Psychologia wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PWY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04,PS_W09, PS_U04 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły, a także zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2. Konteksty rozwoju. 3. Wychowanie w rodzinie. 4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka. 5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych. 6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich. 7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo. 8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg. 9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina. 10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood). 11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy). 12. Podsumowanie problematyki. Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury. |
Literatura: |
Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN. Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind. Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia związane z psychologią wychowania - rozumie mechanizmy wpływu wychowawczego - zna typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych - opisuje sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego, zna ich wady i zalety - wyjaśnia znaczenie środowiska rodzinnego dla funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka - wymienia style kierowania klasą szkolną i zna wyznaczniki ich skuteczności - rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela, zna typologię błędów nauczyciela i uwarunkowania błędów nauczyciela - wymienia czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne dziecka Umiejętności - wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania Kompetencje - szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców ECTS: udział w wykładzie - 48 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry) konsultacje - 15 przygotowanie do egzaminu - 30 (kolokwium połówkowe i końcowy egzamin) SUMA GODZIN 193 LICZBA ECTS - 8 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia wykładu: uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium/egzaminu. Wiedza: - na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości. - na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z psychologii wychowawczej (zdefiniowanej w punkcie "efekty kształcenia"). Umiejętności: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania. - na ocenę 4 (db): dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania. - na ocenę 3 (dst): radzi sobie z wyjaśnieniem zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania w stopniu wystarczającym (dostatecznym). na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wyjaśniać zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania. Kompetencje (postawy): Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu psychologii wychowania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab5edb4ef119947d38f6473cbbe876633%40thread.tacv2/conversations?groupId=56e07bfb-f79d-429b-bba1-2fc8e6832fe7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły, a także zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego. |
|
Pełny opis: |
Na wykładzie zostaną poruszone następujące tematy: 1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2. Konteksty rozwoju. 3. Wychowanie w rodzinie. 4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka. 5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych. 6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich. 7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo. 8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg. 9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina. 10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood). 11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy). 12. Podsumowanie problematyki. |
|
Literatura: |
1) Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2) Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND 3) Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. 4) Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5) Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind. 6) Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7) Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania. |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie - 48 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry) konsultacje - 15 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 193 LICZBA ECTS - 8 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły, a także zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego. |
|
Pełny opis: |
Na wykładzie zostaną poruszone następujące tematy: 1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2. Konteksty rozwoju. 3. Wychowanie w rodzinie. 4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka. 5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych. 6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich. 7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo. 8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg. 9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina. 10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood). 11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy). 12. Podsumowanie problematyki. |
|
Literatura: |
Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN. Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind. Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.