(in Polish) Edycje cyfrowe z elementami kodowania
General data
Course ID: | WH-FP-M-I-3-EdytCyfr |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Edycje cyfrowe z elementami kodowania |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Od uczestników wymagana jest znajomość problematyki oraz terminologii edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym oraz elementarna umiejętność obsługi komputera i prostego edytora tekstów (np. Notatnika czy TextEdit). |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników zajęć z rudymentarną wiedzą na temat naukowych edycji cyfrowych oraz podstaw procesu projektowania i tworzenia wybranych elementów takich edycji; poznanie i umiejętności obsługi edytora XML i tworzenie podstawowego dokumentu zgodnego ze standardem Text Encoding Initiative (TEI). |
Bibliography: |
(in Polish) A Lexicon for Scholarly Editing: https://lexiconse.uantwerpen.be. Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet - Nowe Media - Kultura 2.0, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013, dostęp online: https://sbc.org.pl/publication/82090. A Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Malden 2004, dostęp online: http://www.digitalhumanities.org/companion/. A Companion to Digital Literary Studies, red. S. Schreibman, R. Siemens, Oxford 2008, dostęp online: hhttp://www.digitalhumanities.org/companionDLS/. A New Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Chichester 2016. E. Pierazzo. Digital Scholarly Editing: Theories, Models and Methods, 2014; dostęp online: https://hal.univ-grenoble-alpes.fr/hal-01182162/document. Digital Scholarly Editing. Theories and Practices, red. M.J. Driscoll, E. Pierazzo, Cambridge 2016, dostęp online: https://www.openbookpublishers.com/books/10.11647/obp.0095. L. Burnard, Czym jest Text Encoding Initiative?, tłum. J. Bilińska, Warszawa 2015, dostęp online: https://www.delab.uw.edu.pl/raporty/czym-jest-text-encoding-initiative/ Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach. Anglo-amerykańska teoria edytorstwa naukowego w drugiej połowie XX w., Warszawa 2017. https://tei-c.org "Digital Scholarship in the Humanities": https://academic.oup.com/dsh. "Digital Humanities Quarterly": http://www.digitalhumanities.org/dhq/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedza Student zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem Text Encoding Initiative; rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w.; zna zasady tworzenia semantycznego opisu dokumentu w języku XML TEI. umiejętności Student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie obsługi edytora XML i tworzenia dokumentów bardziej rozbudowanych strukturalnie; wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach zajęć potrafi znaleźć źródła wiarygodnej informacji, materiały szkoleniowe i poradniki. kompetencje Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej jako twórca cyfrowych edycji naukowych i aktywności na rzecz środowiska społecznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje Student, który: - doskonale zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis podstawowego dokumentu w języku XML TEI; - bardzo dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i bardzo dobrze wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych; - jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej. Ocenę dobrą otrzymuje Student, który: - dobrze zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje większość głównych teorii edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je ogólnie scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis dokumentu w języku XML TEI; - dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych; - jest w gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej. Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który: - zna niektóre podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje część głównych teorii edytorstwa naukowego XX w., ale nie zawsze potrafi je scharakteryzować; ma problemy ze stworzeniem poprawnego semantycznego opis dokumentu w języku XML TEI; - posiada ogólną orientację w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych; - nie jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej, ale posiada dostateczną wiedzę, by odpoowiednio podnieść poziom swoich kompetencji we własnym zakresie. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WAR
FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Cybulski, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Łukasz Cybulski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS 30 godzin udział w warsztatach Łącznie: 30 godzin = 1 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.