Revalidation psychology(classes)
General data
Course ID: | WF-ZPS-RW1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Revalidation psychology(classes) |
Name in Polish: | Ćwiczenia z psychologii rewalidacyjnej |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=13796 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Learning outcome code/codes: | PS_W15; PS_U05 ;PS_U07, PS_U10 |
Short description: |
Classes are supposed to bring closer psychological and social problems as well as issues related to rehabilitation and rehabilitation of disabled people. This issue also concerns people with chronic illnesses - people who are on the verge of permanent health and disability violations. |
Full description: |
The exercises are aimed at familiarizing students with the basic concepts of revalidation, addressing the problems of people with different types of disabilities. Selected therapies and methods addressed to children, young people and adults with various types of disabilities will be presented |
Bibliography: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Kosakowski, Cz., Krause, A., Żyta, A. (2007) (red.) Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego. Kowalik; S.(2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Zabłocki; K. J. (2002). Autyzm. Płock Zabłocki; K.J. (2000). Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. Warszawa Zabłocki, K. J. (2000). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń Zabłocki, K.J. W. Brejnak(red.) (2004). Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Knowledge: Student is able to analyze and interpret the role of factors conductive to positive or negative attitudes towards people with disabilities Student understands the conditions for the development of social competence in the disabled Student is able to list ways of providing psychological help to people with disabilities Skills: Student is able to recognize problems specific to different types of disabilities Student knows how to choose methods suitable for the process of revalidation or rehabilitation in the context of various disabilities Student is able to adjust the adequate forms of psychological help and provide appropriate assistance or refer to others specjalists Social competence: Student is sensitive to the problems of people with disabilities Student demonstrates an attitude of tolerance towards people with various types of disabilities |
Assessment methods and assessment criteria: |
Attendance (2 absences allowed - both justified and unexcused). Active participation in class. Project |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 16 hours
|
|
Coordinators: | Paulina Rosińska | |
Group instructors: | Paulina Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The exercises are aimed at familiarizing students with the basic concepts of revalidation and rehabilitation. Selected therapies and methods addressed to children, young people and adults with various types of disabilities will be presented. |
|
Full description: |
1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements). Basic concepts in the field of revalidation. Diagnosis and early development support 2. HPI, PAC questionnaires - diagnosis and ways of revalidation. 3. Psychological problems of blind people and / or deaf people. Revalidation of a child with sensory disability. 3. General issues regarding sensory integration and alternative communication 4. The V.Sherborne developing movement method - a proposal to work with an autistic child and / or with intellectual disability 5. Christopher and Marianna Knill method 6. Summary of classes, Program content can be modified - depending on the needs of the listeners |
|
Bibliography: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.