Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of individual differences

General data

Course ID: WF-ZPS-N-PI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of individual differences
Name in Polish: Psychologia różnic indywidualnych
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) PS_W07; PS_W18; PS_U03; PS_U05

Preliminary Requirements:

No.

Short description:

The lecture is to introduce students to the issues of individual differences compared to other branches of contemporary psychology. The material on the floor allows you to look at other sections of psychology in an in-depth way, taking into account the specificity of the individual. Reaching out to the issues of intelligence, abilities and wisdom allows for methodological and practical reflection. The conducted classes, both the lecture and the exercises, prepare students to conduct research in the field of psychology of individual differences as well as to use the acquired knowledge in psychological practice.

Full description:

The course includes lectures and exercises. In lectures, students gain knowledge of the theories of general, social and emotional intelligence, as well as the concepts of cognitive styles and thinking styles. The issue of wisdom as a subject of psychological research and its determinants is also discussed. In the exercises, they learn about various intelligence tests and how to use them for diagnostic purposes.

Assessment methods and assessment criteria:

Written exam. A score of 60% required for a grade of sufficient (3.0).

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Paulina Baran
Group instructors: Paulina Baran
Students list: (inaccessible to you)
Credit: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych.

Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje:

1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty.

2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw.

3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji.

4. Rola inteligencji w życiu codziennym.

5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie.

6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar.

7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem.

8. Temperament – wybrane teorie, diagnoza oraz funkcjonalne znaczenie.

Full description: (in Polish)

Wykład dotyczy problematyki różnic występujących między ludźmi w zakresie inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych.

Zakres tematów realizowanych w ramach wykładu obejmuje:

1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych – historia, geneza, podstawowe pojęcia, determinanty.

2. Rozumienie i struktura inteligencji oraz mechanizmy leżące u jej podstaw.

3. Diagnoza inteligencji. Kontrowersje oraz skutki społeczne stosowania testów inteligencji.

4. Rola inteligencji w życiu codziennym.

5. Pojęcie inteligencji emocjonalnej, jej diagnoza, związki z innymi charakterystykami indywidualnymi oraz funkcjonalne znaczenie.

6. Kompetencje społeczne, ich znaczenie oraz pomiar.

7. Wprowadzenie do psychologii temperamentu – historia, definicje, pionierzy współczesnych badań nad temperamentem.

8. Temperament – wybrane teorie, diagnoza oraz funkcjonalne znaczenie.

Bibliography: (in Polish)

1. Goleman, D. (2014). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.

2. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

3. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

4. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza – Struktura - Funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Strelau, J. (2001). Psychologia temperamentu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

7. Strelau, J. (2007) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

8. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Ocena z egzaminu (testu wiadomości) stanowi ocenę końcową z zajęć.

Wymagania dla poszczególnych ocen:

- ocena 5 (bdb) wskazuje na bardzo dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych.

- ocena 4 (db) wskazuje na dobrą znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych.

- ocena 3 (dst) wskazuje na dostateczną znajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych.

- ocena 2 (brak zaliczenia zajęć) wskazuje na nieznajomość: podstawowych pojęć psychologii różnic indywidualnych, różnych koncepcji i teorii inteligencji oraz temperamentu, funkcjonalnego znaczenia inteligencji i temperamentu, a także narzędzi diagnozy inteligencji, temperamentu oraz kompetencji społecznych.

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Paulina Baran
Group instructors: Paulina Baran
Students list: (inaccessible to you)
Credit: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Classes in period "Academic year 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Paulina Baran
Group instructors: Paulina Baran
Students list: (inaccessible to you)
Credit: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Waldemar Klinkosz
Group instructors: Waldemar Klinkosz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Short description:

The lecture is to introduce students to the issues of individual differences compared to other branches of contemporary psychology. The material on the floor allows you to look at other sections of psychology in an in-depth way, taking into account the specificity of the individual. Reaching out to the issues of intelligence, abilities and wisdom allows for methodological and practical reflection. The conducted classes, both the lecture and the exercises, prepare students to conduct research in the field of psychology of individual differences as well as to use the acquired knowledge in psychological practice.

Full description: (in Polish)

W ramach przedmiotu prowadzone są wykłady i ćwiczenia. Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat teorii inteligencji ogólnej, społecznej i emocjonalnej a także koncepcji stylów poznawczych i stylów myślenia. Poruszane jest także zagadnienie mądrości jako przedmiot badań psychologicznych oraz jej determinantów. Na ćwiczeniach poznają różne testy badające inteligencję oraz uczą się ich używania w celach diagnostycznych.

Classes in period "Academic year 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours more information
Coordinators: Waldemar Klinkosz
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)