Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-N-PWY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowawcza
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W04,PS_W09, PS_U04

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły, a także zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w tematykę wykładu.

2. Konteksty rozwoju.

3. Wychowanie w rodzinie.

4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka.

5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych.

6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich.

7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo. 8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg.

9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina.

10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood).

11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy).

12. Podsumowanie problematyki.

Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury.

Literatura:

Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN.

Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.

Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- definiuje podstawowe pojęcia związane z psychologią wychowania

- rozumie mechanizmy wpływu wychowawczego

- zna typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych

- opisuje sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego, zna ich wady i zalety

- wyjaśnia znaczenie środowiska rodzinnego dla funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka

- wymienia style kierowania klasą szkolną i zna wyznaczniki ich skuteczności

- rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela, zna typologię błędów nauczyciela i uwarunkowania błędów nauczyciela

- wymienia czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne dziecka

Umiejętności

- wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania

Kompetencje

- szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców

ECTS:

udział w wykładzie - 48

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry)

konsultacje - 15

przygotowanie do egzaminu - 30 (kolokwium połówkowe i końcowy egzamin)

SUMA GODZIN 193

LICZBA ECTS - 8

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia wykładu: uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium/egzaminu.

Wiedza:

- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w

punkcie "efekty kształcenia), bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.

- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty

kształcenia), dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej,

rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z psychologii wychowawczej (zdefiniowanej w punkcie

"efekty kształcenia").

Umiejętności:

- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu

psychologii wychowania.

- na ocenę 4 (db): dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu

psychologii wychowania.

- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z wyjaśnieniem zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu

psychologii wychowania w stopniu wystarczającym (dostatecznym).

na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wyjaśniać zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu

psychologii wychowania.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu psychologii wychowania.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab5edb4ef119947d38f6473cbbe876633%40thread.tacv2/conversations?groupId=56e07bfb-f79d-429b-bba1-2fc8e6832fe7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły, a także zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego.

Pełny opis:

Na wykładzie zostaną poruszone następujące tematy:

1. Wprowadzenie w tematykę wykładu.

2. Konteksty rozwoju.

3. Wychowanie w rodzinie.

4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka.

5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych.

6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich.

7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo. 8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg.

9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina.

10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood).

11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy).

12. Podsumowanie problematyki.

Literatura:

1) Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2) Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND

3) Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

4) Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

5) Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.

6) Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

7) Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania.

Wymagania wstępne:

E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS:

udział w wykładzie - 48

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry)

konsultacje - 15

przygotowanie do egzaminu - 30

SUMA GODZIN 193

LICZBA ECTS - 8

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły, a także zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego.

Pełny opis:

Na wykładzie zostaną poruszone następujące tematy:

1. Wprowadzenie w tematykę wykładu.

2. Konteksty rozwoju.

3. Wychowanie w rodzinie.

4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka.

5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych.

6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich.

7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo.

8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg.

9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina.

10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood).

11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy).

12. Podsumowanie problematyki.

Literatura:

Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN.

Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.

Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)