Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of emotions and motivations

General data

Course ID: WF-PS-N-EM
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Psychology of emotions and motivations
Name in Polish: Psychologia emocji i motywacji
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W02

PS_W03

PS_W04

PS_W07

PS_U04

Short description:

Abbreviated specification of course

The level of course: elementary

Goals: the main goal - to inform on fundamental mechanisms and rules of emotional and motivational processes. The lectures comprise a presentation of contemporary interpretations of emotional and motivational phenomena.

Result of education: to shape fundamental schemas and opportunities to interpret human motivation and human emotional life.

Preliminary demand: elementary knowledge on psychology of motivation and emotion

Full description:

Detailed description

1. Nature of emotion. Conception of emotion, categories of emotions, primary and secondary emotions

2. Classical psychological and physiological theories of emotion.

3. Emotion in biological perspective (Papez, MacLean, LeDoux)

4. Emotion from perspective of observer (role of expression)

5. Subjective perspective of emotion (cognitive theories of estimation)

6. Sociocultural interpretations of emotion

7. Conception of motivation. Parameters of motive, categories of motives

8. Diagnostic issues of emotions

9. Fundamental sources of motivation. from instinct to drive and need; needs for stimulation and activation

10. Mechanisms of strive to balance

11. Motives and emotions. Hedonistic and incentive theories of motivation; drives and emotions; frustration and motivation; motivational conflicts; crises

12. Theories "evaluation- expectation". Atkinson theory; evaluation and anticipation; Polish propositions

13. Values, meanings, goals as motives. Needs as a source of motives, mechanisms of meanings creation and choice of goals

14. Role of "self" in motivation.

15. Sources of agency. Subject as an agent; personhood realisation

16. Emotional and motivational development

Bibliography:

Primary literature :

Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW.

Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram

Complementary literature:

Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP.

Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP.

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.

LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina.

Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.

Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student has knowledge and comprehends differences between interpretations of emotion and motivation from distinct psychological perspectives. Knows theories of emotion and motivations, understands the meaning of emotions and motives in human life, identifies rules of development, mechanisms of their activation.

Understands the role of biological basis of emotions.

Is able to select instruments and techniques to diagnose emotional and motivational characteristics of individual

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (3 otwarte pytania). Zaliczenie egzaminu wymaga odpowiedzi na minimum 1 pytanie.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Henryk Gasiul, Krzysztof Stanisławski
Group instructors: Henryk Gasiul, Krzysztof Stanisławski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski
Group instructors: Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW.

Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram.

Literatura uzupełniająca:

Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP.

Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP.

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.

LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina.

Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.

Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Rembowski, J. (1989). Empatia – studium psychologiczne. Warszawa: PWN.

Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski
Group instructors: Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW.

Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram.

Literatura uzupełniająca:

Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP.

Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP.

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.

LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina.

Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.

Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Rembowski, J. (1989). Empatia – studium psychologiczne. Warszawa: PWN.

Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)