Psychological counselling
General data
Course ID: | WF-ZPS-WO |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychological counselling |
Name in Polish: | Poradnictwo psychologiczne |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W13, PS_U10; PS_K_U04 ;PS_U11, PS_K02; PS_06 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Prowadzący: dr Anna Czyżkowska Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z oporem, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychiatrycznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego. Wymagania wstępne: zaliczenie pierwszych czterech lat studiów psychologicznych |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW: 1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii; 2. Budowanie kontaktu z klientem (pacjentem) - podtrzymywanie kontaktu oraz błędy w kontakcie z pacjentem; 3. Opór - źródła oporu i praca z oporem; 4. Wywiad: psychologiczny, psychiatryczny i seksuologiczny 5. Dane z obserwacji; 6. Plan rozmowy psychologicznej 7. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne): - przewartościowanie - wizualizacja, relaksacja - prawidłowe definiowanie celu - ABC Ellisa - technika wyjścia z impasu - trening rozwiązywania problemów - interwencje w pracy ze stresem: Stres: dystres, eustres, myśli wewnętrzne, główne wymiary monologu wewnętrznego i negatywnych myśli automatycznych 8. Poradnictwo seksuologiczne i małżeńskie; |
Bibliography: |
(in Polish) (podstawowe pozycje) Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa. Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk. Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP. Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak. Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP. Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka". Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego Efekty wiedza: zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego z różnymi dysfunkcjami psychicznymi Efekty umiejętności: potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent Efekty kompetencje: jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie ECTS: udział w wykładzie - 32 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 112 LICZBA ECTS - 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury. Wiedza: - na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości. - na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z poradnictwa psychologicznego. Umiejętności: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego. - na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego. - na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym). - na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej. Kompetencje (postawy): Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego. Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z egzaminu końcowego 2. ocena z pracy wykonanej przez studenta (diagnoza, interwencja). |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Anna Czyżkowska | |
Group instructors: | Anna Czyżkowska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e1b825a9b1e4f24affae459d3026356%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b037cbb-644d-434a-82c1-28c1de3e3155&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z oporem, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychiatrycznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW: 1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii; 2. Budowanie kontaktu z klientem (pacjentem) - podtrzymywanie kontaktu oraz błędy w kontakcie z pacjentem; 3. Opór - źródła oporu i praca z oporem; 4. Wywiad: psychologiczny, psychiatryczny i seksuologiczny 5. Dane z obserwacji; 6. Plan rozmowy psychologicznej 7. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne): - przewartościowanie - wizualizacja, relaksacja - prawidłowe definiowanie celu - ABC Ellisa - technika wyjścia z impasu - trening rozwiązywania problemów - interwencje w pracy ze stresem: Stres: dystres, eustres, myśli wewnętrzne, główne wymiary monologu wewnętrznego i negatywnych myśli automatycznych 8. Poradnictwo seksuologiczne i małżeńskie; Metody oceny: kolokwium pisemne (test); obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury . |
|
Bibliography: |
(in Polish) Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa. Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk. Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP. Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak. Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP. Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka". Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora) |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Anna Czyżkowska | |
Group instructors: | Anna Czyżkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: udział w wykładzie - 32 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 112 LICZBA ECTS - 4 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z oporem, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychiatrycznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW: 1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii; 2. Budowanie kontaktu z klientem (pacjentem) - podtrzymywanie kontaktu oraz błędy w kontakcie z pacjentem; 3. Opór - źródła oporu i praca z oporem; 4. Wywiad: psychologiczny, psychiatryczny i seksuologiczny 5. Dane z obserwacji; 6. Plan rozmowy psychologicznej 7. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne): - przewartościowanie - wizualizacja, relaksacja - prawidłowe definiowanie celu - ABC Ellisa - technika wyjścia z impasu - trening rozwiązywania problemów - interwencje w pracy ze stresem: Stres: dystres, eustres, myśli wewnętrzne, główne wymiary monologu wewnętrznego i negatywnych myśli automatycznych 8. Poradnictwo seksuologiczne i małżeńskie; Metody oceny: kolokwium pisemne (test); obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury . |
|
Bibliography: |
(in Polish) Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa. Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk. Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP. Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak. Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP. Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka". Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.