Developmental psychology (classes)
General data
Course ID: | WF-ZPS-PZ1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Developmental psychology (classes) |
Name in Polish: | Ćwiczenia z psychologii rozwojowej |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_U05 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu:Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych. Wykształcenie umiejętności całościowego spojrzenia na rozwój człowieka przez pryzmat rozwoju jego funkcji poznawczych, emocji, rozwoju moralnego i społecznego. Wymagania wstępne:Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Zajęcia 1-2. Temat: Omówienie programu i zasad pracy. Rozwój aktywności Tematyczne słowa klucze: aktywność, czynność, działanie, działalność, formy równoważenia, zmiany rozwojowe aktywności, mikrostruktura czynności, makrostruktura czynności Zajęcia 3-4. Temat: Rozwój poznawczy – spostrzeganie Tematyczne słowa klucze: spostrzeganie, spostrzeganie monosensoryczne, spostrzeganie polisensoryczne, geneza przedmiotu, przedmiot manipulacyjny, kategoria, gotowość percepcyjna, dysocjacja Zajęcia 5. Temat:: Rozwój poznawczy - przekształcenia rozwojowe pamięci Tematyczne słowa klucze: pamięć, magazyny pamięci, pamięć proceduralna, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, metapamięć, konsolidacja, zapamiętywanie, odtwarzanie Zajęcia 6 - 7. Temat: Rozwój poznawczy - Geneza i kształtowanie sie czynności intelektualnych Tematyczne słowa klucze: schemat poznawczy, operacje umysłowe, myślenie konkretne, myślenie formalne, formy odwracalności, logika zdań, myślenie postformalne, pojęcia, pseudopojęcia; Zajęcia 8. Temat: Rozwój funkcji werbalno - komunikacyjnych Tematyczne słowa klucze: język, mowa, kompetencje językowe, kompetencje komunikacyjne, znaczenie wypowiedzi, stadium prewerbalne, stadium preintelektualne, mowa egocentryczna Zajęcia 9-10. Temat: Rozwój społeczny Tematyczne słowa klucze: przywiązanie, konflikt rozstaniowy, syndrom pustego gniazda, stosunki interpersonalne, socjalizacja, kompetencje społeczne, pierwszy przełom życiowy, koncepcja Bowlby’ego oraz Ainsworth Zajęcia 11-12. Temat: Rozwój uczuć Tematyczne słowa klucze: emocje, uczucia, różnicowanie uczuć, reakcja emocjonalna, napięcie emocjonalne, odporność emocjonalna, samokontrola, frustracja, stres w rozwoju uczuć człowieka Zajęcia 13. Temat: Rozwój moralny Tematyczne słowa klucze: koncepcja rozwojowa Kohlberga, reguły, moralność, heteronomia, realizm, sankcje ekspiacyjne, sprawiedliwość, rozumowanie moralne Zajęcia 14-15. Temat: Rozwój osobowościowy człowieka Tematyczne słowa klucze: modelowanie, regulacja, pojecie "Ja", tożsamość, osobowość dojrzała, typy osobowości człowieka Zajęcia 16. Kolokwium zaliczeniowe Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał omawiany na ćwiczeniach oraz lektura obowiązkowa. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura obowiązkowa: 1. Bruner, J. (1978). Poza dostarczone informacje. Warszawa: PWN. 2. Erikson E. H. (1997).Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis 3. Harwas - Napierała, B., Trempała, J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka – rozwój funkcji psychicznych. Tom 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 4. Jankowski, K. (1983). Schizofrenia jako niedokończony cykl rozwojowy rodziny. Przegląd Psychologiczny nr 1 5. Piaget J. (1971). Rozwój ocen moralnych. Warszawa: PWN 6. Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN 7. Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Warszawa: PWN 8. Piaget, J. Inhelder, B (1970). Od logiki dziecka do logiki młodzie)y. Warszawa: PWN 9. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka – zagadnienia wstępne. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 10. Shugar, G., Smoczyńska, M. (1980). Badania nad rozwojem jezyka dziecka. Warszawa: PWN 11. Tyszkowa, M. (1990). Aktywność i działalność dzieci i młodzie)y. Warszawa: WSiP 12. Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP Literatura uzupełniająca: 1. Jagodzińska, M. (1993). Nowe problemy w badaniach nad rozwojem pamięci. W: Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, t.1 2. Kozielecki, J. (1988). O człowieku wielowymiarowym. Warszawa: PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty wiedzy (EK_4): metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, weryfikacja - kolokwium pisemne Efekty umiejętności (EK 6-8): metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusje weryfikacja - kolokwium pisemne, praca zaliczeniowa w postaci pisemnej interpretacji wyników samodzielnie przeprowadzonej analizy testu projekcyjnego Efekt kompetencji (EK 9-10): metoda dydaktyczna - ćwiczenia, dyskusje weryfikacja - ocena aktywności w trakcie trwania zajęć |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) kolokwium pisemne oraz interpretacja samodzielnie przeprowadzonej analizy testu projekcyjnego badającego poziom rozwoju emocjonalnego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.