Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychometry

General data

Course ID: WF-ZPS-N-PDP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychometry
Name in Polish: Psychometria
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W06, PS_U4, PS_U06,

Preliminary Requirements:

Knowledge of statistics and methodology of psychological research.

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia omawiane na wykładzie:

1) Wprowadzenie, pomiar psychologiczny, rodzaje testów

2) Klasyczna teoria testów oraz inne podejścia (IRT)

3) Trafność i rzetelność

4) Normalizacja

5) Kulturowa adaptacja testów

6) Obszary zastosowania testów

7) Interpretacja wyniku testu, testowanie a diagnozowanie

8) Regulacje prawne i etyczne

Bibliography: (in Polish)

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT

Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

1) znajomość pojęć i teorii psychometrycznych

2) znajomość procedur konstruowania narzędzi psychometrycznych

Kompetencje:

3) ocena jakości i przydatności narzędzi psychometrycznych w badaniach indywidualnych, grupowych, naukowych, diagnozie indywidualnej

Umiejętność:

4) konstruowanie własnych narzędzi psychometrycznych, spełniających standardy dla testów stosowanych w psychologii

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda oceny: egzamin pisemny (należy uzyskać co najmniej 51% możliwych punktów na ocenę 3).

Na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; bardzo dobrze zna procedury konstruowania testów; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych.

Na ocenę dobrą: student dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; dobrze zna procedury konstruowania testów; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych.

Na ocenę dostateczną: student zna pojęcia i teorie psychometryczne; zna procedury konstruowania testów; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych.

Na ocenę niedostateczną: student nie zna pojęć i teorii psychometrycznych; nie zna procedury konstruowania testów; błędnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych.

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Credit: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description:

The aim of the lecture is to familiarize students with the methods of constructing psychological tools and the characteristics of their psychometric properties in the classical and modern (non-classical) approach. The issue of psychological diagnosis will also be addressed.

Full description:

1. Basic psychometric problems.

2. The classic theory of tests.

3. Theory of Response to Item Items (IRT - Item Response Theory).

4. The theory of generalizability of results

5. Review of the tools most often used in psychological practice (ability tests, personality test tests).

6. Basics of psychological tests design.

7. Types of reliability and methods of its estimation. The discriminating power of test items.

8. Validity of the measurement - types of validity and estimation methods.

9. Agent accuracy of the tool.

10. Standardization and standardization of tools

11. Cultural adaptation of tests

12. Psychological tests and law and ethics.

13. Psychological diagnosis - preliminary issues.

Bibliography:

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Warszawa: PTP.

Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP.

Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.

Wymagania wstępne:

Passed the subject of "Statistics"

E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams.

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Credit: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Description of ECTS (3 points):

Participation in classes: 16 h

preparation for lectures: 18 h

time to study for the exam: 41 h

Short description:

The aim of the lecture is to familiarize students with the methods of constructing psychological tools and the characteristics of their psychometric properties in the classical and modern (non-classical) approach. The issue of psychological diagnosis will also be addressed.

Full description:

1. Basic psychometric problems.

2. The classic theory of tests.

3. Theory of Response to Item Items (IRT - Item Response Theory).

4. The theory of generalizability of results

5. Review of the tools most often used in psychological practice (ability tests, personality test tests).

6. Basics of psychological tests design.

7. Types of reliability and methods of its estimation. The discriminating power of test items.

8. Validity of the measurement - types of validity and estimation methods.

9. Agent accuracy of the tool.

10. Standardization and standardization of tools

11. Cultural adaptation of tests

12. Psychological tests and law and ethics.

13. Psychological diagnosis - preliminary issues.

Bibliography:

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Warszawa: PTP.

Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP.

Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.

Wymagania wstępne:

Passed the subject of "Statistics"

Classes in period "Academic year 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Students list: (inaccessible to you)
Credit: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Description of ECTS (3 points):

Participation in classes: 16 h

preparation for lectures: 18 h

time to study for the exam: 41 h

Short description:

The aim of the lecture is to familiarize students with the methods of constructing psychological tools and the characteristics of their psychometric properties in the classical and modern (non-classical) approach. The issue of psychological diagnosis will also be addressed.

Full description:

1. Basic psychometric problems.

2. The classic theory of tests.

3. Theory of Response to Item Items (IRT - Item Response Theory).

4. The theory of generalizability of results

5. Review of the tools most often used in psychological practice (ability tests, personality test tests).

6. Basics of psychological tests design.

7. Types of reliability and methods of its estimation. The discriminating power of test items.

8. Validity of the measurement - types of validity and estimation methods.

9. Agent accuracy of the tool.

10. Standardization and standardization of tools

11. Cultural adaptation of tests

12. Psychological tests and law and ethics.

13. Psychological diagnosis - preliminary issues.

Bibliography:

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Warszawa: PTP.

Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP.

Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.

Wymagania wstępne:

Passed the subject of "Statistics"

Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Jan Cieciuch
Group instructors: Jan Cieciuch
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS (3 pkt):

Udział w zajęciach: 16 h

Przygotowanie do wykładów: 16 h

Czas na naukę do egzaminu: 48 h

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia omawiane na wykładzie:

1) Wprowadzenie, pomiar psychologiczny, rodzaje testów

2) Klasyczna teoria testów oraz inne podejścia (IRT)

3) Trafność i rzetelność

4) Normalizacja

5) Kulturowa adaptacja testów

6) Obszary zastosowania testów

7) Interpretacja wyniku testu, testowanie a diagnozowanie

8) Regulacje prawne i etyczne

Bibliography: (in Polish)

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT

Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Classes in period "Academic year 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Jan Cieciuch
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)