Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Revalidation psychology(classes)

General data

Course ID: WF-ZPS-RW1
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Revalidation psychology(classes)
Name in Polish: Ćwiczenia z psychologii rewalidacyjnej
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
Course homepage: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=13796
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Learning outcome code/codes:

PS_W15; PS_U05 ;PS_U07, PS_U10

Short description:

Classes are supposed to bring closer psychological and social problems as well as issues related to rehabilitation and rehabilitation of disabled people. This issue also concerns people with chronic illnesses - people who are on the verge of permanent health and disability violations.

Full description:

The exercises are aimed at familiarizing students with the basic concepts of revalidation, addressing the problems of people with different types of disabilities. Selected therapies and methods addressed to children, young people and adults with various types of disabilities will be presented

Bibliography:

Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.

Kosakowski, Cz., Krause, A., Żyta, A. (2007) (red.) Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego.

Kowalik; S.(2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Zabłocki; K. J. (2002). Autyzm. Płock

Zabłocki; K.J. (2000). Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. Warszawa

Zabłocki, K. J. (2000). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń

Zabłocki, K.J. W. Brejnak(red.) (2004). Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge:

Student is able to analyze and interpret the role of factors conductive to positive or negative attitudes towards people with disabilities

Student understands the conditions for the development of social competence in the disabled

Student is able to list ways of providing psychological help to people with disabilities

Skills:

Student is able to recognize problems specific to different types of disabilities

Student knows how to choose methods suitable for the process of revalidation or rehabilitation in the context of various disabilities

Student is able to adjust the adequate forms of psychological help and provide appropriate assistance or refer to others specjalists

Social competence:

Student is sensitive to the problems of people with disabilities

Student demonstrates an attitude of tolerance towards people with various types of disabilities

Assessment methods and assessment criteria:

Attendance (2 absences allowed - both justified and unexcused).

Active participation in class.

Project

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Paulina Rosińska
Group instructors: Paulina Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The exercises are aimed at familiarizing students with the basic concepts of revalidation and rehabilitation. Selected therapies and methods addressed to children, young people and adults with various types of disabilities will be presented.

Full description:

1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements). Basic concepts in the field of revalidation. Diagnosis and early development support

2. HPI, PAC questionnaires - diagnosis and ways of revalidation.

3. Psychological problems of blind people and / or deaf people. Revalidation of a child with sensory disability.

3. General issues regarding sensory integration and alternative communication

4. The V.Sherborne developing movement method - a proposal to work with an autistic child and / or with intellectual disability

5. Christopher and Marianna Knill method

6. Summary of classes,

Program content can be modified - depending on the needs of the listeners

Bibliography:

Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”

Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)