(in Polish) Wstęp do nauki o języku
General data
Course ID: | WH-FK-I-1-WstJez |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wstęp do nauki o języku |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FK1_W06 FK1_U03 FK1_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza o języku z zakresu szkoły podstawowej i średniej. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia lingwistyczne, a więc przede wszystkim odpowiedź na pytanie, czym w ogóle jest język, z czego składa się system językowy i jakie są reguły jego użycia. Treści przyswajane w cyklu zajęć będą stanowiły podstawę studiowania przedmiotów językoznawczych. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami językoznawstwa ogólnego oraz przygotowanie ich do studiowania kolejnych przedmiotów lingwistycznych. Student poznaje strukturę języka jako systemu proporcjonalnych układów znaków oraz dowiaduje się, że istnieją reguły użycia tego systemu wspólne dla wszystkich jego użytkowników. Ma okazję samodzielnie zmierzyć się z lekturą tekstów lingwistycznych i opanować podstawową terminologię, z którą będzie się stykał w dalszym ciągu kształcenia filologicznego. W czasie wykładu student uczy się dyskusji na temat trudnych, abstrakcyjnych problemów języka naturalnego. ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADU: 1. Język naturalny i jego definicje 2. Pojęcie znaku językowego 3. Wybrane zagadnienia semantyki lingwistycznej 4. Wybrane zagadnienia pragmatyki lingwistycznej 5. Syntaktyka jako aspekt znaku językowego 6. Podsystemy języka naturalnego -podsystem składniowy -podsystem morfologiczny -podsystem fonologiczny 7. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne 8. Zagadnienie pokrewieństwa językowego |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998 2. Chomsky N., Struktura głęboka a struktura powierzchniowa, [w:] Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, pod red. J. Pelza i L. Koja. Wrocław 1991, s. 361-363. 3. De Saussure F., Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. 4. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012 5. Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010. 6. Kowalski M., Idiosynchronia – panchronia – diachronia jako ontologiczne tryby istnienia języka w czasie. Kilka uwag na temat myśli naukowej F. de Saussure’a, [w:] „The Peculiarity of Man”, tom 19 Czas i przestrzeń, Kielce 2014 7. Pisarkowa K., Pragmatyczne spojrzenie na akt mowy [w:] Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień, Kraków 1994, s. 11-23. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004. 2. Milewski T., Założenia językoznawstwa typologicznego [w:] tegoż, Teoria, typologia i historia języka. Kraków 1993, s. 88- 116. 3. Zdunkiewicz D., Akty mowy [w:] Współczesny język polski pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 269-280. 4. Żuk G., Językowy obraz świata w lingwistyce polskiej przełomu wieków, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. Małgorzata Karwatowska i Adam Siwiec, Chełm 2010, s. 239–257. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po cyklu wykładów student: zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną przedmiotu badań językoznawczych zna i rozumie zmienność języka, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych potrafi posługiwać się uznanymi w filologii metodami, w swojej pracy wykazując zdolność do zachowania spójności metodologicznej jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student uzyskuje ocenę dostateczną, jeżeli: - po części zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter; - w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dostateczną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych; - w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu; - po części potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka; Dobrą ocenę uzyskuje student, który: - dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter; - w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych; - w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu; - dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka; Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który: - bardzo dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter; - w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma bardzo dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych; - w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu; - bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka; |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Gaj, Mateusz Kowalski | |
Group instructors: | Mateusz Kowalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) UWAGA! W ROKU AKADEMICKIM 2020-2021 ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE ON-LINE 1. LINK DLA STUDENTÓW FILOLOGII WŁOSKIEJ: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeJ1BFlmRC3JqFwSew8SbViECDU-ChXUjfi09SoS1CDM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=def57027-361f-4415-bbc0-d9832af9f86d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 2. LINK DLA STUDENTÓW FILOLOGII KLASYCZNEJ: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXXV64_blhmmuxjuPT7X-38Y1tmfnXsxWIZH3eEIKhCA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6bba537c-8de1-41ff-adc6-e5a6ae4bf30c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia lingwistyczne, a więc przede wszystkim odpowiedź na pytanie, czym w ogóle jest język, z czego składa się system językowy i jakie są reguły jego użycia. Treści przyswajane w cyklu zajęć będą stanowiły podstawę studiowania przedmiotów językoznawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADU: 1. Język naturalny i jego definicje 2. Pojęcie znaku językowego 3. Wybrane zagadnienia semantyki lingwistycznej 4. Wybrane zagadnienia pragmatyki lingwistycznej 5. Syntaktyka jako aspekt znaku językowego 6. Podsystemy języka naturalnego -podsystem składniowy -podsystem morfologiczny -podsystem fonologiczny 7. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne 8. Zagadnienie pokrewieństwa językowego |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998 2. Chomsky N., Struktura głęboka a struktura powierzchniowa, [w:] Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, pod red. J. Pelza i L. Koja. Wrocław 1991, s. 361-363. 3. De Saussure F., Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. 4. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012 5. Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010. 6. Kowalski M., Idiosynchronia – panchronia – diachronia jako ontologiczne tryby istnienia języka w czasie. Kilka uwag na temat myśli naukowej F. de Saussure’a, [w:] „The Peculiarity of Man”, tom 19 Czas i przestrzeń, Kielce 2014 7. Pisarkowa K., Pragmatyczne spojrzenie na akt mowy [w:] Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień, Kraków 1994, s. 11-23. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004. 2. Milewski T., Założenia językoznawstwa typologicznego [w:] tegoż, Teoria, typologia i historia języka. Kraków 1993, s. 88- 116. 3. Zdunkiewicz D., Akty mowy [w:] Współczesny język polski pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 269-280. 4. Żuk G., Językowy obraz świata w lingwistyce polskiej przełomu wieków, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. Małgorzata Karwatowska i Adam Siwiec, Chełm 2010, s. 239–257. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Beata Gaj | |
Group instructors: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Beata Gaj, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.