Introduction to Psychology
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-WP |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Introduction to Psychology |
Name in Polish: | Wprowadzenie do psychologii |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W01; PS_W02; PS_U01; PS_K01; PS_K07 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. Wymagania wstępne: obecność na zajęciach |
Full description: |
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. |
Bibliography: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Suwałki: Wyd. WSSM. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 2: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP. Literatura pomocnicza: 1. Aronson, E. (2002). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. 2. Bryant, P.E., Colman, A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. 3. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 4. Gasiul, H. (2002). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW. 5. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości: Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Wyd. Difin. 6. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 7. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 8.Strelau, J. (1987). O inteligencji człowieka. Warszawa: WP. 9. Terelak, J.F. (2007). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wyd. BRANTA. 10. Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 11. Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1: student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii, EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień i terminów z psychologii, EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień z psychologii. Umiejętności: EK 4: student potrafi analizować, streszczać i prezentować teksty oraz opracowania z zakresu psychologii, EK 5: student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia prezentowane w literaturze z zakresu psychologii, EK 6: student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące problemów psychologicznych. Kompetencje: EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu problematyki psychologicznej, EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne pod kątem prezentowanych zagadnień psychologicznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Assessment methods: • semester work written in the form of an essay, deadline for dedication - second week 01.2023 • a colloquium from the subjects listed in the syllabus [15 questions,], the deadline for the second week is 12.2023 • preparation and presentation of the paper, according to the schedule for the Deanery Group, Criteria for evaluation: • semester paper written in the form of an essay (0 ÷ 30 credits); • colloquium - 15 questions rated 10 points. Grading scale: 80 points, dst +: 81-90 points, db: 91-110 points, db +: 111-130 points, bdb: 131-150 points • Preparation and presentation of the paper, according to the schedule for the Deanery Group [0 ÷ 50 points]. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Zdzisław Kobos | |
Group instructors: | Zdzisław Kobos | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2010). Wprowadzenie do psychologii (Wyd. II poprawione i rozszerzone). Białystok: Wyd. WSAP. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom I: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom II: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Zimbardo P.G., Ruch, F.L, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2012, Literatura pomocnicza: 1. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 2. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 3. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 4.Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 5. Crisp Richard J., Turner Rhiannon N., Psychologia społeczna , PWN, Warszawa 2015 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Zdzisław Kobos | |
Group instructors: | Zdzisław Kobos | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami i terminologią współczesnej psychologii naukowej i przygotowanie do właściwej recepcji przedmiotów psychologii teoretycznej i stosowanej w następnych latach studiów na kierunku psychologia. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2010). Wprowadzenie do psychologii (Wyd. II poprawione i rozszerzone). Białystok: Wyd. WSAP. 2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom I: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP. 3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom II: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP. 4. Zimbardo P.G., Ruch, F.L, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2012, Literatura pomocnicza: 1. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP. 2. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość. 3. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR. 4.Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP. 5. Crisp Richard J., Turner Rhiannon N., Psychologia społeczna , PWN, Warszawa 2015 |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Radkiewicz | |
Group instructors: | Piotr Radkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Radkiewicz | |
Group instructors: | Piotr Radkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.