Psychology of indiwidual differences (clasess)
General data
Course ID: | WF-ZPS-PI1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of indiwidual differences (clasess) |
Name in Polish: | Ćwiczenia z psychologii różnic indywidualnych |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) PS_K_U03,PS_ K_U05 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie z różnymi testami inteligencji oraz kwestionariuszami służącymi do pomiaru temperamentu i kompetencji społecznych, a także nabycie umiejętności związanych ze stosowaniem ich w celach diagnostycznych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w problematykę zajęć. Różne sposoby podejścia do diagnozy psychologicznej. Podstawowe standardy, w tym aspekty etyczne, prowadzenia badań psychologicznych 2. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena 3. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena – cd. 4. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella 5. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella – cd. 6. Pomiar inteligencji skrystalizowanej – prezentacja baterii testów APIS-Z 7. Bateria testów APIS-Z – cd. 8. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE 9. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE - cd. 10. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza PTS 11. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R) 12. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R) - cd. 13. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS 14. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS – cd. 15. Końcowy test wiadomości 16. Omówienie wyników testu wiadomości. Zaliczenia |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Anastasi, A., Urbina. S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4, 5). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 2. Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy – prawo – praktyka. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 3. Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 4. Jaworowska, A. (2004). Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Academica. 5. Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1991). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja Standard. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 6. Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1992). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja dla Zaawansowanych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 7. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 8. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 9. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. (wyd. 2 uzup.). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 10. Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Stańczak, J. (2006). Bateria testów APIS-Z. Podręcznik (wyd. 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 11. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji – wersja Raymonda B. Cattella i Alberty K.S. Cattell. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 12. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 13. Stańczak, J. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella - wersja 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 14. Strelau, J., Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz Temperamentu PTS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 15. Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 16. Wytyczne Międzynarodowej Komisji Ds. Testów: www.practest.com.p |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedzy: 1) identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu 2) charakteryzuje nowe koncepcje inteligencji i wyjaśnia znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka 3) charakteryzuje podstawowe koncepcje temperamentu i wyjaśnia funkcje regulacyjne temperamentu 4) rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy intelektu 5) zna podstawowe testy inteligencji 6) wymienia podstawowe metody pomiaru temperamentu 7) rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów i kwestionariuszy umiejętności: 1) umie przeprowadzić badanie wybranymi testami inteligencji i kwestionariuszami 2) potrafi zinterpretować wyniki 3) potrafi integrować wyniki i dokonywać diagnozy intelektu oraz temperamentu 4) potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania testowego i kwestionariuszowego 5) umie wykorzystać wiedzę o regulacyjnych funkcjach temperamentu przy diagnozie i prognozie ludzkich zachowań kompetencji: 1) wykazuję zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności 2) ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne 3) respektuje i szanuje prawa osób badanych oraz autorów i wydawców testów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: - ocena 5 (bdb): bardzo dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, bardzo dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, bardzo dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, bardzo dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów; - ocena 4 (db): dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów; - ocena 3 (dst): dostateczne rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dostateczna znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dostateczna znajomość aspektów etycznych stosowania testów; - ocena 2 (brak zaliczenia zajęć): nieznajomość podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, nieznajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, brak umiejętności przeprowadzania badań testowych oraz interpretowania wyników, nieznajomość aspektów etycznych stosowania testów. Składowe oceny końcowej z zajęć: Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie) w ciągu całego roku akademickiego; 2) aktywne uczestnictwo w postaci wykonywania testów i obliczania wyników; 3) zaliczenie testu końcowego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.