Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of additction

General data

Course ID: WF-PS-N-PU
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of additction
Name in Polish: Psychologia uzależnień
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_ U07;

PS_U11;

PS_K06


Preliminary Requirements:

(in Polish) po 3 roku psychologii

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych;

Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych;

Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej.

Full description: (in Polish)

treści programowe:

1. Moje pierwsze doświadczenia z substancjami uzależniającymi.

2. Moje doświadczenia z osobą uzależnioną lub współuzależnioną, albo mój wizerunek osoby uzależnionej lub współuzależnionej.

3. Zachowanie osoby uzależnionej i współuzależnionej w filmie „Gdybyś mnie kochał”.

4. Zaproszenie na zajęcia niepijącego (od kilkunastu lat) alkoholika, uczestnika ruchu Anonimowych Alkoholików oraz dyskusja nt. moja droga do i od uzależnienia.

5. Różne modele terapii uzależnień (m.in. psychologiczny, społeczny, medyczny, Anonimowych Alkoholików).

6. Rola różnorodnych (psychologicznych, społecznych, medycznych, materialnych, prawnych) czynników sprzyjających podejmowaniu leczenia uzależnienia i utrzymywaniu abstynencji po terapii.

7. Rozmowa i wywiad w diagnozie uzależnienia od substancji zmieniających świadomość i hazardu.

8. Praktyczne przeprowadzenie wywiadu i postawienie diagnozy osobie uzależnionej.

9. Teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobie uzależnionej.

10. Praktyczne konstruowanie programu terapeutycznego dla wybranych przypadków osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych lub hazardu.

11. Pomoc psychologiczna rodzinie z problemem uzależnień (współuzależnienie).

12. Sposoby rozwiązywania problemów psychologicznych bez użycia substancji psychoaktywnych.

13. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień.

14. Refleksje po udziale w 3 mitingach grup samopomocowych.

15. Podsumowanie.

Bibliography: (in Polish)

S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337.

B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych.

Lublin: TN KUL

J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień.

IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181.

H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa.

S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59

S. Tucholska (2008). Zjawisko hazardu patologicznego i jego uwarunkowania. Roczniki Psychologiczne, 11, 2, -45-67.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedza: student zna definicje uzależnienia, rozpoznaje objawy uzależnienia, rozróżnia modele uzależnień, wskazuje problemy osoby uzależnionej, zna podstawy konstrukcji programów terapeutycznych

umiejętności: student analizuje problemy osoby uzależnionej, rozpoznaje motywy postępowania osoby uzależnionej, planuje program terapeutyczny dla osoby uzależnionej

kompetencje: student jest otwarty na problemy osób uzależnionych, kreatywny w konstruowaniu programów terapeutycznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność,

sprawdzian wiedzy;

sprawozdanie z 3 mitingów Anonimowych Alkoholików/Hazardzistów

2: nie zna i nie rozumie, czym zajmuje się psychologia i psychoterapia uzależnień;

3: częściowo zna i rozumie, na czym polega odmienność

interpretacji zachowań osoby uzależnionej z różnych

perspektyw;

4: potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych

form uzależnienia oraz udzielić odpowiedniej pomocy

psychologicznej;

5: doskonale potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla uzależnienia od alkoholu lub hazardu oraz udzielić odpowiedniej pomocy

psychologicznej

Practical placement: (in Polish)

nie przewidywano

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Sławomir Ślaski
Group instructors: Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych;

Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych;

Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej.

Full description: (in Polish)

treści programowe:

1. Moje pierwsze doświadczenia z substancjami uzależniającymi.

2. Moje doświadczenia z osobą uzależnioną lub współuzależnioną, albo mój wizerunek osoby uzależnionej lub współuzależnionej.

3. Zachowanie osoby uzależnionej i współuzależnionej w filmie „Gdybyś mnie kochał”.

4. Zaproszenie na zajęcia niepijącego (od kilkunastu lat) alkoholika, uczestnika ruchu Anonimowych Alkoholików oraz dyskusja nt. moja droga do i od uzależnienia.

5. Różne modele terapii uzależnień (m.in. psychologiczny, społeczny, medyczny, Anonimowych Alkoholików).

6. Rola różnorodnych (psychologicznych, społecznych, medycznych, materialnych, prawnych) czynników sprzyjających podejmowaniu leczenia uzależnienia i utrzymywaniu abstynencji po terapii.

7. Rozmowa i wywiad w diagnozie uzależnienia od substancji zmieniających świadomość i hazardu.

8. Praktyczne przeprowadzenie wywiadu i postawienie diagnozy osobie uzależnionej.

9. Teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobie uzależnionej.

10. Praktyczne konstruowanie programu terapeutycznego dla wybranych przypadków osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych lub hazardu.

11. Pomoc psychologiczna rodzinie z problemem uzależnień (współuzależnienie).

12. Sposoby rozwiązywania problemów psychologicznych bez użycia substancji psychoaktywnych.

13. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień.

14. Refleksje po udziale w 3 mitingach grup samopomocowych.

15. Podsumowanie.

Bibliography: (in Polish)

S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337.

B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych.

Lublin: TN KUL

J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień.

IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181.

H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa.

S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59

Wymagania wstępne: (in Polish)

nie używamy podczas zajęć tel. komórkowych i smartfonów

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Sławomir Ślaski
Group instructors: Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Full description: (in Polish)

Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych;

Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych;

Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej.

Bibliography: (in Polish)

S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337.

B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych.

Lublin: TN KUL

J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień.

IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181.

H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa.

S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)