Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-PAK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie:


PPW_W18, PPW_W07,

PPW_U05,PPW_U20,

PPW_K11

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje tematykę projektu artystycznego - jego wieloetapowość planowania, tworzenia i realizacji, istotę podjętego problemu, produkt finalny oraz najważniejsze cechy pracy projektowej: kreatywność i innowacyjność.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory.

Literatura:

1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009.

2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021.

3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009.

4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004.

5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010.

6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004.

7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej oraz z zakresu kreacji działań projektowych rozwijających potencjał dziecka/ucznia.

Umiejętności:

- Student potrafi planować i organizować projekt artystyczny oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem - nie tylko dobierając ale również samodzielnie tworząc materiały i środki do innowacyjnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Kompetencje społeczne:

- Student jest gotów do dostrzegania znaczenia projektowych działań artystycznych w pracy z dzieckiem/uczniem oraz wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 3,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych, wielodefinicyjność i wieloetapowość planu projektu artystycznego rozwijającego poznawcze i twórcze możliwości dziecka/ucznia;

- na ocenę 3,5 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania, jak również wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej;

- na ocenę 4,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania oraz wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej oraz na progresywistyczną rolę nauczyciela;

- na ocenę 4,5 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na dostrzeżeniu i zrozumieniu rzeczywistego problemu, który stanowi główny cel twórczej pracy projektowej;

- na ocenę 5,0 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na sformułowaniu rzetelnego problemu inspirowanego rzeczywistością;

Umiejętności:

- na ocenę 3,0 - Student potrafi planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi wykorzystywać gotowe elementy wizualne i dźwiękowe w projekcie artystycznym;

- na ocenę 3,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;

- na ocenę 4,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;

- na ocenę 4,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;

- na ocenę 5,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego oraz tworzyć jego twórcze modyfikacje. Ostatecznie dokonuje ewaluacji innowacyjnego projektu artystycznego.

Kompetencje społeczne:

- na ocenę 3,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej;

- na ocenę 3,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem;

- na ocenę 4,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem i dźwiękiem;

- na ocenę 4,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem i ruchem;

- na ocenę 5,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem, ruchem i gestem, ponadto jest gotów do zaciekawiania odbiorcy projektu artystycznego.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje wyznaczeniem dodatkowego zadania dla Studenta;

2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych;

3. przygotowanie merytoryczno-techniczne do zajęć dydaktycznych;

4. opracowanie pełnego projektu artystycznego dla dzieci/uczniów oraz zaprezentowanie finałowego produktu przed publicznością.

Maksymalna liczba punktów za opracowanie projektu artystycznego wraz z prezentacją produktu końcowego, które są zwieńczeniem zajęć dydaktycznych: to 10 pkt:

10 - 9 pkt: bardzo dobry

8,5 - 8 pkt: doby plus

7,5 - 7 pkt: dobry

6,5 - 6 pkt: dostateczny plus

5,5 - 5 pkt: dostateczny

4,5 i niżej: niedostateczny - niezaliczenie przedmiotu.

Zaznacza się, iż:

niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania merytoryczno-technicznego, w tym brak posiadanych materiałów, pomocy oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 34 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Krawiecka
Prowadzący grup: Kinga Krawiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS

- udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin

- przygotowanie merytoryczne/opracowywanie fragmentów materiału do zajęć dydaktycznych/: 15 godzin

- przygotowanie techniczne do zajęć dydaktycznych: 5 godzin

- studiowanie literatury wraz z poszukiwaniem inspiracji - 73 godziny

- konsultacje: 2 godziny.





Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje tematykę projektu artystycznego - jego wieloetapowość planowania, tworzenia i realizacji, istotę podjętego problemu, produkt finalny oraz najważniejsze cechy pracy projektowej: kreatywność i innowacyjność.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory.

Literatura:

1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009.

2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021.

3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009.

4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004.

5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010.

6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004.

7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010.

Wymagania wstępne:

Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 26 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Krawiecka
Prowadzący grup: Kinga Krawiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS

- udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin

- przygotowanie merytoryczne/opracowywanie fragmentów materiału do zajęć dydaktycznych/: 15 godzin

- przygotowanie techniczne do zajęć dydaktycznych: 5 godzin

- studiowanie literatury wraz z poszukiwaniem inspiracji - 73 godziny

- konsultacje: 2 godziny.


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje tematykę projektu artystycznego - jego wieloetapowość planowania, tworzenia i realizacji, istotę podjętego problemu, produkt finalny oraz najważniejsze cechy pracy projektowej: kreatywność i innowacyjność.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory.

Literatura:

1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009.

2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021.

3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009.

4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004.

5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010.

6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004.

7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010.

Wymagania wstępne:

Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)