(in Polish) Metodologia badań nad językiem
General data
Course ID: | WH-FPZ-II-2-MetBaJez |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodologia badań nad językiem |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest rozwijanie świadomości metodologicznej studenta, zapoznanie go z typami refleksji metodologicznej, a także kształcenie umiejętności doboru metod badania naukowego. |
Full description: |
(in Polish) Cel główny realizowany jest poprzez omówienie następujących tematów: -Stosunek metodologii do systemu wiedzy naukowej i filozoficznej. -Typy refleksji metodologicznej w naukach humanistycznych. -Metodologiczne rozumienie pojęć: znak, język, mowa, działalność językowa, tekst, dyskurs. -Paradygmaty naukowe w lingwistyce (ewolucjonizm, młodogramatyzm, psychologizm, strukturalizm, funkcjonalizm, kognitywizm). -Językoznawstwo diachroniczne i synchroniczne. -Metodologiczne problemy lingwistyki diachronicznej a status poznawczy nauk historycznych (metoda historyczna, metoda retrospektywna, metoda historyczno-porównawcza, metoda rekonstrukcji wewnętrznej). -Metoda analizy konceptualnej i jej zastosowanie w badaniach onomazjologicznych i etymologicznych. -O prawach językowych i metodach statystycznych w badaniach językoznawczych. -Metodologiczne zagadnienia lingwistyki synchronicznej (różnorodne pojęcia systemu językowego i problemy jego opisu). -Metodologiczne problemy teorii komunikacji. -Z zagadnień socjolingwistyki. -Językowy obraz świata w świetle metodologicznych problemów lingwistyki kognitywnej. -O metodach badań idiolektu. -Metodologiczny aspekt kultury języka. -Metalingwistyka i analiza tekstów językoznawczych. -Postmodernizm w lingwistyce. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Baudouin de Courtenay, J. O zadaniach językoznawstwa, [w:] J. Baudouin de Courtenay, Dzieła wybrane, tom 1, Warszawa 1974, s. 176 – 201. 2. Bobrowski, I. Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. 3. Fleischer, M. Obraz świata. Ujęcie z punktu widzenia teorii systemów i konstruktywizmu, [w:] Język a Kultura, tom 13, Wrocław 2000. 4. Fleischer, M. Zarys ogólnej teorii komunikacji, [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji, Łask, 2007, s. 29 – 72. 5. Ivić, M. Kierunki w lingwistyce, Wrocław-Warszawa-Kraków 1975. 6. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1999. 7. Leszczak, O. Szkic typologiczny metodologii nauk humanistycznych, [w:] The Peculiarity of Man, vol. 6, Warszawa – Kielce 2001, s. 617 – 636. 8. Perlin, J. Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004. 9. Preyzner, M. Status tekstów uznawanych za językoznawcze, [w:] Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne, pod red. J. Sambor, J. Linde-Usiekniewicz, R. Huszczy, Warszawa 1993, s. 235 – 246. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Ajdukiewicz, K. Zagadnienia i kierunki w filozofii, Kęty – Warszawa 2004. 2. Jakobson, R. Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka, tom II, Warszawa 1989, s. 77 – 124. 3. Mańczak, W. Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1970. 4. Saussure, F. Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. 5. Searle, J. Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki” 1980 nr 2. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student: -zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu metodologii badań nad językiem i językoznawstwa teoretycznego; -ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych i współczesnych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju -ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu metodologii badań językoznawczych i współczesnego językoznawstwa teoretycznego -zna współczesne metody analizy zjawisk językowych; -potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk językowych; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pierwszego semestru odbywa się na podstawie obecności i aktywności studentów na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwione nieobecność). Zaliczenie całego przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu ustnego z zakresu podstawowych problemów metodologii badań nad językiem. OCENY: 2.0 Poniżej 50% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 3.0 Od 50%-60% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 3.5 Powyżej 60%-70% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 4.0 Powyżej 70%-80% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 4.5 Powyżej 80%-90% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 5.0 Powyżej 90%-100% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: dyskusja, dyskusja panelowa, metoda podająca, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów, a weryfikowane za pomocą sprawdzianów pisemnych i oceny odpowiedzi ustnych. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mateusz Kowalski, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Mateusz Kowalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 4 pkt. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest rozwijanie świadomości metodologicznej studenta, zapoznanie go z typami refleksji metodologicznej, a także kształcenie umiejętności doboru metod badania naukowego. |
|
Full description: |
(in Polish) Cel główny realizowany jest poprzez omówienie następujących tematów: -Stosunek metodologii do systemu wiedzy naukowej i filozoficznej. -Typy refleksji metodologicznej w naukach humanistycznych. -Metodologiczne rozumienie pojęć: znak, język, mowa, działalność językowa, tekst, dyskurs. -Paradygmaty naukowe w lingwistyce (ewolucjonizm, młodogramatyzm, psychologizm, strukturalizm, funkcjonalizm, kognitywizm). -Językoznawstwo diachroniczne i synchroniczne. -Metodologiczne problemy lingwistyki diachronicznej a status poznawczy nauk historycznych (metoda historyczna, metoda retrospektywna, metoda historyczno-porównawcza, metoda rekonstrukcji wewnętrznej). -Metoda analizy konceptualnej i jej zastosowanie w badaniach onomazjologicznych i etymologicznych. -O prawach językowych i metodach statystycznych w badaniach językoznawczych. -Metodologiczne zagadnienia lingwistyki synchronicznej (różnorodne pojęcia systemu językowego i problemy jego opisu). -Metodologiczne problemy teorii komunikacji. -Z zagadnień socjolingwistyki. -Językowy obraz świata w świetle metodologicznych problemów lingwistyki kognitywnej. -O metodach badań idiolektu. -Metodologiczny aspekt kultury języka. -Metalingwistyka i analiza tekstów językoznawczych. -Postmodernizm w lingwistyce. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Baudouin de Courtenay, J. O zadaniach językoznawstwa, [w:] J. Baudouin de Courtenay, Dzieła wybrane, tom 1, Warszawa 1974, s. 176 – 201. 2. Bobrowski, I. Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. 3. Fleischer, M. Obraz świata. Ujęcie z punktu widzenia teorii systemów i konstruktywizmu, [w:] Język a Kultura, tom 13, Wrocław 2000. 4. Fleischer, M. Zarys ogólnej teorii komunikacji, [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji, Łask, 2007, s. 29 – 72. 5. Ivić, M. Kierunki w lingwistyce, Wrocław-Warszawa-Kraków 1975. 6. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1999. 7. Leszczak, O. Szkic typologiczny metodologii nauk humanistycznych, [w:] The Peculiarity of Man, vol. 6, Warszawa – Kielce 2001, s. 617 – 636. 8. Perlin, J. Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004. 9. Preyzner, M. Status tekstów uznawanych za językoznawcze, [w:] Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne, pod red. J. Sambor, J. Linde-Usiekniewicz, R. Huszczy, Warszawa 1993, s. 235 – 246. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Ajdukiewicz, K. Zagadnienia i kierunki w filozofii, Kęty – Warszawa 2004. 2. Jakobson, R. Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka, tom II, Warszawa 1989, s. 77 – 124. 3. Mańczak, W. Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1970. 4. Saussure, F. Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. 5. Searle, J. Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki” 1980 nr 2. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.