Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of Teaching Philosophy in Secondary School 2

General data

Course ID: WF-PED-DFPP2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of Teaching Philosophy in Secondary School 2
Name in Polish: Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej 2
Organizational unit: Faculty of Christian Philosophy
Course groups: (in Polish) Dydaktyka nauczania filozofii - ćwiczenia
(in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student/ka musi mieć zaliczony wykład "Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej lub być w trakcie jego realizacji.

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie rozszerzonym.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie rozszerzonym. Studenci przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach odnoszących się do podstawy programowej na poziomie rozszerzonym oraz umiejętnościach związanych z organizacja przebiegu zajęć oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. E. Lasocińska, Kamyk Filozoficzny. Starożytność - Renesans, Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.1, Warszawa 2022.

2. T. Mazur, Kamyk Filozoficzny. Nowożytność. Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.2, Warszawa 2021.

3. T. Mazur, Kamyk Filozoficzny. Współczesność. Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.3, Warszawa 2016.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

7. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

8. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

9. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

Student (ka):

- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii,

- definiuje główne nurty i koncepcje filozoficzne ,

-wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia,

-tłumaczy stanowiska filozoficzne,

-świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki

Umiejętności:

Student (ka):

- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole

- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii,

- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,

-poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,

- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania ( innowacyjne i klasyczne)

- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.

-rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji

Kompetencje:

Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na indywidualny i krytyczny punkt widzenia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniana jest:

Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej.

Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach- zadania problemowe

Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć

praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki filozofii w planowaniu własnego rozwoju zawodowego

Uczestnictwo w min. 80% zajęć.

Ćwiczenia 2

Przedstawienie dwóch samodzielnie przygotowanych konspektów lekcji i przeprowadzenie według nich zajęć pokazowych w odniesieniu do podstawy programowej na poziomie rozszerzonym.

Practical placement: (in Polish)

Zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Andrzej Waleszczyński
Group instructors: Andrzej Waleszczyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Andrzej Waleszczyński
Group instructors: Andrzej Waleszczyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

udział w ćwiczeniach - 30

przygotowanie do ćwiczeń - 12

SUMA GODZIN - 42 [42: 30=1]

LICZBA ECTS - 1

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie rozszerzonym.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie rozszerzonym. Studenci przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach odnoszących się do podstawy programowej na poziomie rozszerzonym oraz umiejętnościach związanych z organizacja przebiegu zajęć oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. E. Lasocińska, Kamyk Filozoficzny. Starożytność - Renesans, Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.1, Warszawa 2022.

2. T. Mazur, Kamyk Filozoficzny. Nowożytność. Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.2, Warszawa 2021.

3. T. Mazur, Kamyk Filozoficzny. Współczesność. Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.3, Warszawa 2016.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

7. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

8. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

9. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Andrzej Waleszczyński
Group instructors: Andrzej Waleszczyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

udział w ćwiczeniach - 30

przygotowanie do ćwiczeń - 12

SUMA GODZIN - 42 [42: 30=1]

LICZBA ECTS - 1

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie rozszerzonym.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie rozszerzonym. Studenci przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach odnoszących się do podstawy programowej na poziomie rozszerzonym oraz umiejętnościach związanych z organizacja przebiegu zajęć oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. E. Lasocińska, Kamyk Filozoficzny. Starożytność - Renesans, Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.1, Warszawa 2022.

2. T. Mazur, Kamyk Filozoficzny. Nowożytność. Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.2, Warszawa 2021.

3. T. Mazur, Kamyk Filozoficzny. Współczesność. Edukacja filozoficzna dla liceum i technikum, cz.3, Warszawa 2016.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

7. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

8. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

9. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)