Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Gramatyka opisowa języka polskiego

General data

Course ID: WH-P-KNJP-GOJP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Gramatyka opisowa języka polskiego
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

linguistics

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość podstawowych pojęć gramatycznych na poziomie szkolnym.

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z koncepcją języka jako systemu złożonego z kilku podsystemów: fonologicznego, morfologicznego (fleksyjnego i słowotwórczego), składniowego i leksykalnego. W obrębie każdego z nich przeprowadzać będziemy analizę odpowiednich znaków językowych - uczyć się rozpoznawać fonemy i morfemy, części mowy i zdania, typy zdań złożonych i form gramatycznych.

Full description: (in Polish)

W trakcie kursu omawiane będą następujące tematy:

1. Słownictwo polszczyzny - jak je podzielić pod względem funkcji i znaczenia?

2. Język jako system znaków - fonemów, morfemów, leksemów, wypowiedzeń.

3. Podział leksemów na części mowy - różne możliwości (ze szczególnym uwzględnieniem klasyfikacji szkolnej).

4. Odmienne części mowy - jakie kategorie gramatyczne im przysługują, czyli przez co się odmieniają, a co mają przypisane na stałe?

5. Rola poszczególnych części mowy w wypowiedzeniu - pełnienie funkcji orzeczenia, podmiotu, dopełnienia, przydawki i okolicznika.

6. Wykresy zdania pojedynczego, czyli tzw. drzewa zależności.

7. Związki składniowe - zgody, rządu i przynależności.

Bibliography: (in Polish)

Bańko M., 2002, Wykłady z polskiej fleksji, PWN: Warszawa.

Grzegorczykowa R., 2012, Wstęp do językoznawstwa, PWN: Warszawa.

Grzegorczykowa R., 1996, Wykłady z polskiej składni, PWN: Warszawa.

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa.

Heinz A., 1961, Fleksja a derywacja, "Język Polski" 1961 z. 5.

Jędrzejko E., Kita M., 2000, Gramatyka Polska Podstawy wiedzy o budowie języka polskiego, Ex Libris: Warszawa.

Klemensiewicz Z., 1963, Zarys składni polskiej, PWN: Warszawa.

Kopcińska D., 1993, Gramatyka opisowa języka polskiego. Materiały do ćwiczeń, Wydz. Polonistyki UW: Warszawa.

Markowski A., 2012, Wykłady z leksykologii, PWN: Warszawa.

Nagórko A., 1998, Zarys gramatyki polskiej, PWN: Warszawa.

Saloni Z., Świdziński M., 1999, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, [w:] Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Wierzbicka A., 1967, O języku dla wszystkich, Wiedza Powszechna: Warszawa.

Zaron Z., Sobotka P. (red.), 2010, Słowo i wypowiedź 1. Zbiór zadań do nauki o języku polskim. Wydział Polonistyki UW – BEL Studio: Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu kursu gramatyki opisowej student:

1. zna podstawowe problemy z zakresu fonetyki i fonologii, morfologii oraz składni współczesnego języka polskiego

2. posiada umiejętność analizy fonetycznej, fonologicznej, morfologicznej i składniowej tekstów (mówionych i pisanych).

3.zna główne problemy słowotwórstwa i zasady analizy słowotwórczej

4. zna główne problemy fleksji, zna tzw. „szkolną fleksję”.

5.zna opis składniowy Zenona Klemensiewicza

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W semestrze zimowym zajęcia kończą się zaliczeniem. Aby je otrzymać, należy zaliczyć przynajmniej na 55% dwa sprawdziany - z fleksji i ze składni zdania pojedynczego.

Warunkiem zaliczenia jest również aktywny udział w ćwiczeniach (odrabianie prac domowych, rozwiązywanie testów na platformie e-learningowej, a także zadań gramatycznych w czasie zajęć) oraz obecność (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach).

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 8 hours more information
Lectures, 7 hours more information
Coordinators: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Joanna Zajkowska
Group instructors: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z koncepcją języka jako systemu złożonego z kilku podsystemów: fonologicznego, morfologicznego (fleksyjnego i słowotwórczego), składniowego i leksykalnego. W obrębie każdego z nich przeprowadzać będziemy analizę odpowiednich znaków językowych - uczyć się rozpoznawać fonemy i morfemy, części mowy i zdania, typy zdań złożonych i form gramatycznych.

Full description: (in Polish)

W trakcie kursu omawiane będą następujące tematy:

1. Słownictwo polszczyzny - jak je podzielić pod względem funkcji i znaczenia?

2. Język jako system znaków - fonemów, morfemów, leksemów, wypowiedzeń.

3. Podział leksemów na części mowy - różne możliwości (ze szczególnym uwzględnieniem klasyfikacji szkolnej).

4. Odmienne części mowy - jakie kategorie gramatyczne im przysługują, czyli przez co się odmieniają, a co mają przypisane na stałe?

5. Rola poszczególnych części mowy w wypowiedzeniu - pełnienie funkcji orzeczenia, podmiotu, dopełnienia, przydawki i okolicznika.

6. Wykresy zdania pojedynczego, czyli tzw. drzewa zależności.

7. Związki składniowe - zgody, rządu i przynależności.

Bibliography: (in Polish)

Bańko M., 2002, Wykłady z polskiej fleksji, PWN: Warszawa.

Grzegorczykowa R., 2012, Wstęp do językoznawstwa, PWN: Warszawa.

Grzegorczykowa R., 1996, Wykłady z polskiej składni, PWN: Warszawa.

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa.

Heinz A., 1961, Fleksja a derywacja, "Język Polski" 1961 z. 5.

Jędrzejko E., Kita M., 2000, Gramatyka Polska Podstawy wiedzy o budowie języka polskiego, Ex Libris: Warszawa.

Klemensiewicz Z., 1963, Zarys składni polskiej, PWN: Warszawa.

Kopcińska D., 1993, Gramatyka opisowa języka polskiego. Materiały do ćwiczeń, Wydz. Polonistyki UW: Warszawa.

Markowski A., 2012, Wykłady z leksykologii, PWN: Warszawa.

Nagórko A., 1998, Zarys gramatyki polskiej, PWN: Warszawa.

Saloni Z., Świdziński M., 1999, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, [w:] Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Wierzbicka A., 1967, O języku dla wszystkich, Wiedza Powszechna: Warszawa.

Zaron Z., Sobotka P. (red.), 2010, Słowo i wypowiedź 1. Zbiór zadań do nauki o języku polskim. Wydział Polonistyki UW – BEL Studio: Warszawa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)