Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of child and adolescent disorders with elements of clinical psychological diagnosis

General data

Course ID: WF-ZPS-N-PZDM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0919) Health, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of child and adolescent disorders with elements of clinical psychological diagnosis
Name in Polish: Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i zaburzeń psychicznych u dzieci oraz młodzieży.

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozy zaburzeń psychicznych oraz opracowywania planów interwencyjnych u dzieci i młodzieży. Studenci będą pracować na rzeczywistych przypadkach klinicznych, wykonując symulacje wywiadów i diagnoz oraz tworząc propozycje terapii.

Metody dydaktyczne:

Symulacje diagnostyczne (Efekty: U1, U2)

Praca w grupach nad przypadkami klinicznymi (Efekty: U1, U3)

Dyskusje moderowane (Efekty: K1, K2)

Prezentacje przypadków klinicznych (Efekty: U2, K2)

Quizy i konkursy – Interaktywne quizy sprawdzające wiedzę oraz konkursy motywujące do pogłębiania wiedzy i rywalizacji w przyjaznej atmosferze. (Efekty: W1, U1, K2)

Full description: (in Polish)

Tematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny

Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży.

2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny

Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym.

3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny

Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego.

4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny

Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi.

5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny

Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne.

6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny

Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia.

7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny

Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego.

8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny

Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

• Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

• Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

• Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry.

Literatura uzupełniająca:

• Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

• Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Przedmiotowe efekty uczenia się (E):

Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13). Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04).

Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02).

Forma i warunki zaliczenia:

Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20%

Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30%

Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50%

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceny końcowej:

• Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20%

• Symulacje kliniczne: 30%

• Projekt końcowy: 50%

Classes in period "Academic year 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 32 hours more information
Coordinators: Anita Gębska-Kuczerowska
Group instructors: Anita Gębska-Kuczerowska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) • Liczba godzin: 30 godzin ćwiczeń

• Punkty ECTS: 4 ECTS

• Język prowadzenia: Polski

• Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany

• Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: PS_U04, PS_U05, PS_K02


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i zaburzeń psychicznych u dzieci oraz młodzieży.

Cel przedmiotu:

Celem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozy zaburzeń psychicznych oraz opracowywania planów interwencyjnych u dzieci i młodzieży. Studenci będą pracować na rzeczywistych przypadkach klinicznych, wykonując symulacje wywiadów i diagnoz oraz tworząc propozycje terapii.

Przedmiotowe efekty uczenia się (E):

• Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13).

• Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04).

• Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02).

Full description: (in Polish)

Tematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny

Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży.

2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny

Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym.

3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny

Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego.

4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny

Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi.

5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny

Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne.

6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny

Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia.

7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny

Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego.

8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny

Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

• Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

• Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

• Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry.

Literatura uzupełniająca:

• Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

• Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

• Symulacje diagnostyczne (Efekty: U1, U2)

• Praca w grupach nad przypadkami klinicznymi (Efekty: U1, U3)

• Dyskusje moderowane (Efekty: K1, K2)

• Prezentacje przypadków klinicznych (Efekty: U2, K2)

• Quizy i konkursy – Interaktywne quizy sprawdzające wiedzę oraz konkursy motywujące do pogłębiania wiedzy i rywalizacji w przyjaznej atmosferze. (Efekty: W1, U1, K2)

Wszystkie materiały dydaktyczne oraz dodatkowe informacje będą dostępne na platformie Teams.

Forma i warunki zaliczenia:

• Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20%

• Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30%

• Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50%

Kryteria oceny końcowej:

• Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20%

• Symulacje kliniczne: 30%

• Projekt końcowy: 50%

Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 32 hours more information
Coordinators: Anita Gębska-Kuczerowska
Group instructors: Anita Gębska-Kuczerowska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)