Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wstęp do nauki o języku

General data

Course ID: WH-FK-I-1-WstJez
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wstęp do nauki o języku
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FK1_W06

FK1_U03

FK1_K01

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza o języku z zakresu szkoły podstawowej i średniej.

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia lingwistyczne, a więc przede wszystkim odpowiedź na pytanie, czym w ogóle jest język, z czego składa się system językowy i jakie są reguły jego użycia. Treści przyswajane w cyklu zajęć będą stanowiły podstawę studiowania przedmiotów językoznawczych.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami językoznawstwa ogólnego oraz przygotowanie ich do studiowania kolejnych przedmiotów lingwistycznych.

Student poznaje strukturę języka jako systemu proporcjonalnych układów znaków oraz dowiaduje się, że istnieją reguły użycia tego systemu wspólne dla wszystkich jego użytkowników. Ma okazję samodzielnie zmierzyć się z lekturą tekstów lingwistycznych i opanować podstawową terminologię, z którą będzie się stykał w dalszym ciągu kształcenia filologicznego. W czasie wykładu student uczy się dyskusji na temat trudnych, abstrakcyjnych problemów języka naturalnego.

ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADU:

1. Język naturalny i jego definicje

2. Pojęcie znaku językowego

3. Wybrane zagadnienia semantyki lingwistycznej

4. Wybrane zagadnienia pragmatyki lingwistycznej

5. Syntaktyka jako aspekt znaku językowego

6. Podsystemy języka naturalnego

-podsystem składniowy

-podsystem morfologiczny

-podsystem fonologiczny

7. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne

8. Zagadnienie pokrewieństwa językowego

Bibliography: (in Polish)

1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998

2. Chomsky N., Struktura głęboka a struktura powierzchniowa,

[w:] Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, pod red. J. Pelza

i L. Koja. Wrocław 1991, s. 361-363.

3. De Saussure F., Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.

4. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012

5. Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010.

6. Kowalski M., Idiosynchronia – panchronia – diachronia jako ontologiczne tryby istnienia języka w czasie. Kilka uwag na temat myśli naukowej F. de Saussure’a, [w:] „The Peculiarity of Man”, tom 19 Czas i przestrzeń, Kielce 2014

7. Pisarkowa K., Pragmatyczne spojrzenie na akt mowy [w:] Z

pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór

zagadnień, Kraków 1994, s. 11-23.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004.

2. Milewski T., Założenia językoznawstwa typologicznego [w:] tegoż, Teoria, typologia i historia języka. Kraków 1993, s. 88-

116.

3. Zdunkiewicz D., Akty mowy [w:] Współczesny język polski pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 269-280.

4. Żuk G., Językowy obraz świata w lingwistyce polskiej przełomu wieków, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku,

red. Małgorzata Karwatowska i Adam Siwiec, Chełm 2010, s. 239–257.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po cyklu wykładów student:

zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną przedmiotu badań językoznawczych

zna i rozumie zmienność języka, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych

potrafi posługiwać się uznanymi w filologii metodami, w swojej pracy wykazując zdolność do zachowania spójności metodologicznej

jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny

Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student uzyskuje ocenę dostateczną, jeżeli:

- po części zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter;

- w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dostateczną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych;

- w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu;

- po części potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka;

Dobrą ocenę uzyskuje student, który:

- dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter;

- w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych;

- w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu;

- dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka;

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który:

- bardzo dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter;

- w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma bardzo dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych;

- w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu;

- bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka;

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Beata Gaj, Mateusz Kowalski
Group instructors: Mateusz Kowalski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

UWAGA!

W ROKU AKADEMICKIM 2020-2021 ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE ON-LINE

1. LINK DLA STUDENTÓW FILOLOGII WŁOSKIEJ:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeJ1BFlmRC3JqFwSew8SbViECDU-ChXUjfi09SoS1CDM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=def57027-361f-4415-bbc0-d9832af9f86d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

2. LINK DLA STUDENTÓW FILOLOGII KLASYCZNEJ:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXXV64_blhmmuxjuPT7X-38Y1tmfnXsxWIZH3eEIKhCA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6bba537c-8de1-41ff-adc6-e5a6ae4bf30c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia lingwistyczne, a więc przede wszystkim odpowiedź na pytanie, czym w ogóle jest język, z czego składa się system językowy i jakie są reguły jego użycia. Treści przyswajane w cyklu zajęć będą stanowiły podstawę studiowania przedmiotów językoznawczych.

Full description: (in Polish)

ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADU:

1. Język naturalny i jego definicje

2. Pojęcie znaku językowego

3. Wybrane zagadnienia semantyki lingwistycznej

4. Wybrane zagadnienia pragmatyki lingwistycznej

5. Syntaktyka jako aspekt znaku językowego

6. Podsystemy języka naturalnego

-podsystem składniowy

-podsystem morfologiczny

-podsystem fonologiczny

7. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne

8. Zagadnienie pokrewieństwa językowego

Bibliography: (in Polish)

1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998

2. Chomsky N., Struktura głęboka a struktura powierzchniowa,

[w:] Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, pod red. J. Pelza

i L. Koja. Wrocław 1991, s. 361-363.

3. De Saussure F., Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.

4. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012

5. Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010.

6. Kowalski M., Idiosynchronia – panchronia – diachronia jako ontologiczne tryby istnienia języka w czasie. Kilka uwag na temat myśli naukowej F. de Saussure’a, [w:] „The Peculiarity of Man”, tom 19 Czas i przestrzeń, Kielce 2014

7. Pisarkowa K., Pragmatyczne spojrzenie na akt mowy [w:] Z

pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór

zagadnień, Kraków 1994, s. 11-23.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004.

2. Milewski T., Założenia językoznawstwa typologicznego [w:] tegoż, Teoria, typologia i historia języka. Kraków 1993, s. 88-

116.

3. Zdunkiewicz D., Akty mowy [w:] Współczesny język polski pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 269-280.

4. Żuk G., Językowy obraz świata w lingwistyce polskiej przełomu wieków, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku,

red. Małgorzata Karwatowska i Adam Siwiec, Chełm 2010, s. 239–257.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Beata Gaj
Group instructors: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.


Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Beata Gaj, Joanna Zajkowska
Group instructors: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.


Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)