(in Polish) Krytyczne myślenie w naukach przyrodniczych
General data
Course ID: | WM-FI-ZR-KMwNP |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Krytyczne myślenie w naukach przyrodniczych |
Organizational unit: | Faculty of Mathematics and Natural Sciences. School of Exact Sciences. |
Course groups: |
(in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Przedmiot ogólnouczelniany dla studentów studiów licencjackich i magisterskich |
Full description: |
(in Polish) 1. Kompetencje przyszłości i kompetencje kluczowe (1,5h): -jakie są kompetencje przyszłości? -jakie są kompetencje kluczowe? -czym jest krytyczne myślenie 2. Fakt a opinia (1,5h): -czym jest fakt? -czym jest opinia? -w jaki sposób fakty i opinie wpływają na krytyczne myślenie? 3. Fakt (1,5h): -w jaki sposób weryfikować fakty? -fakty a światopogląd -w jaki sposób argumentować swoją opinię? -argument i kontrargument, czym są i jak je stosować? 4. Cele zrównoważonego rozwoju (1,5h): -czym są cele zrównoważonego rozwoju? -w jaki sposób weryfikować firmy pod względem realizacji CZR ONZ? 5. Wiedza potoczna a wiedza naukowa (1,5h): -czym jest wiedza potoczna? -czym jest wiedza naukowa? -w jaki sposób weryfikować wiedzę potoczną i wiedzę naukową na danych przykładach związanych z celami zrównoważonego rozwoju? -jakie są metody naukowe? -co to raport laboratoryjny i jak go tworzyć? -w jaki sposób możemy się uczyć, aby wykorzystywać wiedzę naukową? 6. Typy błędów poznawczych (1,5h): -czym są błędy poznawcze? -na jakie błędy poznawcze należy zwrócić uwagę kultywując krytyczne myślenie? 7. Cechy krytycznego myślenia: -analiza; -rozumowanie; -ocena; -weryfikacja; -przejrzystość -otwartość -kreatywność -refleksyjność Każdy temat odbywa się w formie konserwatorium. Studenci wykonują ćwiczenia wskazane przez prowadzącą, dzięki czemu są naprowadzani na dane tematy i wyciągają wnioski |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenianie na podstawie dwóch prac pisemnych: 1. Scenariusz zajęć dotyczących krytycznego myślenia w danej dziedzinie nauki, w której student czuje się pewnie; 2. Praca indywidualna na temat krytycznego myślenia. Wytyczne do pracy zostały podane na zajęciach. Podjęcie krytycznej analizy jednego tematu w naukach dziedziny studenta. Dodatkowo aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz obecności na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Nikola Cichocka | |
Group instructors: | Nikola Cichocka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) uczestnictwo w zajęciach: 15 h przygotowanie do zajęć: 5 h przygotowanie do weryfikacji i przygotowanie pracy końcowej: 5 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
|
Short description: |
(in Polish) 1. Kompetencje przyszłości i kompetencje kluczowe (1,5h): -jakie są kompetencje przyszłości? -jakie są kompetencje kluczowe? -czym jest krytyczne myślenie 2. Fakt a opinia (1,5h): -czym jest fakt? -czym jest opinia? -w jaki sposób fakty i opinie wpływają na krytyczne myślenie? 3. Fakt (1,5h): -w jaki sposób weryfikować fakty? -fakty a światopogląd -w jaki sposób argumentować swoją opinię? -argument i kontrargument, czym są i jak je stosować? 4. Cele zrównoważonego rozwoju (1,5h): -czym są cele zrównoważonego rozwoju? -w jaki sposób weryfikować firmy pod względem realizacji CZR ONZ? 5. Wiedza potoczna a wiedza naukowa (1,5h): -czym jest wiedza potoczna? -czym jest wiedza naukowa? -w jaki sposób weryfikować wiedzę potoczną i wiedzę naukową na danych przykładach związanych z celami zrównoważonego rozwoju? -jakie są metody naukowe? -co to raport laboratoryjny i jak go tworzyć? -w jaki sposób możemy się uczyć, aby wykorzystywać wiedzę naukową? 6. Typy błędów poznawczych (1,5h): -czym są błędy poznawcze? -na jakie błędy poznawcze należy zwrócić uwagę kultywując krytyczne myślenie? 7. Cechy krytycznego myślenia: -analiza; -rozumowanie; -ocena; -weryfikacja; -przejrzystość -otwartość -kreatywność -refleksyjność Każdy temat odbywa się w formie konserwatorium. Studenci wykonują ćwiczenia wskazane przez prowadzącą, dzięki czemu są naprowadzani na dane tematy i wyciągają wnioski |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Myślenie krytyczne jako cel kształcenia, Ewa Wasilewska-Kamińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2. Myślenie krytyczne jako cel kształcenia. Na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Ewa Wasilewska-Kamińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 3. Belfry w przyciasnych reformach, pół wieku rozciągania, Stanisław Plebański, Wydawnictwo Implus 4. Pedagogical Content Knowledge in STEM Research in Practice, Stephen Miles Uzzo, Springer International Publishing AG 5. Challenges and Opportunities for Transforming from STEM to STEAM Education, Kelli Thomas, IGI Global Literatura uzupełniająca 6. Action Research in STEM and English Language Learning an Integrated Approach for Developing Teacher Researchers, Aria Razfran, Routledge 7. Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń agendy 2030, Barbara Hadryjańska, Difin 8. Sustainable Development Goals: Harnessing Business to Archive the Sdgs Through Finance, Technology and Law Reform, Julia Walker, Wiley 9. The Critical Thinking Toolkit, Galen A. Foresman, Wiley 10. Dziesięć Szkół Alternatywnych, Wincenty Okoń |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Nikola Cichocka | |
Group instructors: | Nikola Cichocka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) uczestnictwo w zajęciach: 15 h przygotowanie do zajęć: 5 h przygotowanie do weryfikacji i przygotowanie pracy końcowej: 5 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Short description: |
(in Polish) 1. Kompetencje przyszłości i kompetencje kluczowe (1,5h): -jakie są kompetencje przyszłości? -jakie są kompetencje kluczowe? -czym jest krytyczne myślenie 2. Fakt a opinia (1,5h): -czym jest fakt? -czym jest opinia? -w jaki sposób fakty i opinie wpływają na krytyczne myślenie? 3. Fakt (1,5h): -w jaki sposób weryfikować fakty? -fakty a światopogląd -w jaki sposób argumentować swoją opinię? -argument i kontrargument, czym są i jak je stosować? 4. Cele zrównoważonego rozwoju (1,5h): -czym są cele zrównoważonego rozwoju? -w jaki sposób weryfikować firmy pod względem realizacji CZR ONZ? 5. Wiedza potoczna a wiedza naukowa (1,5h): -czym jest wiedza potoczna? -czym jest wiedza naukowa? -w jaki sposób weryfikować wiedzę potoczną i wiedzę naukową na danych przykładach związanych z celami zrównoważonego rozwoju? -jakie są metody naukowe? -co to raport laboratoryjny i jak go tworzyć? -w jaki sposób możemy się uczyć, aby wykorzystywać wiedzę naukową? 6. Typy błędów poznawczych (1,5h): -czym są błędy poznawcze? -na jakie błędy poznawcze należy zwrócić uwagę kultywując krytyczne myślenie? 7. Cechy krytycznego myślenia: -analiza; -rozumowanie; -ocena; -weryfikacja; -przejrzystość -otwartość -kreatywność -refleksyjność Każdy temat odbywa się w formie konwersatorium. Studenci wykonują ćwiczenia wskazane przez prowadzącą, dzięki czemu są naprowadzani na dane tematy i wyciągają wnioski |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Myślenie krytyczne jako cel kształcenia, Ewa Wasilewska-Kamińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2. Myślenie krytyczne jako cel kształcenia. Na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Ewa Wasilewska-Kamińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 3. Belfry w przyciasnych reformach, pół wieku rozciągania, Stanisław Plebański, Wydawnictwo Implus 4. Pedagogical Content Knowledge in STEM Research in Practice, Stephen Miles Uzzo, Springer International Publishing AG 5. Challenges and Opportunities for Transforming from STEM to STEAM Education, Kelli Thomas, IGI Global 6. Action Research in STEM and English Language Learning an Integrated Approach for Developing Teacher Researchers, Aria Razfran, Routledge 7. Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń agendy 2030, Barbara Hadryjańska, Difin 8. Sustainable Development Goals: Harnessing Business to Archive the Sdgs Through Finance, Technology and Law Reform, Julia Walker, Wiley 9. The Critical Thinking Toolkit, Galen A. Foresman, Wiley 10. Dziesięć Szkół Alternatywnych, Wincenty Okoń |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.