityczna i jej wpływ na zmiany naszego życia i zdrowia.

5/ Największe epidemie ludzkości.

Bibliography: (in Polish)

Aufderheide A.C., Rodríguez-Martín C., 2008. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology, Cambridge University Press, Cambridge.

Byers S.N., 2005. Introduction to forensic anthropology, Pearson Education, Boston.

Carrera-Bastos P., Fontes-villalba M., O’Keefe J.H., Lindeberg S., Loren Cordain L., 2011. The western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology 2: 15–35

Garruto R.M., Litte M.A., Weitz C.A., 2004. Environmental Stress and Adaptational Responses: Consequences for Human Health Outcomes. Coll. Antropol. 28 2: 509–540.

Larsen C.S., 2003. Bioarcheology, Interpreting behavior from the human skeleton, Cambridge University Press, Cambridge.

Smith G.D., Brunne E., 1997. Socio-economic differentials in health: the role of nutrition. Proceedings of the Nutrition Society 56: 75-90.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)