Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Developmental psychology (classes)

General data

Course ID: WF-ZPS-PZ1
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Developmental psychology (classes)
Name in Polish: Ćwiczenia z psychologii rozwojowej
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_U05

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu:Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych. Wykształcenie umiejętności całościowego spojrzenia na rozwój człowieka przez pryzmat rozwoju jego funkcji poznawczych, emocji, rozwoju moralnego i społecznego.

Wymagania wstępne:Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Zajęcia 1-2.

Temat: Omówienie programu i zasad pracy. Rozwój aktywności

Tematyczne słowa klucze: aktywność, czynność, działanie, działalność, formy równoważenia, zmiany rozwojowe aktywności, mikrostruktura czynności, makrostruktura czynności

Zajęcia 3-4.

Temat: Rozwój poznawczy – spostrzeganie

Tematyczne słowa klucze: spostrzeganie, spostrzeganie monosensoryczne, spostrzeganie polisensoryczne, geneza przedmiotu, przedmiot manipulacyjny, kategoria, gotowość

percepcyjna, dysocjacja

Zajęcia 5.

Temat:: Rozwój poznawczy - przekształcenia rozwojowe pamięci

Tematyczne słowa klucze: pamięć, magazyny pamięci, pamięć proceduralna, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, metapamięć, konsolidacja, zapamiętywanie,

odtwarzanie

Zajęcia 6 - 7.

Temat: Rozwój poznawczy - Geneza i kształtowanie sie czynności intelektualnych

Tematyczne słowa klucze: schemat poznawczy, operacje umysłowe, myślenie konkretne, myślenie formalne, formy odwracalności, logika zdań, myślenie postformalne, pojęcia,

pseudopojęcia;

Zajęcia 8.

Temat: Rozwój funkcji werbalno - komunikacyjnych

Tematyczne słowa klucze: język, mowa, kompetencje językowe, kompetencje komunikacyjne, znaczenie wypowiedzi, stadium prewerbalne, stadium preintelektualne, mowa

egocentryczna

Zajęcia 9-10.

Temat: Rozwój społeczny

Tematyczne słowa klucze: przywiązanie, konflikt rozstaniowy, syndrom pustego gniazda,

stosunki interpersonalne, socjalizacja, kompetencje społeczne, pierwszy

przełom życiowy, koncepcja Bowlby’ego oraz Ainsworth

Zajęcia 11-12.

Temat: Rozwój uczuć

Tematyczne słowa klucze: emocje, uczucia, różnicowanie uczuć, reakcja emocjonalna, napięcie

emocjonalne, odporność emocjonalna, samokontrola, frustracja, stres w rozwoju uczuć człowieka

Zajęcia 13.

Temat: Rozwój moralny

Tematyczne słowa klucze: koncepcja rozwojowa Kohlberga, reguły, moralność, heteronomia, realizm, sankcje ekspiacyjne, sprawiedliwość, rozumowanie moralne

Zajęcia 14-15.

Temat: Rozwój osobowościowy człowieka

Tematyczne słowa klucze: modelowanie, regulacja, pojecie "Ja", tożsamość, osobowość dojrzała, typy

osobowości człowieka

Zajęcia 16.

Kolokwium zaliczeniowe

Metody oceny:

Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał omawiany na ćwiczeniach oraz lektura obowiązkowa.

Bibliography: (in Polish)

Lektura obowiązkowa:

1. Bruner, J. (1978). Poza dostarczone informacje. Warszawa: PWN.

2. Erikson E. H. (1997).Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis

3. Harwas - Napierała, B., Trempała, J. (2002). Psychologia rozwoju

człowieka – rozwój funkcji psychicznych. Tom 3. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN

4. Jankowski, K. (1983). Schizofrenia jako niedokończony cykl rozwojowy

rodziny. Przegląd Psychologiczny nr 1

5. Piaget J. (1971). Rozwój ocen moralnych. Warszawa: PWN

6. Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN

7. Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Warszawa: PWN

8. Piaget, J. Inhelder, B (1970). Od logiki dziecka do logiki młodzie)y.

Warszawa: PWN

9. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju

człowieka – zagadnienia wstępne. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN

10. Shugar, G., Smoczyńska, M. (1980). Badania nad rozwojem jezyka

dziecka. Warszawa: PWN

11. Tyszkowa, M. (1990). Aktywność i działalność dzieci i młodzie)y.

Warszawa: WSiP

12. Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa:

WSiP

Literatura uzupełniająca:

1. Jagodzińska, M. (1993). Nowe problemy w badaniach nad rozwojem

pamięci. W: Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, t.1

2. Kozielecki, J. (1988). O człowieku wielowymiarowym. Warszawa: PWN

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty wiedzy (EK_4):

metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny,

weryfikacja - kolokwium pisemne

Efekty umiejętności (EK 6-8):

metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusje

weryfikacja - kolokwium pisemne, praca zaliczeniowa w postaci pisemnej interpretacji wyników samodzielnie przeprowadzonej analizy testu projekcyjnego

Efekt kompetencji (EK 9-10):

metoda dydaktyczna - ćwiczenia, dyskusje

weryfikacja - ocena aktywności w trakcie trwania zajęć

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

kolokwium pisemne oraz interpretacja samodzielnie przeprowadzonej analizy testu projekcyjnego badającego poziom rozwoju emocjonalnego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)