Retoryka klasyczna a współczesna retoryka argumentacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-RetKlas |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Retoryka klasyczna a współczesna retoryka argumentacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRWEHJYedFql1r4FR5Qj9Nd-RLUa1YIsGr--5TenrS4I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2d40d194-f81b-40e8-ae8c-e377a4ed7ca0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P7S_WG P7S_UW P7S_UK |
Wymagania wstępne: | Umiejętność wykorzystania technik do zdalnej edukacji i posługiwanie się narzędziami z dostępem do kamery (zaliczenie debaty). |
Skrócony opis: |
Głównym celem 15-godzinnego przedmiotu jest zapoznanie studenta z pojęciami retoryki i przygotowanie do posługiwania się narzędziami retoryki w budowaniu argumentacji, rozpoznawaniu zastosowanych technik retorycznych w tekstach dyskursywnych oraz używania zasad kompozycji retorycznej w debacie. |
Pełny opis: |
1. Definicje retoryki. Klasyczna terminologia retoryczna. Podmiot – odbiorca – przedmiot – sytuacja w retoryce. 2. Główne cele perswazji i rodzaje retoryki. Funkcje logosu, etosu i patosu. 3. Etapy konstrukcji retorycznej mowy: inwencja, porządek, elokucja, mnemonika, pronuncjacja. 4. Porządki argumentacyjne i budowanie argumentów. Struktura argumentu. 5. Klasyczne elementy retorycznej elokucji i jej zadania w procesie perswazji. 6. Posługiwanie się schematami argumentacyjnymi. Probacja i refutacja we współczesnych ujęciach argumentacji. 7. Formy perswazji argumentacyjnej: krytyka, poddawanie w wątpliwość, spór, debata. |
Literatura: |
1. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Ćwiczenia z retoryki, Warszawa 2012. 2. K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki, Pamiętnik Literacki 68/2, 219-250. 3. M. Korolko, Podręcznik retoryki homiletycznej, Kraków 2010, 17-83. 4. M. Marcjanik (red.), Retoryka mediów - retoryka w mediach, Warszawa 2012. 5. Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002. 6. I. Szczepankowska, Retoryka - konotacje pojęcia we współczesnej publicystyce i w naukach humanistycznych 7. Szymanek, Wieczorek, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
P7S_WG w pogłębionym stopniu absolwent zna wybrane zagadnienia związane z retoryką oraz teorie wyjaśniające zależności pomiędzy tradycją retoryczną a współczesną retoryką, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu literaturoznawstwa. P7S_UW w pogłębionym stopniu absolwent potrafi dokonać wyboru właściwych źródeł dokonać krytycznej analizy i syntezy informacji z nich pochodzących i przygotować do zaprezentowania. P7S_UK w pogłębionym stopniu absolwent potrafi komunikować się ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców, umie prowadzić i brać czynny udział w debacie przy użyciu fachowej terminologii oraz ze świadomością możliwości retorycznych technik argumentacji. Pogłębioną wiedzę z zakresu retoryki i teorii argumentacji student zdobywa poprzez udział w zajęciach i lekturę wskazanej literatury. Weryfikacja dokonywana jest przede wszystkim przez test sprawdzający przyswojenie i rozumienie właściwej terminologii i kompozycji retorycznej. – 1 ECTS Umiejętności wyszukiwania, krytycznej oceny informacji i ich prezentowania student nabywa poprzez wykonywanie zleconych podczas zajęć małych zadań oraz poprzez przygotowanie argumentów do debaty i jej przeprowadzenie podczas zajęć. – 1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenta do zaliczenia obowiązuje: 1. aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. przygotowywanie wyznaczonych przez prowadzącego zadań w określonym terminie 3. przygotowanie argumentów do debaty typu „za i przeciw” i prezentacja w formie debaty w ustalonym zespole podczas zajęć 4. Zaliczenie testu on-line z zakresu wiedzy o retoryce i technikach argumentacji na platformie FORMS |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Muszytowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszytowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRWEHJYedFql1r4FR5Qj9Nd-RLUa1YIsGr--5TenrS4I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2d40d194-f81b-40e8-ae8c-e377a4ed7ca0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Studenta obowiązuje: - aktywny udział w 15 godzinach zajęć (0,5 ECTS) - Przygotowywanie zleconych zadań do zaliczenia (0,5 ECTS) - przygotowanie do testu końcowego (0,5 ECTS) - przygotowanie i udział w debacie (0,5 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Pełny opis: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.