Libraries in Poland and Polish libraries abroad
General data
Course ID: | WNHS-AZD-BWP |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Libraries in Poland and Polish libraries abroad |
Name in Polish: | Biblioteki w Polsce i polskie za granicą |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | history |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólna znajomość podstawowych faktów z historii Polski i kultury w epoce staropolskiej, a także w XIX wieku, w okresie porozbiorowym. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z historią bibliotek w Polsce i polskich za granicą w okresie staropolskim (XVI –XVIII w.), a także w XIX wieku. W trakcie zajęć zostanie omówiona idea powstawania (zakładania) oraz zmieniająca się rola i funkcja bibliotek, a także wpływ wybranych wydarzeń historycznych (kulturalnych, społecznych i politycznych) na teoretyczne i praktyczne funkcjonowanie bibliotek. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje książki i bibliotek na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych i politycznych w Polsce i po za jej granicami. Przedmiotem omówienia będą również podstawowe materiały pisarskie, elementy zdobnictwa i oprawy ksiąg rękopiśmiennych, pierwsze biblioteki średniowieczne i ich zawartość, książka drukowana (ksylograficzna, inkunabuły) oraz znaczenie i rozwój od strony treściowej księgozbiorów w XVI –XVIII wieku oraz ich wpływ na rozwój myśli ludzkiej. Student zapozna się z historią wybranych bibliotek królewskich, rodowych, uniwersyteckich a także kościelnych w tym klasztornych i katedralnych w omawianym okresie. Zostaną też przedstawione idee tworzenia polskich bibliotek poza granicami kraju w XIX stuleciu (Wielka Emigracja) oraz ich znaczenie dla kultury i świadomości historycznej narodu. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: 1. Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965. 2. Encyklopedia wiedzy o książce, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971. 3. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy). 4. Chwalewik E., Zbiory polskie : archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Kraków 1991. Książka rękopiśmienna: 5. Bielawski J., Książka w świecie islamu, Wrocław 1991. 6. Bieńkowska B., Chamerska H., Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce, Wrocław 1992. 7. Birkenmajer A., Książka rękopiśmienna, w: Aleksander Birkenmajer. Studia bibliologiczne, red. H. Więckowska, A. Birkenmajer, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975, s. 264-284. 8. Broda M., Biblioteka klasztoru cystersów w Henrykowie do końca XV wieku, Kraków 2014. 9. Dobrowolski K., Z dziejów książki w Polsce średniowiecznej, Kraków 1924. 10. Hornowska M., Zdzitowiecka-Jasieńska H., Zbiory rękopiśmienne w Polsce średniowiecznej, Warszawa 1947. 11. Książka w życiu Kościoła: zbiór studiów, red. T. Kruszewski, Toruń 2009. 12. Marszalska J. M., Biblioteka opactwa benedyktynów w Tyńcu w świetle jej inwentarzy, „Roczniki Biblioteczne”, z. 1/2/1997, s. 29-42. 13. Marszalska J. M., Graczyk W., Zespoły proweniencyjne zasobu inkunabułów i starych druków Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie : właściciele, użytkownicy, bibliofile, Warszawa 2017. 14. Marszalska J. M., Inwentarze ksiąg biblioteki opactwa cystersów w Szczyrzycu do końca XIX wieku, „Saeculum Christianum”, R. 22/2015, s. 184-193. 15. Moskal T., Książka w kulturze sandomierskiego środowiska kolegiackiego do 1818 roku, Lublin 2013 16. Potkowski E., Książka i pismo w średniowieczu. Studia z dziejów kultury piśmiennej i komunikacji społecznej, Pułtusk 2006. 17. Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski, Warszawa 1984. 18. Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002 19. Rękopisy w zbiorach kościelnych, opr. T. Makowski, P. Sapały, Warszawa 2014. 20. Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. 21. Szwejkowska H., Głąbiowski K., Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i w średniowieczu, Warszawa-Wrocław 1983. 22. Święcki C. K., Kultura piśmienna w Polsce średniowiecznej X-XII wiek, Warszawa 2010. Książka drukowana: 23. Juda M., Przywileje drukarskie w Polsce, Lublin 1992. 24. Maleczyńska K., Zarys historii bibliotek od XV-XVIII wieku, Wrocław 1976. 25. Marszalska J. M., Biblioteka i archiwum Sanguszków: zarys dziejów, Tarnów 2000. 26. Marszalska J. M., Dramatyczne losy księgozbiorów kościelnych w południowych guberniach Królestwa Polskiego w XIX wieku w świetle obecnego zasobu starych druków Biblioteki WSD w Płocku, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, t. 91/2009, s. 41-46. 27. Nowak Z., Początki sztuki drukarskiej na Pomorzu w XV wieku, Gdańsk 1976. 28. Szelińska W., Drukarstwo krakowskie : [1474-1974], Kraków 1974. 29. Szwejkowska H., Książka drukowana XV-XVIII. Zarys historyczny, Warszawa 1983. 30. Żbikowska-Migoń A., Dzieje książki i jej funkcji społecznej : wiek XVIII, Wrocław 1987. 31. Żbikowska-Migoń A., Historia książki w XVIII wieku : początki bibliologii, Warszawa 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) AZD1_W12 - Ma podstawową wiedzę o archiwach, bibliotekach oraz instytucjach kultury w Polsce i na świecie. AZD1_W28 - Zna zasady funkcjonowania archiwów i instytucji kultury, a także ich problemy związane z rozwojem współczesnej cywilizacji. AZD1_W29 - Orientuje się w życiu naukowym i kulturalnym kraju oraz rozpoznaje wyzwania jakie stawia przed nimi rozwój współczesnej cywilizacji. AZD1_U07 - Potrafi interpretować oraz badać zjawiska społeczne (polityczne, ekonomiczne, prawne, kulturalne) w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, a także w zakresie ich wpływu na funkcjonowanie badań nad archiwistyką w kraju i za granicą AZD1_K05 - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim. Przedmiotowe efekty uczenia się: W1: student ma wiedzę na temat kształtowania się pierwotnej formy książki (zwój papirusowy, pergaminowy, tablice gliniane, kamienne) aż do kodeksu. W2: student ma wiedzę na temat powstawania i organizacji pierwszych bibliotek od czasów starożytnych do początku XIX wieku, ich zasobności, użytkowania księgozbioru, oraz przeznaczania W3: student ma wiedzę na temat znaczenia książki i bibliotek w badaniach archiwalnych U1: student potrafi zinterpretować zapisy i notatki znajdujące się w książkach jako źródło do badań archiwalnych np. wpisy proweniencyjne, zapisy i glosy marginalne, ekslibris, superekslibrisy. K1: student ma świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego zawiera nie tylko określone treści ale może służyć do badań archiwalnych poprzez wykorzystanie zawartych w niej treści np. noty i uwagi marginalne sprzed wieków które służą do badań porozopograficznych Punkty 3 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz. 3. Przygotowanie do egzaminu – 30 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: W1: - na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat kształtowania się pierwotnej formy książki (zwój papirusowy, pergaminowy, tablice gliniane, kamienne) aż do kodeksu. - na ocenę dobrą: student ma stopniu dobrym wiedzę na temat kształtowania się pierwotnej formy książki (zwój papirusowy, pergaminowy, tablice gliniane, kamienne) aż do kodeksu. - na ocenę dostateczną: student ma stopniu dostatecznym wiedzę na temat kształtowania się pierwotnej formy książki (zwój papirusowy, pergaminowy, tablice gliniane, kamienne) aż do kodeksu. W2: - na ocenę bardzo dobrą: student ma wiedzę w stopniu bardzo dobrym na temat powstawania i organizacji pierwszych bibliotek od czasów starożytnych do początku XIX wieku, ich zasobności, użytkowania księgozbioru, oraz przeznaczania - na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat powstawania i organizacji pierwszych bibliotek od czasów starożytnych do początku XIX wieku, ich zasobności, użytkowania księgozbioru, oraz przeznaczania - na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat powstawania i organizacji pierwszych bibliotek od czasów starożytnych do początku XIX wieku, ich zasobności, użytkowania księgozbioru, oraz przeznaczania W3: - na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat znaczenia książki i bibliotek w badaniach archiwalnych na przestrzeni dziejów - na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat znaczenia książki i bibliotek w badaniach archiwalnych - na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym widzę na temat znaczenia książki i bibliotek w badaniach archiwalnych U1: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym zinterpretować zapisy i notatki znajdujące się w książkach jako źródło do badań archiwalnych np. wpisy proweniencyjne, zapisy i glosy marginalne, ekslibris, superekslibrisy. - na ocenę dobrą: student potrafi stopniu dobrym zinterpretować zapisy i notatki znajdujące się w książkach jako źródło do badań archiwalnych np. wpisy proweniencyjne, zapisy i glosy marginalne, ekslibris, superekslibrisy. - na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym zinterpretować zapisy i notatki znajdujące się w książkach jako źródło do badań archiwalnych np. wpisy proweniencyjne, zapisy i glosy marginalne, ekslibris, superekslibrisy. K1: - na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego zawiera nie tylko określone treści ale może służyć do badań archiwalnych poprzez wykorzystanie zawartych w niej treści np. noty i uwagi marginalne sprzed wieków które służą do badań porozopograficznych - na ocenę dobrą: student ma stopniu dobrym świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego zawiera nie tylko określone treści ale może służyć do badań archiwalnych poprzez wykorzystanie zawartych w niej treści np. noty i uwagi marginalne sprzed wieków które służą do badań porozopograficznych - na ocenę dostateczną: student ma stopniu dostatecznym świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego zawiera nie tylko określone treści ale może służyć do badań archiwalnych poprzez wykorzystanie zawartych w niej treści np. noty i uwagi marginalne sprzed wieków które służą do badań porozopograficznych |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Marszalska | |
Group instructors: | Jolanta Marszalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty 3 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz. 3. Przygotowanie do egzaminu – 30 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z historią bibliotek w Polsce i polskich za granicą w okresie staropolskim (XVI –XVIII w.), a także w XIX wieku. W trakcie zajęć zostanie omówiona idea powstawania (zakładania) oraz zmieniająca się rola i funkcja bibliotek, a także wpływ wybranych wydarzeń historycznych (kulturalnych, społecznych i politycznych) na teoretyczne i praktyczne funkcjonowanie bibliotek. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Ogólna znajomość podstawowych faktów z historii Polski i kultury w epoce staropolskiej, a także w XIX wieku, w okresie porozbiorowym |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Marszalska | |
Group instructors: | Jolanta Marszalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty 3 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz. 3. Przygotowanie do egzaminu – 30 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z historią bibliotek w Polsce i polskich za granicą w okresie staropolskim (XVI –XVIII w.), a także w XIX wieku. W trakcie zajęć zostanie omówiona idea powstawania (zakładania) oraz zmieniająca się rola i funkcja bibliotek, a także wpływ wybranych wydarzeń historycznych (kulturalnych, społecznych i politycznych) na teoretyczne i praktyczne funkcjonowanie bibliotek. |
|
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje książki i bibliotek na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych i politycznych w Polsce i po za jej granicami. Przedmiotem omówienia będą również podstawowe materiały pisarskie, elementy zdobnictwa i oprawy ksiąg rękopiśmiennych, pierwsze biblioteki średniowieczne i ich zawartość, książka drukowana (ksylograficzna, inkunabuły) oraz znaczenie i rozwój od strony treściowej księgozbiorów w XVI –XVIII wieku oraz ich wpływ na rozwój myśli ludzkiej. Student zapozna się z historią wybranych bibliotek królewskich, rodowych, uniwersyteckich a także kościelnych w tym klasztornych i katedralnych w omawianym okresie. Zostaną też przedstawione idee tworzenia polskich bibliotek poza granicami kraju w XIX stuleciu (Wielka Emigracja) oraz ich znaczenie dla kultury i świadomości historycznej narodu. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 23 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Marszalska | |
Group instructors: | Jolanta Marszalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty 3 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć - 30 godz. 3. Przygotowanie do egzaminu – 30 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z historią bibliotek w Polsce i polskich za granicą w okresie staropolskim (XVI –XVIII w.), a także w XIX wieku. W trakcie zajęć zostanie omówiona idea powstawania (zakładania) oraz zmieniająca się rola i funkcja bibliotek, a także wpływ wybranych wydarzeń historycznych (kulturalnych, społecznych i politycznych) na teoretyczne i praktyczne funkcjonowanie bibliotek. |
|
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje książki i bibliotek na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych i politycznych w Polsce i po za jej granicami. Przedmiotem omówienia będą również podstawowe materiały pisarskie, elementy zdobnictwa i oprawy ksiąg rękopiśmiennych, pierwsze biblioteki średniowieczne i ich zawartość, książka drukowana (ksylograficzna, inkunabuły) oraz znaczenie i rozwój od strony treściowej księgozbiorów w XVI –XVIII wieku oraz ich wpływ na rozwój myśli ludzkiej. Student zapozna się z historią wybranych bibliotek królewskich, rodowych, uniwersyteckich a także kościelnych w tym klasztornych i katedralnych w omawianym okresie. Zostaną też przedstawione idee tworzenia polskich bibliotek poza granicami kraju w XIX stuleciu (Wielka Emigracja) oraz ich znaczenie dla kultury i świadomości historycznej narodu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.