Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura artystyczna-dizajn w muzeum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-MU-I-1-KuArDiz-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura artystyczna-dizajn w muzeum
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a06bf4983c68d4cdd9c2cecc626aaaebf%40thread.tacv2/conversations?groupId=2daf2780-38e5-4b45-a1bd-2683204a6ae0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Muz1_W03

Muz1_U02

Muz1_U11

Muz1_K01

Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podstawowe zagadnienia dotyczące historii designu ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Stanów Zjednoczonych. Program zakłada wyjaśnienie genezy wzornictwa, podstawowych kierunków i rozwoju historycznego oraz wyposaża studenta w aparat naukowy pozwalający na dalsze poszerzanie wiedzy po zakończeniu kursu. Dodatkowe miejsce poświęcone jest zagadnieniom związanym z prezentacją designu w muzeach oraz jego rola w wystawiennictwie współczesnym.

Pełny opis:

Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Studenci uczą się zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Poznają sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa oraz analizują początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Studenci poznają wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci analizują genezę designu amerykańskiego, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie studenci uczą się o najważniejszych twórcach, projektach, nurtach oraz firmach projektowych, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Studenci omawiają zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs dostarcza studentom aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwala na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015.

Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014.

Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011.

Józef A. Mrozek, Historia designu a historia sztuki, Kultura Współczesna 2/2009.

LITERATURA DODATKOWA

Thomas Berg, Masterpieces of German Design, Fiell Publishing: Chipping Candem 2013.

Christopher Crouch, Doing research in design, Bloomsbury Academic: London 2012.

Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010.

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013.

Catherine Ince, The world of Charles and Ray Eames, Thames and Hudson: London 2015.

Pat Kirkham, History of Design: Decorative Arts and Material Culture, 1400–2000 (Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts, Design & Culture), Bard Center: New York 2013.

Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014.

Victor Margolin, Design Discourse: History, Theory, Criticism, The University of Chicago Press: Chicago 1989.

Jeffrey L. Meikle, Design in the USA, Oxford University Press: Oxford 2005.

Bruno Munari, Design as Art, Penguin Classics: London 2008.

Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016.

Gillian Naylor, Bauhaus, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Warszawa 1977

Paul Overy, De Stijl, Thames and Hudson: London 1991.

Bernd Polster, Claudia Neumann, Markus Schuler, Nowoczesne Wzornictwo Od A Do Z, Olesiejuk: Ożarów Mazowiecki 2010.

Bradley Quinn, Mid-Century Modern: Interiors, Furniture, Design Details, Conran: 2004.

Dejan Sudjic, B jak Bauhaus. Alfabet Współczesności, Karakter: Kraków 2014.

Elizabeth Wilhide, Design the whole story, Thames and Hudson: London 2016.

Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

2 ECTS

1ECTS = 30h uczestnictwo w zajęciach

0,5ECTS = 15h studiowanie literatury

0,5ECTS = 15h przygotowanie do zajęć

Muz1_W03 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących historii i chronologii designu w kontekście Stanów Zjednoczonych i Europy. Zna najważniejszych twórców, dzieła oraz firmy projektowe, które przyczyniły się do rozwoju designu na świecie. Zna najważniejsze różnice pomiędzy szkołami, nurtami i projektantami, umieścić je na mapie współczesnego designu.

Muz1_U02 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie oraz historii designu.

Muz1_U11 Zna język obcy, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia.

Muz1_K01 Ma świadomość złożoności procesu kształtowania się designu, potrafi go przeanalizować w logiczny sposób, w oparciu o wiedzę historyczną.

Posiada bazę naukową (znajomość historii, podstawowa literatura), która pozwala na poszerzanie wiedzy we własnym zakresie oraz lepsze rozumienie najnowszych trendów wzorniczych.

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENIANIA

Aktywność na zajęciach 20%

Prezentacja zaliczeniowa (zaliczenie ustne) 60%

Obecność (maks. 2 nieobecności) 20%

KRYTERIA OCENIANIA

na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii designu, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja nie wymaga korzystania z notatek.

na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej student z niewielkimi błędami korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Przy prezentacji tematu sporadycznie korzysta z notatek.

na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego. Fragmentarycznie korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja podparta jest notatkami prelegenta.

Praktyki zawodowe:

n/d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Anna Wiśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka
Prowadzący grup: Anna Wiśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

2 ECTS

1ECTS = 30h uczestnictwo w zajęciach

0,5ECTS = 15h studiowanie literatury

0,5ECTS = 15h przygotowanie do zajęć

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podstawowe zagadnienia dotyczące historii designu ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Stanów Zjednoczonych. Program zakłada wyjaśnienie genezy wzornictwa, podstawowych kierunków i rozwoju historycznego oraz wyposaża studenta w aparat naukowy pozwalający na dalsze poszerzanie wiedzy po zakończeniu kursu. Dodatkowe miejsce poświęcone jest zagadnieniom związanym z prezentacją designu w muzeach oraz jego rola w wystawiennictwie współczesnym.

Pełny opis:

Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Studenci uczą się zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Poznają sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa oraz analizują początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Studenci poznają wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci analizują genezę designu amerykańskiego, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie studenci uczą się o najważniejszych twórcach, projektach, nurtach oraz firmach projektowych, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Studenci omawiają zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs dostarcza studentom aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwala na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015.

Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014.

Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011.

Józef A. Mrozek, Historia designu a historia sztuki, Kultura Współczesna 2/2009.

Wymagania wstępne:

n/d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Anna Wiśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

2 ECTS

1ECTS = 30h uczestnictwo w zajęciach

0,5ECTS = 15h studiowanie literatury

0,5ECTS = 15h przygotowanie do zajęć

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podstawowe zagadnienia dotyczące historii designu ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Stanów Zjednoczonych. Program zakłada wyjaśnienie genezy wzornictwa, podstawowych kierunków i rozwoju historycznego oraz wyposaża studenta w aparat naukowy pozwalający na dalsze poszerzanie wiedzy po zakończeniu kursu. Dodatkowe miejsce poświęcone jest zagadnieniom związanym z prezentacją designu w muzeach oraz jego rola w wystawiennictwie współczesnym.

Pełny opis:

Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Studenci uczą się zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Poznają sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa oraz analizują początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Studenci poznają wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci analizują genezę designu amerykańskiego, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie studenci uczą się o najważniejszych twórcach, projektach, nurtach oraz firmach projektowych, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Studenci omawiają zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs dostarcza studentom aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwala na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015.

Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014.

Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011.

Józef A. Mrozek, Historia designu a historia sztuki, Kultura Współczesna 2/2009.

Wymagania wstępne:

n/d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Anna Wiśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

2 ECTS

1ECTS = 30h uczestnictwo w zajęciach

0,5ECTS = 15h studiowanie literatury

0,5ECTS = 15h przygotowanie do zajęć

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podstawowe zagadnienia dotyczące historii designu ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Stanów Zjednoczonych. Program zakłada wyjaśnienie genezy wzornictwa, podstawowych kierunków i rozwoju historycznego oraz wyposaża studenta w aparat naukowy pozwalający na dalsze poszerzanie wiedzy po zakończeniu kursu. Dodatkowe miejsce poświęcone jest zagadnieniom związanym z prezentacją designu w muzeach oraz jego rola w wystawiennictwie współczesnym.

Pełny opis:

Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Studenci uczą się zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Poznają sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa oraz analizują początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Studenci poznają wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci analizują genezę designu amerykańskiego, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie studenci uczą się o najważniejszych twórcach, projektach, nurtach oraz firmach projektowych, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Studenci omawiają zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs dostarcza studentom aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwala na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015.

Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014.

Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011.

Józef A. Mrozek, Historia designu a historia sztuki, Kultura Współczesna 2/2009.

Wymagania wstępne:

n/d

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)