Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychometry - exercises

General data

Course ID: WF-ZPS-N-PDP1
Erasmus code / ISCED: 14.4 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Psychometry - exercises
Name in Polish: Psychometria
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W06, PS_U4, PS_U06

Preliminary Requirements:

Knowledge of statistics and methodology of psychological research.

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia omawiane na zajęciach:

1) Wprowadzenie, pomiar psychologiczny, rodzaje testów

2) Klasyczna teoria testów oraz inne podejścia (IRT)

3) Trafność i rzetelność

4) Normalizacja

5) Kulturowa adaptacja testów

6) Obszary zastosowania testów

7) Interpretacja wyniku testu, testowanie a diagnozowanie

8) Regulacje prawne i etyczne

Bibliography: (in Polish)

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT

Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

1. Student zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz interpretacji uzyskanych wyników badania testowego.

2. Student zna podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych

Kompetencje:

3. Student potrafi dobrać odpowiednie metody konstruowania testu oraz zastosowania narzędzi, w zależności od celu diagnostycznego lub badawczego.

4. Student potrafi dobrać odpowiednie metody statystyczne wykorzystując oprogramowanie SPSS podczas konstrukcji narzędzi własnych.

Umiejętności:

5. Student umie ocenić własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi.

6. Student potrafi wykorzystać strategie konstrukcji testu oraz posługiwać się oprogramowaniem SPSS.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceny:

Ocena bardzo dobra: student bardzo dobrze zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz bardzo dobrze interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Poprawnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Bardzo dobrze opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych.

Ocena dobra: student dobrze zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz dobrze interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Poprawnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Dobrze opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych.

Ocena dostateczna: student zna zasady konstrukcji testów psychologicznych oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Poprawnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych.

Ocena niedostateczna: student nie zna zasad konstrukcji testów psychologicznych oraz błędnie interpretuje uzyskane wyniki badania testowego. Błędnie ocenia własności psychometryczne oraz przydatność narzędzi badawczych. Nie opanował podstawy działania oprogramowania SPSS w zakresie analiz psychometrycznych.

Internships:

N/A

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad0-CfmMqUqqj7ufCN0qbUhwdNFpcsd5mVt_bQkIcRso1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5c45561-0cbb-40be-9c5e-834dc5c8b80c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Credit: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests.

Full description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests.

Bibliography:

Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: PTP PTP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Warszawa: PTP PTP

Bedyńska, S., Brzezicka A., (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Academica.

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Drwal, R. Ł (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar.

Wymagania wstępne:

Passed the subject of "Statistics"

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Students list: (inaccessible to you)
Credit: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Description of ECTS (3 points):

Participation in classes: 16 h

student's own work: 18 h

time to study until the test: 41 h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests.

Full description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests.

Bibliography:

Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: PTP PTP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Warszawa: PTP PTP

Bedyńska, S., Brzezicka A., (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Academica.

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Drwal, R. Ł (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar.

Wymagania wstępne:

Passed the subject of "Statistics"

Classes in period "Academic year 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Dominik Gołuch
Group instructors: Dominik Gołuch
Students list: (inaccessible to you)
Credit: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Description of ECTS (3 points):

Participation in classes: 16 h

student's own work: 18 h

time to study until the test: 41 h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests.

Full description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic issues regarding the design, adaptation and application of psychological tests.

Bibliography:

Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: PTP PTP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Warszawa: PTP PTP

Bedyńska, S., Brzezicka A., (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Academica.

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Drwal, R. Ł (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar.

Wymagania wstępne:

Passed the subject of "Statistics"

Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Jan Cieciuch
Group instructors: Jan Cieciuch
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS (3 pkt):

Udział w zajęciach: 16 h

Przygotowanie do zajęć: 16 h

Przygotowanie raportu oraz przygotowanie do kolokwium: 50 h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi konstrukcji oraz stosowania testów psychologicznych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi konstrukcji oraz stosowania testów psychologicznych.

Bibliography: (in Polish)

Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT

Hornowska E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech krytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zawadzki, B., Hornowska. E. (2008). Psychometria. Konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. t. 2. S. 847-893. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)