Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of gardens and greenery

General data

Course ID: WNHS-ODKS-HOiZZ
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of gardens and greenery
Name in Polish: Historia ogrodów i założeń zieleni
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

art studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki i architektury.

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Full description: (in Polish)

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

wiedzy:

1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń;

2. Rozumie powiązania sztuki ogrodowej z przemianami historycznymi i stylami architektonicznymi, ma podstawową wiedzę aby rozpoznać i scharakteryzować styl danego obiektu;

3. Umie scharakteryzować najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni.

umiejętności:

1. Posiada podstawową umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej;

2. Student potrafi przeanalizować kompozycję przestrzenną założeń ogrodowych w różnych stylach sztuki ogrodowej;

3. Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie historii ogrodów.

kompetencji społecznych:

1. Staje się świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo, opierania się w pracy zawodowej na doświadczeniach innych projektantów, konserwatorów i badaczy.

2. Dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, konieczność współpracy na tym polu z wieloma zawodami np. historykami, architektami, konserwatorami, ogrodnikami itp.

3. Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, przemian historycznych, stylów i regionalnych różnic w kształtowaniu się założeń ogrodowych na przestrzeni czasu i zależnie od lokalizacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny, rozpoznawanie i opis wybranych elementów i obiektów przedstawionych na zdjęciach lub planach. Możliwość egzaminu poprawkowego w formie ustnej.

Kryteria oceniania:

Wiedza:

ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, nie potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów.

ocena 3 (dst): student ma podstawową wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi bardzo ogólnie scharakteryzować. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów.

ocena 4 (db): student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Rozumie powiązania stylowe z architekturą i zna najważniesze przykłady historycznych ogrodów.

ocena 5 (bdb): student ma poszerzoną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi dokładnie scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń z podaniem przykładów gdzie występują. Rozumie powiązania stylowe ze stylami w architekturze i zna liczne przykłady historycznych ogrodów.

Umiejętności:

ocena 2 (ndst): student nie potrafi umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, nie posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów.

ocena 3 (dst): student w minimalny sposób potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, w stopniu minimalnym posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów.

ocena 4 (db): student potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów w stopniu podstwowym.

ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi dokładnie przeanalizować kompozycje przestrzenną założeń ogrodowych, posługuje się płynnie językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów.

Kompetencje:

ocena 2 (ndst): student nie jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; nie dostrzega relacji interdyscyplinarnych wielu nauk, nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach.

ocena 3 (dst): student nie jest w pełni świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma minimalną świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 4 (db): ): student jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, właściwie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ocena 5 (bdb): student jest bardzo świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, sprawnie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma dużą świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Katarzyna Pałubska
Group instructors: Katarzyna Pałubska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Full description: (in Polish)

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Katarzyna Pałubska
Group instructors: Katarzyna Pałubska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Full description: (in Polish)

emestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Katarzyna Pałubska
Group instructors: Katarzyna Pałubska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Full description: (in Polish)

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Katarzyna Pałubska
Group instructors: Katarzyna Pałubska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Full description: (in Polish)

emestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Katarzyna Pałubska
Group instructors: Katarzyna Pałubska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Full description: (in Polish)

Semestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Katarzyna Pałubska
Group instructors: Katarzyna Pałubska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.


Przygotowanie do zajęć: 10 godz.


Samodzielna lektura: 10 godz.


Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.


Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku.

Full description: (in Polish)

emestr I (Z – 30h)

Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu.

Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji.

Ogrody starożytnej Grecji.

Ogrody starożytnego Rzymu.

Ogrody kultury Islamu.

Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne

Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne.

Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy.

Ogrody włoskiego renesansu.

Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska.

Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy.

Ogrody francuskiego baroku.

Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska.

Semestr II (L – 30h)

Porównanie stylów od starożytności do baroku.

Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy.

Ogrody krajobrazowe - Anglia.

Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy.

Ogrody krajobrazowe - Polska.

Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy.

Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska.

Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe.

Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm.

Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku.

Ogrody współczesne.

Bibliography: (in Polish)

1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa

2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978.

3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.

4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011.

5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1

6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5

7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964

8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981

9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)