Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Edycje cyfrowe z elementami kodowania

General data

Course ID: WH-FP-M-I-3-EdytCyfr
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Edycje cyfrowe z elementami kodowania
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Od uczestników wymagana jest znajomość problematyki oraz terminologii edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym oraz elementarna umiejętność obsługi komputera i prostego edytora tekstów (np. Notatnika czy TextEdit).

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników zajęć z rudymentarną wiedzą na temat naukowych edycji cyfrowych oraz podstaw procesu projektowania i tworzenia wybranych elementów takich edycji; poznanie i umiejętności obsługi edytora XML i tworzenie podstawowego dokumentu zgodnego ze standardem Text Encoding Initiative (TEI).

Bibliography: (in Polish)

A Lexicon for Scholarly Editing: https://lexiconse.uantwerpen.be.

Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet - Nowe Media - Kultura 2.0, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013, dostęp online: https://sbc.org.pl/publication/82090.

A Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Malden 2004, dostęp online: http://www.digitalhumanities.org/companion/.

A Companion to Digital Literary Studies, red. S. Schreibman, R. Siemens, Oxford 2008, dostęp online: hhttp://www.digitalhumanities.org/companionDLS/.

A New Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Chichester 2016.

E. Pierazzo. Digital Scholarly Editing: Theories, Models and Methods, 2014; dostęp online: https://hal.univ-grenoble-alpes.fr/hal-01182162/document.

Digital Scholarly Editing. Theories and Practices, red. M.J. Driscoll, E. Pierazzo, Cambridge 2016, dostęp online: https://www.openbookpublishers.com/books/10.11647/obp.0095.

L. Burnard, Czym jest Text Encoding Initiative?, tłum. J. Bilińska, Warszawa 2015, dostęp online: https://www.delab.uw.edu.pl/raporty/czym-jest-text-encoding-initiative/

Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach. Anglo-amerykańska teoria edytorstwa naukowego w drugiej połowie XX w., Warszawa 2017.

https://tei-c.org

"Digital Scholarship in the Humanities": https://academic.oup.com/dsh.

"Digital Humanities Quarterly": http://www.digitalhumanities.org/dhq/

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedza

Student zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem Text Encoding Initiative; rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w.; zna zasady tworzenia semantycznego opisu dokumentu w języku XML TEI.

umiejętności

Student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie obsługi edytora XML i tworzenia dokumentów bardziej rozbudowanych strukturalnie; wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach zajęć potrafi znaleźć źródła wiarygodnej informacji, materiały szkoleniowe i poradniki.

kompetencje

Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej jako twórca cyfrowych edycji naukowych i aktywności na rzecz środowiska społecznego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje Student, który:

- doskonale zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis podstawowego dokumentu w języku XML TEI;

- bardzo dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i bardzo dobrze wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych;

- jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej.

Ocenę dobrą otrzymuje Student, który:

- dobrze zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje większość głównych teorii edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je ogólnie scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis dokumentu w języku XML TEI;

- dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych;

- jest w gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej.

Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który:

- zna niektóre podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje część głównych teorii edytorstwa naukowego XX w., ale nie zawsze potrafi je scharakteryzować; ma problemy ze stworzeniem poprawnego semantycznego opis dokumentu w języku XML TEI;

- posiada ogólną orientację w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych;

- nie jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej, ale posiada dostateczną wiedzę, by odpoowiednio podnieść poziom swoich kompetencji we własnym zakresie.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Łukasz Cybulski, Joanna Zajkowska
Group instructors: Łukasz Cybulski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Workshops - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

30 godzin udział w warsztatach

Łącznie: 30 godzin = 1 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)