Zrównoważone życie na lądzie: zadania celu nr 15 Agendy 2030, podejmowane działania oraz szanse na osiągnięcie (cel 15)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ZR-ZL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Zrównoważone życie na lądzie: zadania celu nr 15 Agendy 2030, podejmowane działania oraz szanse na osiągnięcie (cel 15) |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqlgSDyLOMPZxAOGT1hhTZDT-cw3QZIulaxkJ-nPZ_cI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1be56120-36dc-4df5-bc0f-641d9368befd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z nauk przyrodniczych. |
Skrócony opis: |
Cel 15 Agendy Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2030 dotyczy ekosystemów lądowych, ochrony lasów i gleb. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zadaniami celu oraz analiza skuteczności działań podejmowanych w Polsce i na świecie. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na glebę jako środowisko o dużej bioróżnorodności, które warunkuje funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Duży nacisk zostanie położony na czynniki wpływające na bioróżnorodność gleby oraz usługi ekosystemowe świadczone przez glebę. Kurs dostarczy również informacje na temat stanu degradacji gleb oraz działań i praktyk mających na celu jej zatrzymanie lub odwrócenie. Kurs obejmuje 15 godzin, które podzielono na 5 spotkań. Terminy spotkań: 9.03, 16.03, 23.03, 30.03 i 13.04. 2023 |
Pełny opis: |
1. Koncepcja zrównoważonego rozwoju – zarys historyczny. Międzynarodowe inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju. Życie na lądzie: 15 cel zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie do celu, opis celu oraz zadań w nim zawartych. Podejście do realizacji celu 15: kontekst globalny, europejski i krajowy. Priorytety w zakresie realizacji Celu 15 na szczeblu krajowym. 2. Znaczenie różnorodności biologicznej gleby. Funkcje i usługi ekosystemowe (zaopatrzeniowe, wspierające, regulacyjne i kulturowe) świadczone przez glebę (rozkład martwej materii organicznej, krążenie biogenów, magazynowanie i uwalnianie wody, utrzymanie struktury i żyzności gleby, dostarczanie czystej wody pitnej, sekwestracja i detoksykacja toksycznych substancji, bioremediacja zanieczyszczeń, zwalczanie szkodników i patogenów, kontrola erozji, łagodzenie powodzi i susz, regulacja atmosferycznych gazów śladowych). Wartość ekonomiczna różnorodności biologicznej gleby. Wycena usług ekosystemowych, koszty utraty różnorodności biologicznej. 3. Stan globalny gleb i gruntów: dlaczego konieczne jest korzystanie z tych niezbędnych i wyczerpywalnych zasobów w sposób zrównoważony? Czynniki i aktualne zagrożenia dla zasobów i różnorodności biologicznej gleby (zanieczyszczenie, zagęszczanie i zasklepienie gleby, erozja, spadek zawartości materii organicznej, zasolenie, osuwiska, wylesienie, zmiany klimatyczne, górnictwo, industrializacja, praktyki rolnicze - głęboka orka, stosowanie nawozów chemicznych i pestycydów, usuwanie resztek pożniwnych, pustynnienie, zakwaszenie i in.). 4. Rola biomonitoringu w realizacji zadań 15 Celu Zrównoważonego Rozwoju. Wykorzystanie organizmów glebowych jako biologicznych wskaźników jakości gleb (monitoring skutków zanieczyszczeń; ocena wpływu praktyk rolniczych). Parametry zespołów glebowych wykorzystywane do oceny jakości gleby. 5. Działania związane z realizacją zadań celu 15 na świecie i w Polsce: działania rządowe, przedsiębiorstw oraz organizacji pozarządowych. Strategie na rzecz przywrócenia różnorodności biologicznej gleby, ochrony i zrównoważonej produkcji. Praktyki rolnicze sprzyjające zdrowiu gleby (uprawy konserwujące: system bezorkowy, uprawa pasowa, mulczowanie, płodozmian i in.) Kurs obejmuje 15 godzin, które podzielono na 5 spotkań. Terminy spotkań: 9.03, 16.03, 23.03, 30.03 i 13.04. 2023 |
Literatura: |
Bardgett R.D. 2015. Earth Matters: How soil underlies civilization. Oxford University Press. Bardgett R.D., Usher B., Hopkins D.W. 2005. Biological diversity and functions in soils. Cambridge University Press. Hadryjańska B. 2021. Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Wydawnictwo Difin. Paoletti M.G. 1999. Invertebrate biodiversity as bioindicators of sustainable landscapes: practical use of invertebrates to assess sustainable land use. Elsevier Academic press. Wall D.H., Bardgett R.D., Behan-Pelletier V., Herrick J.E., Jones H., Ritz K., Six J., Strong D.R., van der Putten W.H. Soil Ecology and Ecosystem Services 2013. Oxford University Press. Wołowicz K. Realizacja celów zrównoważonego rozwoju przez UE - wizja czy konkret? Analizy BAS, 2021, nr 2 (153), 10 s. Grunty i gleby w Europie. Dlaczego konieczne jest korzystanie z tych niezbędnych i wyczerpywalnych zasobów w sposób zrównoważony? https://www.eea.europa.eu Monitorowanie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/monitoring-realizacji-agendy-2030 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK1 - student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia: zrównoważony rozwój, usługi ekosystemowe, jakość środowiska EK2 - student zna znaczenie różnorodności biologicznej gleby dla jej funkcjonowania EK3 - student wymienia przyczyny degradacji gleby EK4 - student wskazuje na możliwości wykorzystania żywych organizmów do oceny stanu gleby UMIEJĘTNOŚCI EK5 - student analizuje relacje między organizmami żywymi a środowiskiem nieożywionym EK6 - dobiera odpowiednich wskaźników i uzasadnia ich zastosowania do oceny stanu środowiska w konkretnej sytuacji KOMPETENCJE EK7 - wykazuje postawę proekologiczną w życiu codziennym EK8 - postrzega relacje pomiędzy organizmami żywymi a środowiskiem nieożywionym EK9 – pełni rolę moderatora dyskusji i/lub bierze udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywność na zajęciach - przygotowanie się i udział w dyskusji na omawiany temat na podstawie wskazanych do przeczytania materiałów przekazanych przez prowadzącego. Test końcowy pisemny na ocenę Skala ocen niedostateczny 0-50% dostateczny 51 -60%; dostateczny plus - 61-70% dobry 71-80%; dobry plus - 81-90% bardzo dobry powyżej 90% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Prowadzący grup: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqlgSDyLOMPZxAOGT1hhTZDT-cw3QZIulaxkJ-nPZ_cI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1be56120-36dc-4df5-bc0f-641d9368befd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS = 3 udział w zajęciach – 15 h przygotowanie do dyskusji - przestudiowanie i analiza artykułów i materiałów zaproponowanych przez prowadzącego - 30 h przygotowanie do testu końcowego - 20 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Cel 15 Agendy Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2030 dotyczy ekosystemów lądowych, ochrony lasów i gleb. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zadaniami celu oraz analiza skuteczności działań podejmowanych w Polsce i na świecie. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na glebę jako środowisko o dużej bioróżnorodności, które warunkuje funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Duży nacisk zostanie położony na czynniki wpływające na bioróżnorodność gleby oraz usługi ekosystemowe świadczone przez glebę. Kurs dostarczy również informacje na temat stanu degradacji gleb oraz działań i praktyk mających na celu jej zatrzymanie lub odwrócenie. Kurs obejmuje 15 godzin, które podzielono na 5 spotkań. Terminy spotkań: 9.03, 16.03, 23.03, 30.03 i 13.04. 2023 |
|
Pełny opis: |
1. Koncepcja zrównoważonego rozwoju – zarys historyczny. Międzynarodowe inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju. Życie na lądzie: 15 cel zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie do celu, opis celu oraz zadań w nim zawartych. Podejście do realizacji celu 15: kontekst globalny, europejski i krajowy. Priorytety w zakresie realizacji Celu 15 na szczeblu krajowym. 2. Znaczenie różnorodności biologicznej gleby. Funkcje i usługi ekosystemowe (zaopatrzeniowe, wspierające, regulacyjne i kulturowe) świadczone przez glebę (rozkład martwej materii organicznej, krążenie biogenów, magazynowanie i uwalnianie wody, utrzymanie struktury i żyzności gleby, dostarczanie czystej wody pitnej, sekwestracja i detoksykacja toksycznych substancji, bioremediacja zanieczyszczeń, zwalczanie szkodników i patogenów, kontrola erozji, łagodzenie powodzi i susz, regulacja atmosferycznych gazów śladowych). Wartość ekonomiczna różnorodności biologicznej gleby. Wycena usług ekosystemowych, koszty utraty różnorodności biologicznej. 3. Stan globalny gleb i gruntów: dlaczego konieczne jest korzystanie z tych niezbędnych i wyczerpywalnych zasobów w sposób zrównoważony? Czynniki i aktualne zagrożenia dla zasobów i różnorodności biologicznej gleby (zanieczyszczenie, zagęszczanie i zasklepienie gleby, erozja, spadek zawartości materii organicznej, zasolenie, osuwiska, wylesienie, zmiany klimatyczne, górnictwo, industrializacja, praktyki rolnicze - głęboka orka, stosowanie nawozów chemicznych i pestycydów, usuwanie resztek pożniwnych, pustynnienie, zakwaszenie i in.). 4. Rola biomonitoringu w realizacji zadań 15 Celu Zrównoważonego Rozwoju. Wykorzystanie organizmów glebowych jako biologicznych wskaźników jakości gleb (monitoring skutków zanieczyszczeń; ocena wpływu praktyk rolniczych). Parametry zespołów glebowych wykorzystywane do oceny jakości gleby. 5. Działania związane z realizacją zadań celu 15 na świecie i w Polsce: działania rządowe, przedsiębiorstw oraz organizacji pozarządowych. Strategie na rzecz przywrócenia różnorodności biologicznej gleby, ochrony i zrównoważonej produkcji. Praktyki rolnicze sprzyjające zdrowiu gleby (uprawy konserwujące: system bezorkowy, uprawa pasowa, mulczowanie, płodozmian i in.) Kurs obejmuje 15 godzin, które podzielono na 5 spotkań. Terminy spotkań: 9.03, 16.03, 23.03, 30.03 i 13.04. 2023 |
|
Literatura: |
Bardgett R.D. 2015. Earth Matters: How soil underlies civilization. Oxford University Press. Bardgett R.D., Usher B., Hopkins D.W. 2005. Biological diversity and functions in soils. Cambridge University Press. Hadryjańska B. 2021. Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Wydawnictwo Difin. Paoletti M.G. 1999. Invertebrate biodiversity as bioindicators of sustainable landscapes: practical use of invertebrates to assess sustainable land use. Elsevier Academic press. Wall D.H., Bardgett R.D., Behan-Pelletier V., Herrick J.E., Jones H., Ritz K., Six J., Strong D.R., van der Putten W.H. Soil Ecology and Ecosystem Services 2013. Oxford University Press. Wołowicz K. Realizacja celów zrównoważonego rozwoju przez UE - wizja czy konkret? Analizy BAS, 2021, nr 2 (153), 10 s. Grunty i gleby w Europie. Dlaczego konieczne jest korzystanie z tych niezbędnych i wyczerpywalnych zasobów w sposób zrównoważony? https://www.eea.europa.eu Monitorowanie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/monitoring-realizacji-agendy-2030 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.