Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej

General data

Course ID: WH-FPZ-KON-I-3-SpAsR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Zainteresowanie problematyką komunikacji społecznej w tym wpływu mediów na odbiór świata społecznego

Short description: (in Polish)

Studenci zostają zaznajomieni z przemianami w komunikacji medialnej w szczególności z przemianami paradygmatów nadawczo-odbiorczych w mediach analogowych i cyfrowych, kwestiami doboru i oceny informacji przez nadawcę i odbiorcę, wpływie technologicznego postępu na kształtowanie się i zmienność struktury informacji i społeczną jej percepcję oraz rolę jaką przyjmuje wobec odziedziczonych wzorów kulturowych i etycznego zapośredniczenia we współczesnej kulturze zwłaszcza w kontekście zmian społecznych które spowodowała rewolucja informacyjna końca XX wieku i jej społeczne konsekwencje.

Full description: (in Polish)

Przedmiot Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej skupiają się na ukazaniu teoretycznych założeń samej przemiany (jako postępu techniczno-technologicznego w odniesieniu do mediów zwłaszcza cyfrowych) i praktycznych inklinacji przemian: w zakresie technologicznym i komunikacyjnym, w warstwie materialnej (technicznej) i językowej. Celem zajęć jest ukazanie jak na przestrzeni wieku XX i na początku wieku dwudziestego pierwszego ulegały zmianom informacje i sposoby ich interpretacji, role odbiorców i nadawców (pojedynczych pod koniec XIX wieku, globalnych [w wieku XX] i - znów -indywidualnych [wiek XXI, epoka hipermediów], a także schematów podawania informacji – schemat twórczy i odtwórczy.

Omówione zostały również polityki mediów (globalne i indywidualne), pojęcia czasu i narracji w mediach tradycyjnych, klasycznych i najnowszych, gospodarowania tymi pojęciami, jeśli chodzi o retorykę i cel przekazu informacji.

Oprócz tych zagadnień przedstawione zostają zagadnienia tożsamości człowieka w świecie współczesnych mediów oraz kwestie redefinicji pojęć, które z zakresu szeroko pojętej – klasycznej – humanistyki, zmieniają swe znaczenia lub postulują zmianę dotychczasowych definicji na gruncie współczesnych teorii komunikacji i globalnego obiegu informacji (pojęcia dobra – zła, prawdy – fałszu i prawdopodobieństwa, mimesis i narracji, czasu i przestrzeni [medialnej, interpersonalnej]).

Zajęcia prowadzone są w perspektywie antropologicznej – uwzględniającej otoczenie kulturowe człowieka jako podmiotu zdarzenia kulturowego, a więc także – użytkownika mediów, zarówno klasycznych, jak i tych najbardziej współczesnych.

Bibliography: (in Polish)

Poniższe lektury były inspiracją do zbudowania ramowego planu prowadzonych przeze mnie zajęć i chociaż nie wszystkie będą bezpośrednio omawiane stanowiły inspirację dla niniejszego kursu:

1) Benjamin Walter, Pasaże, red. Tiedemann Rolf, przeł. Ireneusz Kania, posłowiem opatrzył Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005;

2) Castells Manuel, Networks of Outrage and Hope. Social Movements in the Internet Age, second edition, Polity Press, Cambridge, UK ; Malden, MA , 2015;

3) Dejeka Piotr, Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie?, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019,

4) Habermas Jürgen, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł.: Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007;

5) Henrykowska Małgorzata, Technika – Ruch – Informacja. Wiek XIX: komunikacja społeczna na progu audiowizualności, [w:] Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002;

6) Jarecka Urszula, Niezamierzone konsekwencje rozwoju technologii w kulturze wizualnej Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2018

7) McLuhan Marschal, Zrozumieć Media. Przedłużenia Człowieka, Wprowadzenie Lewisa H Laphmana, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004;

8) Vincent Miller Understanding Digital Culture, Sage Publications 2011, Chapters 4: Digital Inequality: Social, Political and Infrastructural context, p:95-110;Chapter 5: Everyone is Watching’: Privacy and Surveillance in Digital Life, p: 111-133; Chapter 6: Information, Politics, Subversion and Warfare, p:134-158, Chapter 8: Social Media and the Problem of Community: Space, Relationships, Networks, p: 184- 206

9) Pariser Eli, The Filter Bubble, How the New Personalized Web Is Changing What We Read, The Penguin Press, New York 2011;

10) Zuboff Shoshana, The Age of Surveillance Capitalism. The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Public Affairs, New York 2019.

Literatura uzupełniająca

1. Gerbner George, Gross Larry, Morgan Michael, Signorielli Nancy, Charting the Mainstream: Television's Contributions to Political Orientations [w:] Journal of Communication, Issue Date: Spring 1982, s.: 100 – 127.;

2. Kłoskowska Antonina, Kultura masowa. Krytyka i obrona. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964;

3. A Celebration That Defined a Generation: Grant Park, New Media, and Barack Obama's Historic Victory of the US Presidency, Kathy M. Jackson, Harold Dorton, Brett Heindl, “The Journal of American Culture”, 33(1 ) March 2010, Blackwell Publishing Ltd, źródło on-line: http://www.academia.edu/30309511/A_Celebration_That_Defined_a_Generation_Grant_Park_New_Media_and_Barack_Obamas_Historic_Victory_of_the_US_Presidency

4. An Iranian Martyr, [BBC Documentary], źródło on-line: https://www.youtube.com/watch?v=C4-iLG6FwRc (dostęp: 08.02.2016);

5. Cambridge Analytica whistleblower says Bannon wanted to suppress voters, Olivia Solon, źródło on-line: https://www.theguardian.com/uk-news/2018/may/16/steve-bannon-cambridge-analytica-whistleblower-suppress-voters-testimony (dostęp: 16.05.2018);

6. Extreme Democracy, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/ (dostęp: 21.12.2018);

7. The Second Superpower Rears in Beautiful Head, James F. More, “Extreme Democracy”, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/chapters/Chapter%20Two-Moore.pdf (dostęp: 21.12.2018);

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

S1A_W05

S2A_W05

S1A_W05 - ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach

S2A_W05 - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Każdy temat będzie najpierw przedstawiony w formie wykładu wprowadzającego na temat danego zagadnienia, a następnie omawiany zgodnie z lekturami przeznaczonymi do prezentacji i czytanymi przez studentów. Wykładowca wyznaczył konkretny termin dla poszczególnych zagadnień (zwykle 2 jednostki akademickie), ale w razie potrzeby dyskusji, będzie ona przedłużana.

Wszystkie wymagane lektury zostaną przesłane za pośrednictwem platformy moodle, lub poczty UKSW.

Ocena końcowa na podstawie oceny trójczynnikowej:

1.Obecność na zajęciach( dopuszcza się do trzech nieobecności)

2. Aktywność (ocena ciągła na podstawie aktywności studenta podczas trwania kursu oraz wiedzy akademickiej z wymaganych lektur).

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Piotr Dejneka, Joanna Zajkowska
Group instructors: Piotr Dejneka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach - 15h

Przygotowanie do zajęć - 15h

Konsultacje - 15h

Przygotowanie prezentacji- 15h

1 ects = 20h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Studenci zostają zaznajomieni z przemianami w komunikacji medialnej w szczególności z przemianami paradygmatów nadawczo-odbiorczych w mediach analogowych i cyfrowych, kwestiami doboru i oceny informacji przez nadawcę i odbiorcę, wpływie technologicznego postępu na kształtowanie się i zmienność struktury informacji i społeczną jej percepcję oraz rolę jaką przyjmuje wobec odziedziczonych wzorów kulturowych i etycznego zapośredniczenia we współczesnej kulturze zwłaszcza w kontekście zmian społecznych które spowodowała rewolucja informacyjna końca XX wieku i jej społeczne konsekwencje.

Full description: (in Polish)

Przedmiot Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej skupiają się na ukazaniu teoretycznych założeń samej przemiany (jako postępu techniczno-technologicznego w odniesieniu do mediów zwłaszcza cyfrowych) i praktycznych inklinacji przemian: w zakresie technologicznym i komunikacyjnym, w warstwie materialnej (technicznej) i językowej. Celem zajęć jest ukazanie jak na przestrzeni wieku XX i na początku wieku dwudziestego pierwszego ulegały zmianom informacje i sposoby ich interpretacji, role odbiorców i nadawców (pojedynczych pod koniec XIX wieku, globalnych [w wieku XX] i - znów -indywidualnych [wiek XXI, epoka hipermediów], a także schematów podawania informacji – schemat twórczy i odtwórczy.

Omówione zostały również polityki mediów (globalne i indywidualne), pojęcia czasu i narracji w mediach tradycyjnych, klasycznych i najnowszych, gospodarowania tymi pojęciami, jeśli chodzi o retorykę i cel przekazu informacji.

Oprócz tych zagadnień przedstawione zostają zagadnienia tożsamości człowieka w świecie współczesnych mediów oraz kwestie redefinicji pojęć, które z zakresu szeroko pojętej – klasycznej – humanistyki, zmieniają swe znaczenia lub postulują zmianę dotychczasowych definicji na gruncie współczesnych teorii komunikacji i globalnego obiegu informacji (pojęcia dobra – zła, prawdy – fałszu i prawdopodobieństwa, mimesis i narracji, czasu i przestrzeni [medialnej, interpersonalnej]).

Zajęcia prowadzone są w perspektywie antropologicznej – uwzględniającej otoczenie kulturowe człowieka jako podmiotu zdarzenia kulturowego, a więc także – użytkownika mediów, zarówno klasycznych, jak i tych najbardziej współczesnych.

Bibliography: (in Polish)

Poniższe lektury były inspiracją do zbudowania ramowego planu prowadzonych przeze mnie zajęć i chociaż nie wszystkie będą bezpośrednio omawiane stanowiły inspirację dla niniejszego kursu:

1) Benjamin Walter, Pasaże, red. Tiedemann Rolf, przeł. Ireneusz Kania, posłowiem opatrzył Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005;

2) Castells Manuel, Networks of Outrage and Hope. Social Movements in the Internet Age, second edition, Polity Press, Cambridge, UK ; Malden, MA , 2015;

3) Dejeka Piotr, Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie?, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019,

4) Habermas Jürgen, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł.: Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007;

5) Henrykowska Małgorzata, Technika – Ruch – Informacja. Wiek XIX: komunikacja społeczna na progu audiowizualności, [w:] Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002;

6) Jarecka Urszula, Niezamierzone konsekwencje rozwoju technologii w kulturze wizualnej Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2018

7) McLuhan Marschal, Zrozumieć Media. Przedłużenia Człowieka, Wprowadzenie Lewisa H Laphmana, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004;

8) Vincent Miller Understanding Digital Culture, Sage Publications 2011, Chapters 4: Digital Inequality: Social, Political and Infrastructural context, p:95-110;Chapter 5: Everyone is Watching’: Privacy and Surveillance in Digital Life, p: 111-133; Chapter 6: Information, Politics, Subversion and Warfare, p:134-158, Chapter 8: Social Media and the Problem of Community: Space, Relationships, Networks, p: 184- 206

9) Pariser Eli, The Filter Bubble, How the New Personalized Web Is Changing What We Read, The Penguin Press, New York 2011;

10) Zuboff Shoshana, The Age of Surveillance Capitalism. The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Public Affairs, New York 2019.

Literatura uzupełniająca

1. Gerbner George, Gross Larry, Morgan Michael, Signorielli Nancy, Charting the Mainstream: Television's Contributions to Political Orientations [w:] Journal of Communication, Issue Date: Spring 1982, s.: 100 – 127.;

2. Kłoskowska Antonina, Kultura masowa. Krytyka i obrona. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964;

3. A Celebration That Defined a Generation: Grant Park, New Media, and Barack Obama's Historic Victory of the US Presidency, Kathy M. Jackson, Harold Dorton, Brett Heindl, “The Journal of American Culture”, 33(1 ) March 2010, Blackwell Publishing Ltd, źródło on-line: http://www.academia.edu/30309511/A_Celebration_That_Defined_a_Generation_Grant_Park_New_Media_and_Barack_Obamas_Historic_Victory_of_the_US_Presidency

4. An Iranian Martyr, [BBC Documentary], źródło on-line: https://www.youtube.com/watch?v=C4-iLG6FwRc (dostęp: 08.02.2016);

5. Cambridge Analytica whistleblower says Bannon wanted to suppress voters, Olivia Solon, źródło on-line: https://www.theguardian.com/uk-news/2018/may/16/steve-bannon-cambridge-analytica-whistleblower-suppress-voters-testimony (dostęp: 16.05.2018);

6. Extreme Democracy, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/ (dostęp: 21.12.2018);

7. The Second Superpower Rears in Beautiful Head, James F. More, “Extreme Democracy”, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/chapters/Chapter%20Two-Moore.pdf (dostęp: 21.12.2018);

Wymagania wstępne: (in Polish)

w przypadku zajęć na platformie ms teams:

kod zespołu

mhu0fvf

link do kanału:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVgi1rGnVtJK1qr4wYYbg1KGMoNYs871Fmxm7A8le5Zg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4a789b70-5aa5-4368-9d5a-da8596f5fc09&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)