Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of psychological thought

General data

Course ID: WF-ZPS-HMP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of psychological thought
Name in Polish: Historia myśli psychologicznej
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) K_K 05,K_ W 02

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy, obowiązkowy dla I roku

Cele przedmiotu:

Dzieje psychologii, z racji ich rozmiarów i złożoności można różnie traktować. W ramach wykładu z historii psychologii zostaną one potraktowane jako dzieje idei psychologii jako nauki. Przedmiot analiz stanowić: będą: tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju, w tym kształtowanie się (zgodnie z jednym z modeli rozwoju psychologii) idei jednej psychologii poprzez ich mnogość i różnorodność, ostatecznie zaś nieprzypadkowe relacje między przeszłością i teraźniejszością w tym zakresie.

Efekty kształcenia: zrozumienie aktualnego stanu myśli psychologicznej dzięki uchwyceniu związków łączących przeszłość i teraźniejszość psychologii

Wymagania wstępne:brak wymagań specyficznych

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1.Przegląd sposobów uprawiania historii psychologii pod kątem właściwych im walorów poznawczych - wybór określonego sposobu do realizacji i jego uzasadnienie; program kursu

2.Początki myśli psychologicznej; filozoficzna postać myśli psychologicznej: dwa nurty (Platon - Augustyn - Kartezjusz; Arystoteles – Tomasz) - analiza porównawcza

3.Psychologia jako nauka o świadomości: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres i stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne

4.Klasyczna wersja psychologii jako nauki o świadomości

5.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza

6.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza (ciąg dalszy) - wersja fenomenologiczna jako kulminacja wersji nieklasycznych

7.Psychologia jako nauka o nieświadomości (psychologia głębi): wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych -ujęcie ogólne

8.Psychologia jako nauka o zachowaniu: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci

perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne

9.Psychologia jako nauka o zachowaniu: szczegółowa analiza porównawcza klasycznej wersji i wersji nieklasycznych

10.Psychologia jako nauka o zachowaniu - dwie wyróżnione wersje nieklasyczne: behawioryzm radykalny B.F. Skinnera i behawioryzm społeczny G.H. Meada

11.Psychologia humanistyczna - perspektywy i ograniczenia

12.Psychologia poznawcza - ujęcie ogólne

13.Psychologia poznawcza: analiza wybranych spraw szczegółowych - perspektywy i ograniczenia psychologii poznawczej

14.Wkład psychologii polskiej w całość rozwoju myśli psychologicznej

15.Syntetyczne spojrzenie na dzieje myśłi psychologicznej - tendencje i prawidłowości rozwoju myśli psychologicznej

16.Syntetyczne spojrzenie na dzieje myśłi psychologicznej - przeszłość i teraźniejszość myśli psychologicznej

Metody oceny:test wiadomości zakresu tematyki wykładów oraz literatury

Bibliography: (in Polish)

- dowolny (do wyboru) podręcznik z zakresu historii psychologii w języku polskim

- Behawioryzm i psychologia świadomości (red. J. Siuta, K. Krzyżewski) Wydawnictwo UJ Kraków 2000;

- Behawioryzm i fenomenologia (red. T.W. Wann) Wydawnictwo UJ Kraków 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Zaznajomienie z historią psychologii.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

• kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r.,

Kryteria oceny:

• kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów.

Skala ocen:

dst.: 80- punktów,

dst+: 81-90 punktów,

db: 91-110 punktów,

db+: 111-130 punktów,

bdb: 131-150 punktów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)