Psychometry
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-PDP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychometry |
Name in Polish: | Psychometria |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_W06, PS_U4, PS_U06, |
Preliminary Requirements: | Knowledge of statistics and methodology of psychological research. |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia omawiane na wykładzie: 1) Wprowadzenie, pomiar psychologiczny, rodzaje testów 2) Klasyczna teoria testów oraz inne podejścia (IRT) 3) Trafność i rzetelność 4) Normalizacja 5) Kulturowa adaptacja testów 6) Obszary zastosowania testów 7) Interpretacja wyniku testu, testowanie a diagnozowanie 8) Regulacje prawne i etyczne |
Bibliography: |
(in Polish) Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1) znajomość pojęć i teorii psychometrycznych 2) znajomość procedur konstruowania narzędzi psychometrycznych Kompetencje: 3) ocena jakości i przydatności narzędzi psychometrycznych w badaniach indywidualnych, grupowych, naukowych, diagnozie indywidualnej Umiejętność: 4) konstruowanie własnych narzędzi psychometrycznych, spełniających standardy dla testów stosowanych w psychologii |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda oceny: egzamin pisemny (należy uzyskać co najmniej 51% możliwych punktów na ocenę 3). Na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; bardzo dobrze zna procedury konstruowania testów; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych. Na ocenę dobrą: student dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; dobrze zna procedury konstruowania testów; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych. Na ocenę dostateczną: student zna pojęcia i teorie psychometryczne; zna procedury konstruowania testów; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych. Na ocenę niedostateczną: student nie zna pojęć i teorii psychometrycznych; nie zna procedury konstruowania testów; błędnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych. |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Dominik Gołuch | |
Group instructors: | Dominik Gołuch | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Short description: |
The aim of the lecture is to familiarize students with the methods of constructing psychological tools and the characteristics of their psychometric properties in the classical and modern (non-classical) approach. The issue of psychological diagnosis will also be addressed. |
|
Full description: |
1. Basic psychometric problems. 2. The classic theory of tests. 3. Theory of Response to Item Items (IRT - Item Response Theory). 4. The theory of generalizability of results 5. Review of the tools most often used in psychological practice (ability tests, personality test tests). 6. Basics of psychological tests design. 7. Types of reliability and methods of its estimation. The discriminating power of test items. 8. Validity of the measurement - types of validity and estimation methods. 9. Agent accuracy of the tool. 10. Standardization and standardization of tools 11. Cultural adaptation of tests 12. Psychological tests and law and ethics. 13. Psychological diagnosis - preliminary issues. |
|
Bibliography: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Warszawa: PTP. Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP. Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
Passed the subject of "Statistics" E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Dominik Gołuch | |
Group instructors: | Dominik Gołuch | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Description of ECTS (3 points): Participation in classes: 16 h preparation for lectures: 18 h time to study for the exam: 41 h |
|
Short description: |
The aim of the lecture is to familiarize students with the methods of constructing psychological tools and the characteristics of their psychometric properties in the classical and modern (non-classical) approach. The issue of psychological diagnosis will also be addressed. |
|
Full description: |
1. Basic psychometric problems. 2. The classic theory of tests. 3. Theory of Response to Item Items (IRT - Item Response Theory). 4. The theory of generalizability of results 5. Review of the tools most often used in psychological practice (ability tests, personality test tests). 6. Basics of psychological tests design. 7. Types of reliability and methods of its estimation. The discriminating power of test items. 8. Validity of the measurement - types of validity and estimation methods. 9. Agent accuracy of the tool. 10. Standardization and standardization of tools 11. Cultural adaptation of tests 12. Psychological tests and law and ethics. 13. Psychological diagnosis - preliminary issues. |
|
Bibliography: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Warszawa: PTP. Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP. Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
Passed the subject of "Statistics" |
Classes in period "Academic year 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Dominik Gołuch | |
Group instructors: | Dominik Gołuch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Description of ECTS (3 points): Participation in classes: 16 h preparation for lectures: 18 h time to study for the exam: 41 h |
|
Short description: |
The aim of the lecture is to familiarize students with the methods of constructing psychological tools and the characteristics of their psychometric properties in the classical and modern (non-classical) approach. The issue of psychological diagnosis will also be addressed. |
|
Full description: |
1. Basic psychometric problems. 2. The classic theory of tests. 3. Theory of Response to Item Items (IRT - Item Response Theory). 4. The theory of generalizability of results 5. Review of the tools most often used in psychological practice (ability tests, personality test tests). 6. Basics of psychological tests design. 7. Types of reliability and methods of its estimation. The discriminating power of test items. 8. Validity of the measurement - types of validity and estimation methods. 9. Agent accuracy of the tool. 10. Standardization and standardization of tools 11. Cultural adaptation of tests 12. Psychological tests and law and ethics. 13. Psychological diagnosis - preliminary issues. |
|
Bibliography: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Warszawa: PTP. Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP. Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
Passed the subject of "Statistics" |
Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jan Cieciuch | |
Group instructors: | Jan Cieciuch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS (3 pkt): Udział w zajęciach: 16 h Przygotowanie do wykładów: 16 h Czas na naukę do egzaminu: 48 h |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia omawiane na wykładzie: 1) Wprowadzenie, pomiar psychologiczny, rodzaje testów 2) Klasyczna teoria testów oraz inne podejścia (IRT) 3) Trafność i rzetelność 4) Normalizacja 5) Kulturowa adaptacja testów 6) Obszary zastosowania testów 7) Interpretacja wyniku testu, testowanie a diagnozowanie 8) Regulacje prawne i etyczne |
|
Bibliography: |
(in Polish) Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Classes in period "Academic year 2025/26" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jan Cieciuch | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.