Psychology of additction
General data
Course ID: | WF-PS-N-PU |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of additction |
Name in Polish: | Psychologia uzależnień |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_ U07; PS_U11; PS_K06 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) po 3 roku psychologii |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych; Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych; Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej. |
Full description: |
(in Polish) treści programowe: 1. Moje pierwsze doświadczenia z substancjami uzależniającymi. 2. Moje doświadczenia z osobą uzależnioną lub współuzależnioną, albo mój wizerunek osoby uzależnionej lub współuzależnionej. 3. Zachowanie osoby uzależnionej i współuzależnionej w filmie „Gdybyś mnie kochał”. 4. Zaproszenie na zajęcia niepijącego (od kilkunastu lat) alkoholika, uczestnika ruchu Anonimowych Alkoholików oraz dyskusja nt. moja droga do i od uzależnienia. 5. Różne modele terapii uzależnień (m.in. psychologiczny, społeczny, medyczny, Anonimowych Alkoholików). 6. Rola różnorodnych (psychologicznych, społecznych, medycznych, materialnych, prawnych) czynników sprzyjających podejmowaniu leczenia uzależnienia i utrzymywaniu abstynencji po terapii. 7. Rozmowa i wywiad w diagnozie uzależnienia od substancji zmieniających świadomość i hazardu. 8. Praktyczne przeprowadzenie wywiadu i postawienie diagnozy osobie uzależnionej. 9. Teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobie uzależnionej. 10. Praktyczne konstruowanie programu terapeutycznego dla wybranych przypadków osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych lub hazardu. 11. Pomoc psychologiczna rodzinie z problemem uzależnień (współuzależnienie). 12. Sposoby rozwiązywania problemów psychologicznych bez użycia substancji psychoaktywnych. 13. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień. 14. Refleksje po udziale w 3 mitingach grup samopomocowych. 15. Podsumowanie. |
Bibliography: |
(in Polish) S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych. Lublin: TN KUL J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181. H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa. S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59 S. Tucholska (2008). Zjawisko hazardu patologicznego i jego uwarunkowania. Roczniki Psychologiczne, 11, 2, -45-67. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedza: student zna definicje uzależnienia, rozpoznaje objawy uzależnienia, rozróżnia modele uzależnień, wskazuje problemy osoby uzależnionej, zna podstawy konstrukcji programów terapeutycznych umiejętności: student analizuje problemy osoby uzależnionej, rozpoznaje motywy postępowania osoby uzależnionej, planuje program terapeutyczny dla osoby uzależnionej kompetencje: student jest otwarty na problemy osób uzależnionych, kreatywny w konstruowaniu programów terapeutycznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność, sprawdzian wiedzy; sprawozdanie z 3 mitingów Anonimowych Alkoholików/Hazardzistów 2: nie zna i nie rozumie, czym zajmuje się psychologia i psychoterapia uzależnień; 3: częściowo zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań osoby uzależnionej z różnych perspektyw; 4: potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form uzależnienia oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej; 5: doskonale potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla uzależnienia od alkoholu lub hazardu oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej |
Practical placement: |
(in Polish) nie przewidywano |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Sławomir Ślaski | |
Group instructors: | Sławomir Ślaski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych; Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych; Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej. |
|
Full description: |
(in Polish) treści programowe: 1. Moje pierwsze doświadczenia z substancjami uzależniającymi. 2. Moje doświadczenia z osobą uzależnioną lub współuzależnioną, albo mój wizerunek osoby uzależnionej lub współuzależnionej. 3. Zachowanie osoby uzależnionej i współuzależnionej w filmie „Gdybyś mnie kochał”. 4. Zaproszenie na zajęcia niepijącego (od kilkunastu lat) alkoholika, uczestnika ruchu Anonimowych Alkoholików oraz dyskusja nt. moja droga do i od uzależnienia. 5. Różne modele terapii uzależnień (m.in. psychologiczny, społeczny, medyczny, Anonimowych Alkoholików). 6. Rola różnorodnych (psychologicznych, społecznych, medycznych, materialnych, prawnych) czynników sprzyjających podejmowaniu leczenia uzależnienia i utrzymywaniu abstynencji po terapii. 7. Rozmowa i wywiad w diagnozie uzależnienia od substancji zmieniających świadomość i hazardu. 8. Praktyczne przeprowadzenie wywiadu i postawienie diagnozy osobie uzależnionej. 9. Teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobie uzależnionej. 10. Praktyczne konstruowanie programu terapeutycznego dla wybranych przypadków osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych lub hazardu. 11. Pomoc psychologiczna rodzinie z problemem uzależnień (współuzależnienie). 12. Sposoby rozwiązywania problemów psychologicznych bez użycia substancji psychoaktywnych. 13. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień. 14. Refleksje po udziale w 3 mitingach grup samopomocowych. 15. Podsumowanie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych. Lublin: TN KUL J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181. H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa. S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) nie używamy podczas zajęć tel. komórkowych i smartfonów |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Sławomir Ślaski | |
Group instructors: | Sławomir Ślaski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Full description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych; Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych; Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych. Lublin: TN KUL J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181. H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa. S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.