History of psychological thought
General data
Course ID: | WF-ZPS-HMP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of psychological thought |
Name in Polish: | Historia myśli psychologicznej |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) K_K 05,K_ W 02 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:podstawowy, obowiązkowy dla I roku Cele przedmiotu: Dzieje psychologii, z racji ich rozmiarów i złożoności można różnie traktować. W ramach wykładu z historii psychologii zostaną one potraktowane jako dzieje idei psychologii jako nauki. Przedmiot analiz stanowić: będą: tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju, w tym kształtowanie się (zgodnie z jednym z modeli rozwoju psychologii) idei jednej psychologii poprzez ich mnogość i różnorodność, ostatecznie zaś nieprzypadkowe relacje między przeszłością i teraźniejszością w tym zakresie. Efekty kształcenia: zrozumienie aktualnego stanu myśli psychologicznej dzięki uchwyceniu związków łączących przeszłość i teraźniejszość psychologii Wymagania wstępne:brak wymagań specyficznych |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1.Przegląd sposobów uprawiania historii psychologii pod kątem właściwych im walorów poznawczych - wybór określonego sposobu do realizacji i jego uzasadnienie; program kursu 2.Początki myśli psychologicznej; filozoficzna postać myśli psychologicznej: dwa nurty (Platon - Augustyn - Kartezjusz; Arystoteles – Tomasz) - analiza porównawcza 3.Psychologia jako nauka o świadomości: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres i stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne 4.Klasyczna wersja psychologii jako nauki o świadomości 5.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza 6.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza (ciąg dalszy) - wersja fenomenologiczna jako kulminacja wersji nieklasycznych 7.Psychologia jako nauka o nieświadomości (psychologia głębi): wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych -ujęcie ogólne 8.Psychologia jako nauka o zachowaniu: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne 9.Psychologia jako nauka o zachowaniu: szczegółowa analiza porównawcza klasycznej wersji i wersji nieklasycznych 10.Psychologia jako nauka o zachowaniu - dwie wyróżnione wersje nieklasyczne: behawioryzm radykalny B.F. Skinnera i behawioryzm społeczny G.H. Meada 11.Psychologia humanistyczna - perspektywy i ograniczenia 12.Psychologia poznawcza - ujęcie ogólne 13.Psychologia poznawcza: analiza wybranych spraw szczegółowych - perspektywy i ograniczenia psychologii poznawczej 14.Wkład psychologii polskiej w całość rozwoju myśli psychologicznej 15.Syntetyczne spojrzenie na dzieje myśłi psychologicznej - tendencje i prawidłowości rozwoju myśli psychologicznej 16.Syntetyczne spojrzenie na dzieje myśłi psychologicznej - przeszłość i teraźniejszość myśli psychologicznej Metody oceny:test wiadomości zakresu tematyki wykładów oraz literatury |
Bibliography: |
(in Polish) - dowolny (do wyboru) podręcznik z zakresu historii psychologii w języku polskim - Behawioryzm i psychologia świadomości (red. J. Siuta, K. Krzyżewski) Wydawnictwo UJ Kraków 2000; - Behawioryzm i fenomenologia (red. T.W. Wann) Wydawnictwo UJ Kraków 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Zaznajomienie z historią psychologii. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r., Kryteria oceny: • kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów. Skala ocen: dst.: 80- punktów, dst+: 81-90 punktów, db: 91-110 punktów, db+: 111-130 punktów, bdb: 131-150 punktów. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.