Psychology of individual differences
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-PI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of individual differences |
Name in Polish: | Psychologia różnic indywidualnych |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) PS_W07; PS_W18; PS_U03; PS_U05 |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Paulina Baran | |
Group instructors: | Paulina Baran | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje: 1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty. 2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw. 3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji. 4. Rola inteligencji w życiu codziennym. 5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie. 6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar. 7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem. 8. Temperament – wybrane teorie, diagnoza oraz funkcjonalne znaczenie. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje: 1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty. 2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw. 3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji. 4. Rola inteligencji w życiu codziennym. 5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie. 6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar. 7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem. 8. Temperament – wybrane teorie, diagnoza oraz funkcjonalne znaczenie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Goleman, D. (2014). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina. 2. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. 3. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 4. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza – Struktura - Funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Strelau, J. (2001). Psychologia temperamentu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 7. Strelau, J. (2007) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Ocena z egzaminu (testu wiadomości) stanowi ocenę końcową z zajęć. Wymagania dla poszczególnych ocen: - ocena 5 (bdb) wskazuje na bardzo dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 4 (db) wskazuje na dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 3 (dst) wskazuje na dostateczną znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. - ocena 2 (brak zaliczenia zajęć) wskazuje na nieznajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych. |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Paulina Baran | |
Group instructors: | Paulina Baran | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Paulina Baran | |
Group instructors: | Paulina Baran | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Paulina Baran | |
Group instructors: | Paulina Baran | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.