Biases in judgment and decision-making
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-BJD-ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Biases in judgment and decision-making |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) Wykłady monograficzne - Psychologia Zajęcia w językach obcych w Instytucie Psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie B2. Zalecane jest posiadanie wiadomości z zakresu kursu podstawowego Psychologii procesów poznawczych oraz podstawowa orientacja w zakresie metodologii badań psychologicznych (szczególnie badań eksperymentalnych). |
Skrócony opis: |
Zniekształcenia w ocenianiu i podejmowaniu decyzji są intrygującymi zjawiskami, które inspirują liczne badania empiryczne i dociekania teoretyczne. Złudzenia poznawcze, podobnie jak iluzje optyczne, są błędami w sądach o rzeczywistości, popełnianymi przy subiektywnym przekonaniu o poprawności dokonanej oceny. W czasie wykładów omówione zostaną wybrane przykłady błędów poznawczych, których badania doprowadziły do zrozumienia istotnych mechanizmów przetwarzania informacji przez człowieka. Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat paradygmatów i modeli teoretycznych poznania. Oczekuje się, że studenci zyskają dobre zrozumienie natury naukowego (eksperymentalnego) dociekania mechanizmów poznawczych leżących u podstaw obserwowanych zjawisk. Dodatkowym celem jest wzbogacenie zasobu słownictwa studentów o angielskie terminy z zakresu psychologii oceniania i podejmowania decyzji. |
Pełny opis: |
Szczegółowe treści programowe: 1. Wprowadzenie. Program badawczy Kahnemana i Tversky’ego. 2. Zaniedbywanie proporcji bazowej. 3. Pseudozależności. 4. Złudzenie mądrości po fakcie. 5. Złudzenie koniunkcji 6. Teoria wsparcia i subaddytywność w ocenie prawdopodobieństwa. 7. Dysonans poznawczy i zmiana preferencji pod wpływem dokonania wyboru. 8. Odwracanie preferencji wyboru. 9. Efekt Pollyanny. Efekt zakotwiczenia. 10. Skojarzeniowe złudzenia pamięci – paradygmat DRM 11. Efekt dezinformacji 12. Iluzja Mojżesza. 13. Efekt błędnej atrybucji i kryptomnezja. 14. Efekt prawdziwości i efekt samej ekspozycji. 15. Podsumowanie wykładów. |
Literatura: |
Lektura: Gallo, D. A. (2006). Associative illusions of memory: False memory research in DRM and related tasks. Psychology Press. Pohl, R. (Ed.) (2016). Cognitive illusions. Intriguing phenomena in judgement, thinking and memory. 2nd Ed. Psychology Press. Schacter, D. L. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Tłum. E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie, na czym polega specyfika ujęcia zniekształceń poznawczych z perspektywy psychologii eksperymentalnej. Student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać analiza procesów poznawczych prowadzących do zniekształceń. Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w świetle nowych doniesień z badań nad ocenianiem i podejmowaniem decyzji. Rozumie i posługuje się specjalistyczną terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii poznawczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową. Kryteria oceniania: Ocena końcowa będzie zależała od: - uczestnictwa w wykładach, - wyniku testu końcowego Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 55% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności. Uzyskanie takiego wyniku oznacza, że student osiągną efekty uczenia się w stopniu dostatecznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Marek Nieznański, Michał Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 6 pkt 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p) 50 godzin - lektury (2 p) 80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Marek Nieznański, Michał Sękowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.