Law on religious denominations
General data
Course ID: | WK-N-PW-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Law on religious denominations |
Name in Polish: | Prawo wyznaniowe |
Organizational unit: | Faculty of Canon Law |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acWPyXH0yBx6Afte2qKZ_-8kAJP0iJZAb_qo7zYGwi8M1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2da49724-7046-429d-8b21-df2c04c2dcd5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PK_W07, PK_U03, PK_U08, PK_K05 |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawa wyznaniowego |
Full description: |
(in Polish) Pełny opis: Tresci merytoryczne: TEMATY ZAJEC 1. Systemy relacji miedzy panstwem a Kosciołem w aspekcie historycznym 2. Zródła prawa wyznaniowego 3; Zasady relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP 4. Osobowosc prawna Koscioła Katolickiego i innych zwiazków wyznaniowych 5. Poszanowanie autonomii Kosciołów w aspekcie administracyjnym i cywilnym 6. Szkolnictwo wyznaniowe i nauczanie religii w szkołach publicznych 7. Duszpasterstwo szczególnych grup społecznych 8. Działalnosc kulturalna Koscioła 9. Uprawnienia majatkowe koscielnych osób prawnych 10. Opodatkowanie instytucji koscielnych i osób duchownych 11. Ubezpieczenia osób duchownych 12. Ochrona małzenstwa i rodziny 13. Ochrona cywilna i karna wolnosci sumienia i religii |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000. 2. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008. 3. J. Krukowski, Realizacja Konkordatu z 1993 r. w polskim porządku prawnym, [w: ] J. Wroceński, H. Pietrzak (red.) Konkordat polski w 10 lat po ratyfikacji. Materiały z konferencji, Warszawa 2008. 4. A. Mezglewski, H. Misztal, .P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK 1 Student zna zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie EK 2 Student ma wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP EK 3 Student ma uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych Umiejetnosci EK 4 Student potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół EK 5 Student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii EK 6 Student znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego Kompetencje EK 7 Student potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego EK 8 Student aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna zródeł prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa oraz podstawowej terminologii z zakresu prawa wyznaniowego; student nie ma wiedzy na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolności sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student nie ma uporzadkowanej znajomosci problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada znacznie ograniczona wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma słabo uporzadkowana znajomość problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych. ocena 4 (db): student zna podstawowe podstawowe zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz zna podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada czesciowa wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma srednio uporzadkowana znajomość problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych. ocena 5 (bdb): student zna w pełni zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada pełna wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma w pełni uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczącej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych. Umiejetnosci (EK 4-6) ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyki dotyczacej wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student nie potrafi wykorzystac srodków prawnych dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student nie potrafi znalezc i wykorzystac rzetelnie zródeł i literatury z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student z błedami znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 4 (db): student potrafi własciwie analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac niektóre srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student w przewazajacej liczbie przypadków znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii; student własciwie znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. Kompetencje (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualnej pracy majacej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student nie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student okazjonalnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): student potrafi własciwie zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student bardzo czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne Forma zaliczenia: - egzamin ustny |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 5 hours
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Michał Poniatowski | |
Group instructors: | Michał Poniatowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawa wyznaniowego |
|
Full description: |
(in Polish) Pełny opis: Tresci merytoryczne: TEMATY ZAJEC 1. Systemy relacji miedzy panstwem a Kosciołem w aspekcie historycznym 2. Zródła prawa wyznaniowego 3; Zasady relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP 4. Osobowosc prawna Koscioła Katolickiego i innych zwiazków wyznaniowych 5. Poszanowanie autonomii Kosciołów w aspekcie administracyjnym i cywilnym 6. Szkolnictwo wyznaniowe i nauczanie religii w szkołach publicznych 7. Duszpasterstwo szczególnych grup społecznych 8. Działalnosc kulturalna Koscioła 9. Uprawnienia majatkowe koscielnych osób prawnych 10. Opodatkowanie instytucji koscielnych i osób duchownych 11. Ubezpieczenia osób duchownych 12. Ochrona małzenstwa i rodziny 13. Ochrona cywilna i karna wolnosci sumienia i religii |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000. 2. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008. 3. J. Krukowski, Realizacja Konkordatu z 1993 r. w polskim porządku prawnym, [w: ] J. Wroceński, H. Pietrzak (red.) Konkordat polski w 10 lat po ratyfikacji. Materiały z konferencji, Warszawa 2008. 4. A. Mezglewski, H. Misztal, .P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu wstępu do prawoznawstwa |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.