Psychometry - exercises
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-PDP1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychometry - exercises |
Name in Polish: | Psychometria |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_W06, PS_U4, PS_U06 |
Preliminary Requirements: | Knowledge of statistics and methodology of psychological research. |
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia omawiane na zajęciach: 1) Wprowadzenie, pomiar psychologiczny, rodzaje testów 2) Klasyczna teoria testów oraz inne podejścia (IRT) 3) Trafność i rzetelność 4) Normalizacja 5) Kulturowa adaptacja testów 6) Obszary zastosowania testów 7) Interpretacja wyniku testu, testowanie a diagnozowanie 8) Regulacje prawne i etyczne |
Bibliography: |
(in Polish) Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. Student zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz interpretacji uzyskanych wyników badania testowego. 2. Student zna podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych Kompetencje: 3. Student potrafi dobrać odpowiednie metody konstruowania testu oraz zastosowania narzędzi, w zależności od celu diagnostycznego lub badawczego. 4. Student potrafi dobrać odpowiednie metody statystyczne wykorzystując oprogramowanie SPSS podczas konstrukcji narzędzi własnych. Umiejętności: 5. Student umie ocenić własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi. 6. Student potrafi wykorzystać strategie konstrukcji testu oraz posługiwać się oprogramowaniem SPSS. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceny: Ocena bardzo dobra: student bardzo dobrze zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz bardzo dobrze interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Poprawnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Bardzo dobrze opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych. Ocena dobra: student dobrze zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz dobrze interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Poprawnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Dobrze opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych. Ocena dostateczna: student zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Poprawnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych. Ocena niedostateczna: student nie zna zasad konstrukcji testów psychologicznych oraz błędnie interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Błędnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Nie opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych. |
Internships: |
N/A |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 16 hours
|
|
Coordinators: | Dominik Gołuch | |
Group instructors: | Dominik Gołuch | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad0-CfmMqUqqj7ufCN0qbUhwdNFpcsd5mVt_bQkIcRso1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5c45561-0cbb-40be-9c5e-834dc5c8b80c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests. |
|
Full description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests. |
|
Bibliography: |
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: PTP PTP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Warszawa: PTP PTP Bedyńska, S., Brzezicka A., (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Academica. Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Drwal, R. Ł (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
Passed the subject of "Statistics" |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 16 hours
|
|
Coordinators: | Dominik Gołuch | |
Group instructors: | Dominik Gołuch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Description of ECTS (3 points): Participation in classes: 16 h student's own work: 18 h time to study until the test: 41 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests. |
|
Full description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests. |
|
Bibliography: |
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: PTP PTP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Warszawa: PTP PTP Bedyńska, S., Brzezicka A., (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Academica. Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Drwal, R. Ł (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
Passed the subject of "Statistics" |
Classes in period "Academic year 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 16 hours
|
|
Coordinators: | Dominik Gołuch | |
Group instructors: | Dominik Gołuch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Description of ECTS (3 points): Participation in classes: 16 h student's own work: 18 h time to study until the test: 41 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests. |
|
Full description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests. |
|
Bibliography: |
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: PTP PTP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Warszawa: PTP PTP Bedyńska, S., Brzezicka A., (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Academica. Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Drwal, R. Ł (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
Passed the subject of "Statistics" |
Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jan Cieciuch | |
Group instructors: | Jan Cieciuch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS (3 pkt): Udział w zajęciach: 16 h Przygotowanie do zajęć: 16 h Przygotowanie raportu oraz przygotowanie do kolokwium: 50 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi konstrukcji oraz stosowania testów psychologicznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi konstrukcji oraz stosowania testów psychologicznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.