Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Competencies of a practicing psychologist

General data

Course ID: WF-PS-N-KPP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Competencies of a practicing psychologist
Name in Polish: Kompetencje psychologa praktyka
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W12

K_W17

K_W19

K_U19

K_K01

K_K02

K_K05

Preliminary Requirements:

Interest in the subject of practical use of psychological knowledge in various areas of life.

Short description:

The theme of the course is to present students with the latest reports on the practical use of psychological knowledge.

Full description:

The theme of the course is to present students with the latest reports on the practical use of psychological knowledge. Students will be presented with information on the use of psychological knowledge in psychotherapy, law (including the profession of an expert witness), the recruitment process, health care, the media, business, politics, environmental protection, and special attention will be paid to ethical issues of the profession of psychologist-practitioner.

Bibliography:

1. Allen, J.G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Bollas C. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

3. Bollas C. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament.

4. Brantley J., Wood J.C., McKay M. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

5. Campbell D., Hale R. (2023). Pracując w ciemnościach. Jak zrozumieć przedsamobójczy stan umysłu. Gdańsk: Imago.

6. Chyrowicz B., Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M.,Toeplitz Z. (2019). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN.

7. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

8. Davis M., Fanning P., McKay M. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

9. Davis R., Millon T. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

10. Deciu V. (2021). Psychological Factors in Recruitment. Psychology, 12, 1933-1943, https://www.scirp.org/journal/psych.

11. Drążkowska-Zielińska E., Drat-Ruszczak K. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.

12. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie: Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów. Poznań: Zysk i S-ka.

13. Eichstaedt K., Gałecki P., Depko A. (2022). Metodyka pracy biegłego psychiatry, psychologa oraz seksuologa, w sprawach karnych, nieletnich oraz wykroczeń. Warszawa: Wolters Kluwer.

14. Frankl V. (2019). Człowiek w poszukwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.

15. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.

16. Granholm E., McQuaid J. (2018). Schizofrenia. Poznawczo-behawioralny trening umiejętności społecznych. Praktyczny przewodnik. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

17. Hayes S.C., Strosahl K.D., Wilson K.G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

18. Knapp H. (2005). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN.

19. Kottler J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP.

20. Laufer M.E., Laufer M. (2023). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna Ingenium.

21. Leahy R.L. (2019), Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

22. McDougall J. (2014). Teatry ciała. Psychoanalityczne podejście do chorób psychosomatycznych. Warszawa: Oficyna Ingenium.

23. Preißmann C. (2021). Asperger. Życie w dwóch światach. Gdańsk: GWP.

24. Prizant B.M., Fields-Meyer T. (2017). Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

25. Ringel E. (1992). Nerwica a samozniszczenie. Warszawa: PWN.

26. Rosińska P., Starzomska M. (2018). Sprawozdanie PFRON dotyczące pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnościami. Materiały własne.

27. Rothschild B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

28. Rothschild B. (2021). Ciało pamięta. Tom 2. Rewolucja w terapii traumy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

29. Sawicka M., Kucharska K., Wilkos E. (2013). Trening społecznego poznania i neuropoznania. Warszawa: IPiN

30. Starzomska M. (2019). Tendencyjność uwagi u kobiet z zaburzeniami odżywiania. Warszawa: Liberi Libri.

31. Steward J. (red.) (2005). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

32. Strus W. (2011). Wypalenie – kryzys zawodowy. W: Jankowska M., Starzomska M. (red.) Kryzys. Pułapka czy szansa? (s. 257-268). Kraków: Akapit.

33. Tedeschi R. G., Calhoun L. G. (2004). Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1): 1-18.

34. Witkowski T. (2018). Psychoterapia bez makijażu. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski.

35. Yapko M. (2002). Kiedy życie boli. Dyrektywy w leczeniu depresji. Gdańsk: GWP.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

K_W12 Knows in depth the methods of providing psychological help. Knows the assumptions and practical application of selected strands of psychotherapy, crisis intervention, psychoeducation, counseling and revalidation, pedagogical therapy. Knows psychiatric methods of treatment of mental disorders. Has in-depth knowledge of the principles of building contact and helping relationships in different social contexts and types of helping activities and their practical application.

K_W17 Has a structured knowledge of ethics, especially the ethics of the professional psychologist. Knows the ethical standards of practicing the profession of psychologist-practitioner and psychologist-researcher, as defined in national and international regulations. Knows selected methods and tools of measurement and description suitable for work psychology. Knows the applications of psychological knowledge in organizations and institutions.

K_W19 Knows the social and legal conditions related to professional activities in psychological and psychiatric care.

K_U18 Is able to plan an intervention strategy adequately to a specific case. Knows how to apply selected methods of psychological assistance and undertake psychoeducation and health promotion activities.

K_U19 Has developed interpersonal skills. Is able to establish contact on specialized topics with people in different social contexts, using language adapted to the interlocutor.

K_K01 He/she is ready to undertake psychological practice behaving professionally, with respect to clients, taking into account their changing needs, guided by the welfare of the client and principles of professional ethics. He is ready to act in accordance with the principles of professional ethics.

K_K02 Is ready in professional activity to take into account its ethical and moral aspects, adhering to the principles of cooperation in a professional environment.

K_K05 He is aware of his own predispositions and the way of mental functioning and the impact of his actions on various social environments. He is ready in this activity to think and act in an entrepreneurial way.

Assessment methods and assessment criteria:

Knowledge

-for a grade of 5: The student will have a fairly extensive knowledge of the practical application of psychological knowledge to work in such areas as psychotherapy, law (including the profession of expert witness), the recruitment process, health care, the media, business, politics, environmental protection), and on ethical issues of practicing the profession of psychologist-practitioner.

-for a grade of 4: The student will have a fairly comprehensive knowledge of the practical application of psychological knowledge to work in such areas as psychotherapy, law (including the profession of expert witness), the recruitment process, health care, media, business, politics, environmental protection) and on ethical issues of practicing the profession of psychologist-practitioner.

-for a grade of 3: The student will have little but sufficient knowledge of the practical application of psychological knowledge to work in such areas as psychotherapy, law (including the profession of expert witness), the recruitment process, health care, media, business, politics, environmental protection) and on ethical issues of practicing the profession of psychologist-practitioner.

-for a grade of 2: The student will not have sufficient knowledge of the practical application of psychological knowledge to work in such areas as psychotherapy, law (including the profession of expert witness), the recruitment process, health care, media, business, politics, environmental protection) and on ethical issues of practicing the profession of psychologist-practitioner.

Skills

-for a grade of 5: The student will have a very strong ability to apply the acquired knowledge in various areas such as: psychotherapy, law (especially when it comes to the profession of expert witness), recruitment, health care, media, business, politics, environmental protection, and will be able to assess the risk of ethical controversies in the above-mentioned areas.

-for a grade of 4: The student will have a fairly strong ability to apply the acquired knowledge in various areas such as psychotherapy, law (especially when it comes to the profession of expert witness), recruitment, health care, media, business, politics, environmental protection, and will be able to assess the risk of ethical controversies in the above-mentioned areas.

-for a grade of 3: The student will have little, although sufficient, ability to apply the knowledge gained in various areas such as psychotherapy, law (especially as it relates to the profession of expert witness), recruitment, health care, media, business, politics, environmental protection, and will be able to assess the risk of ethical controversy in the areas listed above.

-for a grade of 2: The student will not have sufficient ability to apply the acquired knowledge in various areas such as psychotherapy, law (especially when it comes to the profession of expert witness), recruitment, health care, media, business, politics, environmental protection, and will be able to assess the risk of ethical controversies in the above-mentioned areas.

Competencies

-for grade 5: The student will be able to apply the acquired knowledge and skills very efficiently in various life situations and in the profession of psychologist.

-for a grade of 4: The student will be able to quite efficiently apply the acquired knowledge and skills in various life situations and in the profession of psychologist.

-a grade 3: The student will be able to apply the acquired knowledge and skills in various life situations and in the profession of psychology to a small, although sufficient extent.

-a grade 2: The student will not be able to apply the acquired knowledge and skills in various life situations and in the profession of psychology.

Practical placement:

-

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lectures, 30 hours, 70 places more information
Coordinators: Justyna Jastrzębska, Paulina Rosińska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski
Group instructors: Justyna Jastrzębska, Paulina Rosińska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

30 ha - lecture

30 ha - own work - preparing for the exam

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The theme of the course is to present students with the latest reports on the practical use of psychological knowledge.

Full description:

The theme of the course is to present students with the latest reports on the practical use of psychological knowledge. Students will be presented with information on the use of psychological knowledge in psychotherapy, law (including the profession of an expert witness), the recruitment process, health care, the media, business, politics, environmental protection, and special attention will be paid to ethical issues of the profession of psychologist-practitioner.

Bibliography:

1. Allen, J.G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Bollas C. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

3. Bollas C. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament.

4. Brantley J., Wood J.C., McKay M. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

5. Campbell D., Hale R. (2023). Pracując w ciemnościach. Jak zrozumieć przedsamobójczy stan umysłu. Gdańsk: Imago.

6. Chyrowicz B., Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M.,Toeplitz Z. (2019). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN.

7. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym. Warszawa: Oficyna INGENIUM.

8. Davis M., Fanning P., McKay M. (2013). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

9. Davis R., Millon T. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

10. Deciu V. (2021). Psychological Factors in Recruitment. Psychology, 12, 1933-1943, https://www.scirp.org/journal/psych.

11. Drążkowska-Zielińska E., Drat-Ruszczak K. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.

12. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie: Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów. Poznań: Zysk i S-ka.

13. Eichstaedt K., Gałecki P., Depko A. (2022). Metodyka pracy biegłego psychiatry, psychologa oraz seksuologa, w sprawach karnych, nieletnich oraz wykroczeń. Warszawa: Wolters Kluwer.

14. Frankl V. (2019). Człowiek w poszukwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.

15. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago.

16. Granholm E., McQuaid J. (2018). Schizofrenia. Poznawczo-behawioralny trening umiejętności społecznych. Praktyczny przewodnik. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

17. Hayes S.C., Strosahl K.D., Wilson K.G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

18. Knapp H. (2005). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN.

19. Kottler J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk: GWP.

20. Laufer M.E., Laufer M. (2023). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna Ingenium.

21. Leahy R.L. (2019), Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

22. McDougall J. (2014). Teatry ciała. Psychoanalityczne podejście do chorób psychosomatycznych. Warszawa: Oficyna Ingenium.

23. Preißmann C. (2021). Asperger. Życie w dwóch światach. Gdańsk: GWP.

24. Prizant B.M., Fields-Meyer T. (2017). Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

25. Ringel E. (1992). Nerwica a samozniszczenie. Warszawa: PWN.

26. Rosińska P., Starzomska M. (2018). Sprawozdanie PFRON dotyczące pomocy psychologicznej dla osób z niepełnosprawnościami. Materiały własne.

27. Rothschild B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

28. Rothschild B. (2021). Ciało pamięta. Tom 2. Rewolucja w terapii traumy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

29. Sawicka M., Kucharska K., Wilkos E. (2013). Trening społecznego poznania i neuropoznania. Warszawa: IPiN

30. Starzomska M. (2019). Tendencyjność uwagi u kobiet z zaburzeniami odżywiania. Warszawa: Liberi Libri.

31. Steward J. (red.) (2005). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

32. Strus W. (2011). Wypalenie – kryzys zawodowy. W: Jankowska M., Starzomska M. (red.) Kryzys. Pułapka czy szansa? (s. 257-268). Kraków: Akapit.

33. Tedeschi R. G., Calhoun L. G. (2004). Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1): 1-18.

34. Witkowski T. (2018). Psychoterapia bez makijażu. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski.

35. Yapko M. (2002). Kiedy życie boli. Dyrektywy w leczeniu depresji. Gdańsk: GWP.

Wymagania wstępne:

-

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)