Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychological counselling

General data

Course ID: WF-ZPS-WO
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Psychological counselling
Name in Polish: Poradnictwo psychologiczne
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W13, PS_U10; PS_K_U04 ;PS_U11, PS_K02; PS_06

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Prowadzący: dr Anna Czyżkowska

Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z oporem, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychiatrycznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego.

Wymagania wstępne: zaliczenie pierwszych czterech lat studiów psychologicznych

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW:

1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii;

2. Budowanie kontaktu z klientem (pacjentem) - podtrzymywanie kontaktu oraz błędy w kontakcie z pacjentem;

3. Opór - źródła oporu i praca z oporem;

4. Wywiad: psychologiczny, psychiatryczny i seksuologiczny

5. Dane z obserwacji;

6. Plan rozmowy psychologicznej

7. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):

- przewartościowanie

- wizualizacja, relaksacja

- prawidłowe definiowanie celu

- ABC Ellisa

- technika wyjścia z impasu

- trening rozwiązywania problemów

- interwencje w pracy ze stresem: Stres: dystres, eustres, myśli wewnętrzne, główne wymiary monologu wewnętrznego i negatywnych myśli automatycznych

8. Poradnictwo seksuologiczne i małżeńskie;

Bibliography: (in Polish)

(podstawowe pozycje)

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat

Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.

Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.

Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.

Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.

Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".

Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego

Efekty wiedza:

zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego z różnymi dysfunkcjami psychicznymi

Efekty umiejętności:

potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie

potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent

Efekty kompetencje:

jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie

ECTS:

udział w wykładzie - 32

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60

konsultacje - 5

przygotowanie do egzaminu - 15

SUMA GODZIN 112

LICZBA ECTS - 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury.

Wiedza:

- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.

- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z poradnictwa psychologicznego.

Umiejętności:

- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego.

- na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego.

- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym).

- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego.

Na ocenę końcową składają się:

1. ocena z egzaminu końcowego

2. ocena z pracy wykonanej przez studenta (diagnoza, interwencja).

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 32 hours more information
Coordinators: Anna Czyżkowska
Group instructors: Anna Czyżkowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e1b825a9b1e4f24affae459d3026356%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b037cbb-644d-434a-82c1-28c1de3e3155&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego

Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z oporem, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychiatrycznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW:

1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii;

2. Budowanie kontaktu z klientem (pacjentem) - podtrzymywanie kontaktu oraz błędy w kontakcie z pacjentem;

3. Opór - źródła oporu i praca z oporem;

4. Wywiad: psychologiczny, psychiatryczny i seksuologiczny

5. Dane z obserwacji;

6. Plan rozmowy psychologicznej

7. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):

- przewartościowanie

- wizualizacja, relaksacja

- prawidłowe definiowanie celu

- ABC Ellisa

- technika wyjścia z impasu

- trening rozwiązywania problemów

- interwencje w pracy ze stresem: Stres: dystres, eustres, myśli wewnętrzne, główne wymiary monologu wewnętrznego i negatywnych myśli automatycznych

8. Poradnictwo seksuologiczne i małżeńskie;

Metody oceny: kolokwium pisemne (test); obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury .

Bibliography: (in Polish)

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.

Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.

Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.

Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".

Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)

Wymagania wstępne: (in Polish)

E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams.

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 32 hours more information
Coordinators: Anna Czyżkowska
Group instructors: Anna Czyżkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

udział w wykładzie - 32

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60

konsultacje - 5

przygotowanie do egzaminu - 15

SUMA GODZIN 112

LICZBA ECTS - 4


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego

Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z oporem, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychiatrycznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW:

1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii;

2. Budowanie kontaktu z klientem (pacjentem) - podtrzymywanie kontaktu oraz błędy w kontakcie z pacjentem;

3. Opór - źródła oporu i praca z oporem;

4. Wywiad: psychologiczny, psychiatryczny i seksuologiczny

5. Dane z obserwacji;

6. Plan rozmowy psychologicznej

7. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):

- przewartościowanie

- wizualizacja, relaksacja

- prawidłowe definiowanie celu

- ABC Ellisa

- technika wyjścia z impasu

- trening rozwiązywania problemów

- interwencje w pracy ze stresem: Stres: dystres, eustres, myśli wewnętrzne, główne wymiary monologu wewnętrznego i negatywnych myśli automatycznych

8. Poradnictwo seksuologiczne i małżeńskie;

Metody oceny: kolokwium pisemne (test); obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury .

Bibliography: (in Polish)

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.

Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.

Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.

Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".

Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)