Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Statistical analyzes in empirical work

General data

Course ID: WF-ZPS-N-ASWPE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Statistical analyzes in empirical work
Name in Polish: Analizy statystyczne w pracy empirycznej
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku
ECTS credit allocation (and other scores): 10.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

PS_W06

PS_U06

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza z zakresu metodologii, statystyki i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty).

Dodatkowo wiedza z wybranej przez siebie dziedziny psychologii, z obszaru której realizowana będzie praca badawcza w ramach zajęć.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy Studenta/Studentki o etapach pracy badawczej, w tym zaplanowanie i przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników, przygotowanie do pisania krótkich tekstów naukowych (abstrakt) oraz ich graficzna prezentacja w formie posteru naukowego.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

• Efekty wiedzy (PS_W06)

Student/Studentka:

W1_zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii

W2_zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej

W3_zna etapy prowadzenia badań naukowych

W4_zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• Efekty umiejętności (PS_U06)

Student/Studentka:

U1_potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do weryfikacji hipotez badawczych

U2_potrafi interpretować uzyskane wyniki z przeprowadzonych analiz statystycznych

U3_potrafi ocenić wartość stosowanych technik badawczych

U4_potrafi krytycznie spojrzeć na uzyskane wyniki analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne

U5_potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe

U6_potrafi przygotować krótki raport z badania

U7_potrafi przygotować tekst zgodnie ze Standardami APA 7 PL

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- ocena 5 (bdb):

• (efekty wiedzy W1–W4)

Student/Studentka bardzo dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; bardzo dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; bardzo dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; bardzo dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• (efekty umiejętności U1–U7)

Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia; precyzyjnie stosuje terminologię statystyczną podczas przedstawiania otrzymanych rozwiązań; rzadko podejmuje błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; bardzo dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi bardzo dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować pełny raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL

- ocena 4 (db):

• (efekty wiedzy W1–W4)

Student/Studentka dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• (efekty umiejętności U1–U7)

Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając większość dostępnych informacji i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu większości zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, choć zdarza mu/jej się pominąć w analizie problemu niektóre – czasami nawet kluczowe – założenia; otrzymane rozwiązania przedstawia, używając poprawnej terminologii statystycznej; potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL

- ocena 3 (dst):

• (efekty wiedzy W1–W4)

Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; w wystarczającym stopniu zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; w przeciętnym stopniu zna etapy prowadzenia badań naukowych; dostatecznie zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL

• (efekty umiejętności U1–U7)

Student/Studentka potrafi w dostateczny sposób dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając niektóre dostępne informacje i częściowo uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; w przeciętnym stopniu zwraca uwagę na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować, choć potrzebuje wsparcia prowadzącej; potrafi dostatecznie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne; prezentując otrzymane rozwiązania, czasami niepoprawnie posługuje się terminologią statystyczną; w dostatecznym stopniu potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dostatecznie formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi w dostateczny sposób zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; w przeciętnym stopniu potrafi przygotować raport z badania i sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL, choć nie stosuje wszystkich zasad

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 32 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Students list: (inaccessible to you)
Credit: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS description (10 points)

in class: 32 hours

preparation for classes (student's own work): 50 h

time for tests and preparation of the work passed (group work): 168 h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The aim of the course is broadening students' knowledge of stages of scientific research and preparing them for writting scientific texts.

Full description:

The aim of the course is to provide students with the workshop of the researcher and technical preparation for conducting scientific research independently. Issues related to the preparation of the report on the empirical work will be presented, including in particular the preparation of the master's thesis. Tools will be presented to facilitate the research process, including applications for managing bibliographic sources and researcher work management systems.

Bibliography:

1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi

2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas.

Additionally: literature on the subject in accordance with the student's research interests.

Wymagania wstępne:

Knowledge of statistics, methodology and psychometry (relevant subjects completed)

Knowledge from the psychology department of your choice that the scientific work will concern.

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Conversatorium, 32 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Students list: (inaccessible to you)
Credit: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS description (10 points)

in class: 32 hours

preparation for classes (student's own work): 50 h

time for tests and preparation of the work passed (group work): 168 h

Type of subject:

obligatory

Short description:

The aim of the course is broadening students' knowledge of stages of scientific research and preparing them for writting scientific texts.

Full description:

The aim of the course is to provide students with the workshop of the researcher and technical preparation for conducting scientific research independently. Issues related to the preparation of the report on the empirical work will be presented, including in particular the preparation of the master's thesis. Tools will be presented to facilitate the research process, including applications for managing bibliographic sources and researcher work management systems.

Bibliography:

1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi

2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas.

Additionally: literature on the subject in accordance with the student's research interests.

Wymagania wstępne:

Knowledge of statistics, methodology and psychometry (relevant subjects completed)

Knowledge from the psychology department of your choice that the scientific work will concern.

Classes in period "Academic year 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Conversatorium, 32 hours more information
Coordinators: Karolina Rymarczyk
Group instructors: Karolina Rymarczyk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 10 punktów

- udział w zajęciach: 32 godziny

- przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godzin

- praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godzin

- przygotowanie do kolokwium: 60 godzin

- konsultacje: 18 godzin

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy Studenta/Studentki o etapach pracy badawczej, w tym zaplanowanie i przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników, przygotowanie do pisania krótkich tekstów naukowych (abstrakt) oraz ich graficzna prezentacja w formie posteru naukowego.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:

- Proces badawczy

- Projektowanie badania

- Analizy statystyczne w SPSS

- Interpretacja wyników

- Struktura tekstu naukowego

- Standardy APA 7

- Tworzenie krótkiego tekstu naukowego

- Opracowanie graficzne pracy badawczej w formie posteru naukowego

Bibliography: (in Polish)

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). SAGE Publications.

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (red.). (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty (t. 1). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kulesza, W., Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Rady nie tylko dla psychologów. Smak Słowa.

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Dodatkowo literatura przedmiotu zgodna z tematyką pracy badawczej Studenta/Studentki.

Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Conversatorium, 32 hours more information
Coordinators: Jarosław Jastrzębski, Karolina Rymarczyk
Group instructors: Jarosław Jastrzębski, Karolina Rymarczyk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w zajęciach: 32 godz.

Przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godz.

Praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godz.

Przygotowanie do kolokwium: 60 godz.

Konsultacje: 18 godz.

Suma godzin: 250 [250/30(25) = 10]

Liczba ECTS: 10

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Conversatorium, 32 hours more information
Coordinators: Justyna Harasimczuk
Group instructors: Justyna Harasimczuk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)