Psychology of child and adolescent disorders with elements of clinical psychological diagnosis
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-PZDM |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0919) Health, not elsewhere classified
|
Course title: | Psychology of child and adolescent disorders with elements of clinical psychological diagnosis |
Name in Polish: | Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i zaburzeń psychicznych u dzieci oraz młodzieży. |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozy zaburzeń psychicznych oraz opracowywania planów interwencyjnych u dzieci i młodzieży. Studenci będą pracować na rzeczywistych przypadkach klinicznych, wykonując symulacje wywiadów i diagnoz oraz tworząc propozycje terapii. Metody dydaktyczne: Symulacje diagnostyczne (Efekty: U1, U2) Praca w grupach nad przypadkami klinicznymi (Efekty: U1, U3) Dyskusje moderowane (Efekty: K1, K2) Prezentacje przypadków klinicznych (Efekty: U2, K2) Quizy i konkursy – Interaktywne quizy sprawdzające wiedzę oraz konkursy motywujące do pogłębiania wiedzy i rywalizacji w przyjaznej atmosferze. (Efekty: W1, U1, K2) |
Full description: |
(in Polish) Tematyka ćwiczeń: 1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. 2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym. 3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego. 4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi. 5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne. 6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia. 7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego. 8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: • Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. • Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. • Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry. Literatura uzupełniająca: • Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. • Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Przedmiotowe efekty uczenia się (E): Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13). Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04). Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02). Forma i warunki zaliczenia: Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20% Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30% Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50% |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceny końcowej: • Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20% • Symulacje kliniczne: 30% • Projekt końcowy: 50% |
Classes in period "Academic year 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 32 hours
|
|
Coordinators: | Anita Gębska-Kuczerowska | |
Group instructors: | Anita Gębska-Kuczerowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) • Liczba godzin: 30 godzin ćwiczeń • Punkty ECTS: 4 ECTS • Język prowadzenia: Polski • Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany • Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: PS_U04, PS_U05, PS_K02 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i zaburzeń psychicznych u dzieci oraz młodzieży. Cel przedmiotu: Celem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozy zaburzeń psychicznych oraz opracowywania planów interwencyjnych u dzieci i młodzieży. Studenci będą pracować na rzeczywistych przypadkach klinicznych, wykonując symulacje wywiadów i diagnoz oraz tworząc propozycje terapii. Przedmiotowe efekty uczenia się (E): • Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13). • Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04). • Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02). |
|
Full description: |
(in Polish) Tematyka ćwiczeń: 1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. 2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym. 3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego. 4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi. 5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne. 6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia. 7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego. 8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: • Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. • Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. • Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry. Literatura uzupełniająca: • Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. • Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: • Symulacje diagnostyczne (Efekty: U1, U2) • Praca w grupach nad przypadkami klinicznymi (Efekty: U1, U3) • Dyskusje moderowane (Efekty: K1, K2) • Prezentacje przypadków klinicznych (Efekty: U2, K2) • Quizy i konkursy – Interaktywne quizy sprawdzające wiedzę oraz konkursy motywujące do pogłębiania wiedzy i rywalizacji w przyjaznej atmosferze. (Efekty: W1, U1, K2) Wszystkie materiały dydaktyczne oraz dodatkowe informacje będą dostępne na platformie Teams. Forma i warunki zaliczenia: • Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20% • Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30% • Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50% Kryteria oceny końcowej: • Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20% • Symulacje kliniczne: 30% • Projekt końcowy: 50% |
Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 32 hours
|
|
Coordinators: | Anita Gębska-Kuczerowska | |
Group instructors: | Anita Gębska-Kuczerowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.