Psychologia emocjii i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia emocjii i motywacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02,PS_W03,PS_ W04,PS_ W07, PS_U04 Rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z perspektywy różnych nurtów psychologicznych (ewolucyjnej, poznawczej, humanistycznej, i in.); Rozumie na czym polegają różnice i szczegółowe interpretacje emocji w ujęciu ewolucyjnym, emocji w ujęciu teorii oszacowania, teorii atrybucyjnych; motywacji z perspektywy poznawczej - "teorie wartość - oczekiwanie"; teorie podnietowe, hedonistyczne,podejście od strony fenomenologicznej, egzystencjalnej i in.; źródła motywacji Zna prawa przebiegu procesów emocjonalnych mechanizmy regulacyjne; prawa i uwarunkowania realizacji różnych motywów; rozumie istotną rolę motywów Ja. Potrafi wskazać na struktury i procesy neurofizjologiczne odpowiadające za uaktywnienie emocji i podstawowych dążeń (neurofizjologiczne teorie emocji; biologiczne mechanizmy prostych popędów). Potrafi dobrać odpowiednie techniki pomiaru emocji i motywacji (U04) Jest kompetentny w planowaniu własnych badań w zakresie emocji i motywacji, w próbach rozwiązywania podstawowych konfliktów czy problemów emocjonalnych i motywacyjnych. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele: Celem zajęć ma być przekazanie wiedzy pozwalającej na uchwycenie podstawowych mechanizmów i prawidłowości przebiegu procesów emocjonalnych i motywacyjnych. Stąd też wykłady mają stawić prezentację współczesnych sposobów analizowania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych. Z uwagi na konieczność pełniejszego uchwycenia współczesnej myśli psychologicznej, pojawia się także analiza teorii, które legły u podłoża aktualnych stylów interpretacji emocji i motywacji. Efekt kształcenia: ukształtowanie podstawowych schematów i możliwości interpretacji zachowań motywacyjnych człowieka (zrozumienie źródeł, przyczyn zachowań) oraz umiejętności wyjaśnianie przyczyn procesów emocjonalnych i ich konsekwencji. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji. |
Pełny opis: |
Metody oceny: pisemny egzamin testowy z materiału prezentowanego na wykładach i uzupełnionego poprzez studiowanie zalecanej literatury. Treści programowe: Liczba godzin 1. Natura emocji Pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe – wtórne, cechy (właściwości) emocji 3 2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji Teorie peryferalne, poznawcze, Motywacyjne, adaptacyjne 2 3. Emocje w perspektywie biologicznej Teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa; Biologiczne podstawy poszczególnych Kategorii emocji; biologiczne podstawy wymiarów emocji 2 4. Emocje w perspektywie obserwatora Eksperymenty nad rolę ekspresji; teorie Mimicznego sprzężenia zwrotnego; rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego 2 5. Podmiotowa perspektywa emocji Teorie oszacowania; emocje a poznanie; Mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji 4 6. Socjokulturowe interpretacje emocji Kultura a emocje; społeczno- kulturowe teorie i modele interpretacji emocji 2 7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji Pojęcie i cechy motywacji; źródła i rodzaje Motywów 2 8. Podstawowe źródła motywacji Od instynktu do popędu i potrzeby; potrzeby aktywacji i stymulacji; motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania 2 9. Motywacja a emocje Hedonistyczne i podnietowe teorie motywacji; popędy a emocje; frustracja a motywacja; konflikty motywacyjne; kryzysy 2 10. Teorie „wartości- oczekiwania” Teoria Atkinsona; wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy; o Wariantach teorii „wartość – oczekiwanie”; propozycje polskich autorów 2 11. Wartości, znaczenia, cele jako motywy Potrzeby źródłem wartości; mechanizmy nadawania znaczeń i wyboru celów 2 12. Rola „ja” we wzbudzaniu motywacji Prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe; potrzeba wartości siebie jako motyw; stany uczuciowe związane z „ja” jako motywy 3 13. Źródła podmiotowości - od motywacji egocentrycznej ku spełnianiu siebie jako osoby Podmiot jako sprawca; u źródeł motywacji egocentrycznej; dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska 2 14. Rozwój emocjonalny i motywacji Specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia; ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji 2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW. Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram. Literatura pomocnicza: 1. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 2. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN. 3. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. 4. Obuchowski, K. (1995). Poprzez galaktykę potrzeb. Poznań: Zysk i S-ka. 5. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii Rozumie wagę procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (zestaw 30 pytań z wielokrotnym wyborem lub do uzupełnienia). Ocena dotyczy zdolności rozumienia odmiennych podejść do interpretacji emocji i motywacji; znajomości biologicznych i ewolucyjnych podstaw emocji; źródeł motywacji. Zaliczenie egzaminu wymaga odpowiedzi na minimum 15 pytań (odpowiedzi zawierające skreślenia lub poprawki nie są klasyfikowane do kategorii poprawnych). Ocena dobra od minimum 20 poprawnych odpowiedzi, bardzo dobra od 26. Dopuszczalna jest forma egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.