Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analizy statystyczne w pracy empirycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-N-ASWPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analizy statystyczne w pracy empirycznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W06

PS_U06

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu metodologii, statystyki i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty).

Dodatkowo wiedza z wybranej przez siebie dziedziny psychologii, z obszaru której realizowana będzie praca badawcza w ramach zajęć.

Pełny opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy Studenta/Studentki o etapach pracy badawczej, w tym zaplanowanie i przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników, przygotowanie do pisania krótkich tekstów naukowych (abstrakt) oraz ich graficzna prezentacja w formie posteru naukowego.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

• Efekty wiedzy (PS_W06)

Student/Studentka:

W1_zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii

W2_zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej

W3_zna etapy prowadzenia badań naukowych

W4_zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• Efekty umiejętności (PS_U06)

Student/Studentka:

U1_potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do weryfikacji hipotez badawczych

U2_potrafi interpretować uzyskane wyniki z przeprowadzonych analiz statystycznych

U3_potrafi ocenić wartość stosowanych technik badawczych

U4_potrafi krytycznie spojrzeć na uzyskane wyniki analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne

U5_potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe

U6_potrafi przygotować krótki raport z badania

U7_potrafi przygotować tekst zgodnie ze Standardami APA 7 PL

Metody i kryteria oceniania:

- ocena 5 (bdb):

• (efekty wiedzy W1–W4)

Student/Studentka bardzo dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; bardzo dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; bardzo dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; bardzo dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• (efekty umiejętności U1–U7)

Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia; precyzyjnie stosuje terminologię statystyczną podczas przedstawiania otrzymanych rozwiązań; rzadko podejmuje błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; bardzo dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi bardzo dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować pełny raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL

- ocena 4 (db):

• (efekty wiedzy W1–W4)

Student/Studentka dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• (efekty umiejętności U1–U7)

Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając większość dostępnych informacji i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu większości zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, choć zdarza mu/jej się pominąć w analizie problemu niektóre – czasami nawet kluczowe – założenia; otrzymane rozwiązania przedstawia, używając poprawnej terminologii statystycznej; potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL

- ocena 3 (dst):

• (efekty wiedzy W1–W4)

Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; w wystarczającym stopniu zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; w przeciętnym stopniu zna etapy prowadzenia badań naukowych; dostatecznie zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• (efekty umiejętności U1–U7)

Student/Studentka potrafi w dostateczny sposób dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając niektóre dostępne informacje i częściowo uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; w przeciętnym stopniu zwraca uwagę na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować, choć potrzebuje wsparcia prowadzącej; potrafi dostatecznie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne; prezentując otrzymane rozwiązania, czasami niepoprawnie posługuje się terminologią statystyczną; w dostatecznym stopniu potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dostatecznie formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi w dostateczny sposób zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; w przeciętnym stopniu potrafi przygotować raport z badania i sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL, choć nie stosuje wszystkich zasad

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominik Gołuch
Prowadzący grup: Dominik Gołuch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS (10 pkt)

Udział w zajęciach: 32 h

przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h

czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów o etapach pracy badawczej i przygotowanie ich do pisania tekstów naukowych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza.

Literatura:

1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi

2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas.

Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta.

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty)

Wiedza z wybranego przez siebie działu psychologii, którego dotyczyć będzie praca naukowa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominik Gołuch
Prowadzący grup: Dominik Gołuch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS (10 pkt)

Udział w zajęciach: 32 h

przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h

czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów o etapach pracy badawczej i przygotowanie ich do pisania tekstów naukowych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza.

Literatura:

1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi

2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas.

Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta.

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty)

Wiedza z wybranego przez siebie działu psychologii, którego dotyczyć będzie praca naukowa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Rymarczyk
Prowadzący grup: Karolina Rymarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 10 punktów

- udział w zajęciach: 32 godziny

- przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godzin

- praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godzin

- przygotowanie do kolokwium: 60 godzin

- konsultacje: 18 godzin

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy Studenta/Studentki o etapach pracy badawczej, w tym zaplanowanie i przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników, przygotowanie do pisania krótkich tekstów naukowych (abstrakt) oraz ich graficzna prezentacja w formie posteru naukowego.

Pełny opis:

Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:

- Proces badawczy

- Projektowanie badania

- Analizy statystyczne w SPSS

- Interpretacja wyników

- Struktura tekstu naukowego

- Standardy APA 7

- Tworzenie krótkiego tekstu naukowego

- Opracowanie graficzne pracy badawczej w formie posteru naukowego

Literatura:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). SAGE Publications.

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (red.). (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty (t. 1). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kulesza, W., Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Rady nie tylko dla psychologów. Smak Słowa.

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Dodatkowo literatura przedmiotu zgodna z tematyką pracy badawczej Studenta/Studentki.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Jastrzębski, Karolina Rymarczyk
Prowadzący grup: Jarosław Jastrzębski, Karolina Rymarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 32 godz.

Przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godz.

Praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godz.

Przygotowanie do kolokwium: 60 godz.

Konsultacje: 18 godz.

Suma godzin: 250 [250/30(25) = 10]

Liczba ECTS: 10

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)