Management psychology
General data
Course ID: | WF-ZPS-ZZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Management psychology |
Name in Polish: | Psychologia zarządzania |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:zaawansowany Cele przedmiotu: Rozszerzenie wiedzy z psychologii pracy i nabycie umiejętności w zakresie posługiwania się literaturą przedmiotu związanego z wykorzystaniem zasobów ludzkich w organizacji na trzech poziomach: jednostkowym, grupowym i systemowym. Zapoznanie studentów z modelem kapitału intelektualnego w zarządzaniu oraz reakcjami członków organizacji na restrukturyzację. Wymagania wstępne: wiedza z psychologii społecznej i osobowości |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne:cz.1 1) Wprowadzenie w strukturę treściową wykładu. 2) Historia koncepcji zarządzania kapitałem intelektualnym w organizacji. 3) Charakterystyka zachowania organizacyjnego. 4) Modele badawcze zachowań organizacyjnych. 5) Organizacje w dobie globalizacji zjawisk społecznych i gospodarczych. 6) Jednostkowy wkład w organizację: korzyści i straty. 7) Biograficzo-profesjonalne dane jakościowe o jednostce w organizacji. 8) Psychometryczne dane o jednostce w organizacji. 9) Motywacyjne dane o jednostce w organizacji. 10) Psychologiczny portret menedżera i przedsiębiorcy. 11) Grupowe determinanty zachowań organizacyjnych. 12) Jednostka w grupie zadaniowej. 13) Style kierowania i autorytet władzy. 14) Teorie zdolności kierowniczych 15) Sieci komunikacyjne w organizacji: normalne i patologiczne. Treści merytoryczne: cz. 2. 16) Struktury systemu organizacyjnego. 17) Elementy składowe organizacji. 18) Polityka wykorzystania zasobów ludzkich. 19) Analiza zawodów i ich klasyfikacje. 20) Analiza stanowiska pracy jako podstawa kryteriów rekrutacyjnych 21) Modele rekrutacji do organizacji. 22) Modele selekcji wewnątrz organizacji. 23) Treningi psychologiczne w doskonaleniu kadr. 24) Treningi zawodowe w zwiększaniu kompetencji. 25) Programy rozwoju organizacji a restrukturyzacja. 26) Oporność wobec zmian organizacyjnych. 27) Systemy oceny szans rozwoju kariery i pułapki oceniania pracowników. 28) Kultura organizacyjna a narodowa. 29) Antynomie etyczne wokół zawodu psychologa organizacji i zarządzania. 30) Repetytorium. Metody oceny:egzamin pisemny Metody oceny: |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Terelak, J.T. (2005). Psychologia organizacji i zarządzania. Warszawa: Difin. 2. Uchnast, Z. (red.) (2008). Współdziałanie vs rywalizacja: Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania. Nowy Sącz: Wyd. WSB. 3. Witkowski, S.A., Listwan, T. (red.) 2008). Kompetencje a sukces zarządzania organizację. Warszawa: Difin. Literatura pomocnicza: 1. Bartkowiak, G. (1999). Psychologia zarządzania. Poznań:Wyd. AE. 2. Hofstede, G. (200). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE. 3. Nosal, C. (1999). Psychologia decyzji kadrowych: Strategie, kryteria, procesy. Kraków: Wyd. PSB. 4.Oleksin, T. (1997). Sztuka kierowania. Warszawa: MOMAG. 5. Sikorski, C. (1995). Profesjonalizm: Filozofia zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem.Warszawa: PWN. 6. Tokarski, S. (1994). Psychologia organizacji. Gdańsk: Wyd. UG. 7.Witkowski, S.A. (red.) (2003). Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu. Wrocław: Wyd. UWr |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.