Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Literatura współczesna wobec tradycji literackiej I

General data

Course ID: WH-FP-II-1-LWTrLiter
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Literatura współczesna wobec tradycji literackiej I
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

literary studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość literatury przełomu XIX i XX wieku, jej kontekstów społecznych, kulturowych oraz kontekstów związanych ze sztukami plastycznymi.

Short description: (in Polish)

Student zna problematykę ciągłości myśli, idei, świadomości artystycznej i kulturowej między przełomem XIX i XX wieku oraz XX i XXI

wieku. Student nabywa umiejętności czytania literatury końca XIX w. (interpretowanej w szerokim kontekście świadomości kulturowej) jako

obecnej we współczesności oraz tworzącej istotny punkt odniesienia dla współczesnej kulturowej tożsamości, umiejętności

sfunkcjonalizowania wiedzy o historii literatury ubiegłego wieku, zwrócenia uwagi na znaczenie dokonań tejże literatury w kształtowaniu

aktualnego oblicza świata. Student nabywa kompetencji do uczestniczenia w społecznym dialogu kulturowym.

Full description: (in Polish)

Student zna problematykę ciągłości myśli, idei, świadomości artystycznej i kulturowej między przełomem XIX i XX wieku oraz XX i XXI

wieku dzięki analizie utworów najbardziej reprezentatywnych dla problemu relacji między współczesnością a tradycją literacką Młodej

Polski. Ich interpretacja pozwala na opisanie sposobu obecności młodopolskiej biografii kulturowej w świadomości modernizmu i

postmodernizmu.

Student nabywa umiejętności wskazywania różnych nawiązań literatury współczesnej do twórczości młodopolskiego pokolenia - sposobów

autonomizowania się idei i postaw młodopolskich w dorobku współczesnych pisarzy (Młoda Polska jako obszar rewizji), sposobów

utwierdzania się współczesnych twórców w kulturowej tożsamości oraz sposobów tworzenia szeroko pojętych odniesień w refleksji o

najważniejszych doświadczeniach dwudziestowiecznej kultury (np. o problemach wzorców i stereotypów kulturowych oraz ich roli w

modelowaniu obrazu świata; zagadnieniach kryzysu słowa i miejsca języka w kulturze; kwestiach związanych z psychologicznymi

konsekwencjami udziału człowieka w historii).

Student nabywa kompetencji do uczestniczenia w kulturowym dialogu współczesności z tradycją, jest przygotowany do aksjologicznej

weryfikacji tradycji kulturowej.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

w zakresie efektu FP2_W05 (zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki i dramaturgiczny poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony) student zna

kanon literacki drugiej połowy XX w., potrafi go analizować oraz interpretować rozumiejąc jego powiązania z kulturą wczesnego

modernizmu;

w zakresie efektu FP2_W06 (w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego) student zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego i filmowego drugiej połowy XX w. i XXI w. w perspektywie komparatystycznej, w odniesieniu do dzieł literatury, sztuki oraz stylów sztuki z przełomu XIX i XX w.;

w zakresie efektu FP2_U03 (potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz

samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego) potrafi - wykorzystując właściwe

terminy i narzędzia badawcze - samodzielnie dokonać analizy oraz interpretacji dzieł literackich, filmowych i teatralnych w kontekście

kształtującego je dialogu z kulturą wczesnego modernizmu;

w zakresie efektu FP2_K01 (jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi

ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu) - student jest przygotowany do weryfikowania

wiedzy o współczesnej literaturze z wykorzystaniem najnowszej wiedzy sposobach recepcji dziedzictwa literackiego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Ocena dostateczna w odniesieniu do wszystkich efektów przedmiotowych: Student potrafi rozpoznać zagadnienie relacji między literaturą

współczesną a tradycją literacką Młodej Polski - w dużej mierze jako problematyką dialogu wewnątrzepokowego, tzn. potrafi zdefiniować

pojęcie modernizmu i postmodernizmu w relacji do pojęcia Młodej Polski, określić chronologię literatury, do której odnosi się każde z tych

pojęć. Student potrafi wymienić podstawowe wątki literackiego dialogu współczesności z tradycją z przełomu XIX i XX wieku.,

przebiegającego zgodnie z ideowymi i estetycznymi nurtami modernizmu oraz postmodernizmu, ilustrując je twórczością wybranych

pisarzy (omówioną ogólnie, ale z przytoczeniem konkretnych dzieł literackich).

Ocena dobra w odniesieniu do wszystkich efektów przedmiotowych: Student potrafi rozpoznać zagadnienie relacji między literaturą

współczesną a tradycją literacką Młodej Polski - w dużej mierze jako problematyką dialogu wewnątrzepokowego, definiując pojęcie

modernizmu i postmodernizmu w relacji do pojęcia Młodej Polski z omówieniem podstaw ich wyodrębnienia i tradycji badawczej w tym

zakresie. Potrafi określić chronologię literatury, do której odnosi się każde z tych pojęć, a także kryteria opisu literatury i kultury modernistycznej i postmodernistycznej. Student potrafi wymienić podstawowe wątki literackiego dialogu współczesności z tradycją z

przełomu XIX i XX wieku., przebiegającego zgodnie z ideowymi i estetycznymi nurtami modernizmu oraz postmodernizmu, omawiając je

na przykładzie wskazanych dzieł literackich (z zaznaczeniem ich chronologii) interpretacji tychże utworów pod kątem relacji, zależności i

dialogu współczesności z Młodą Polską.

Ocena bardzo dobra w odniesieniu do wszystkich efektów przedmiotowych: Student potrafi rozpoznać zagadnienie relacji między literaturą

współczesną a tradycją literacką Młodej Polski - w dużej mierze jako problematyką dialogu wewnątrzepokowego, definiując pojęcie

modernizmu i postmodernizmu w relacji do pojęcia Młodej Polski z omówieniem podstaw ich wyodrębnienia i tradycji badawczej w tym

zakresie. Potrafi omówić te zagadnienia powołując się na określony dorobek nadawczy. Potrafi określić chronologię literatury, do której

odnosi się każde z tych pojęć, a także kryteria opisu literatury i kultury modernistycznej i postmodernistycznej, różnicując je zgodnie z

różnymi koncepcjami modernizmu (koncepcja R. Nycza, W. Boleckiego). Potrafi znaleźć uzasadnienie dla tych kategorii w konkretnym

materiale literackim.

Student potrafi wymienić podstawowe wątki literackiego dialogu współczesności z tradycją z przełomu XIX i XX wieku., przebiegającego

zgodnie z ideowymi i estetycznymi nurtami modernizmu oraz postmodernizmu, omawiając je na przykładzie wskazanych dzieł literackich

(z zaznaczeniem ich chronologii) pogłębionej interpretacji tychże utworów pod kątem relacji, zależności i dialogu współczesności z Młodą

Polską. Potrafi zróżnicować te relacje ze względu na kontekst powstania utworów, przynależność ich autorów do określonych grup

pokoleniowych, światopoglądowych i politycznych.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Kielak, Joanna Zajkowska
Group instructors: Dorota Kielak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) - 1 ECTS: udział w zajęciach - 30 godzin

- 1 ECTS: przygotowanie do zajęć - 30 godzin

- 1 ECTS: napisanie pracy zaliczeniowej - 30 godzin

Type of subject:

optional with limited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)