Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-PAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W18, PPW_W07, PPW_U05,PPW_U20, PPW_K11 |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje tematykę projektu artystycznego - jego wieloetapowość planowania, tworzenia i realizacji, istotę podjętego problemu, produkt finalny oraz najważniejsze cechy pracy projektowej: kreatywność i innowacyjność. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory. |
Literatura: |
1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009. 2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021. 3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009. 4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004. 5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010. 6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004. 7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej oraz z zakresu kreacji działań projektowych rozwijających potencjał dziecka/ucznia. Umiejętności: - Student potrafi planować i organizować projekt artystyczny oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem - nie tylko dobierając ale również samodzielnie tworząc materiały i środki do innowacyjnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Kompetencje społeczne: - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia projektowych działań artystycznych w pracy z dzieckiem/uczniem oraz wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 3,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych, wielodefinicyjność i wieloetapowość planu projektu artystycznego rozwijającego poznawcze i twórcze możliwości dziecka/ucznia; - na ocenę 3,5 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania, jak również wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej; - na ocenę 4,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania oraz wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej oraz na progresywistyczną rolę nauczyciela; - na ocenę 4,5 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na dostrzeżeniu i zrozumieniu rzeczywistego problemu, który stanowi główny cel twórczej pracy projektowej; - na ocenę 5,0 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na sformułowaniu rzetelnego problemu inspirowanego rzeczywistością; Umiejętności: - na ocenę 3,0 - Student potrafi planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi wykorzystywać gotowe elementy wizualne i dźwiękowe w projekcie artystycznym; - na ocenę 3,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego; - na ocenę 4,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego; - na ocenę 4,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego; - na ocenę 5,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego oraz tworzyć jego twórcze modyfikacje. Ostatecznie dokonuje ewaluacji innowacyjnego projektu artystycznego. Kompetencje społeczne: - na ocenę 3,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej; - na ocenę 3,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem; - na ocenę 4,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem i dźwiękiem; - na ocenę 4,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem i ruchem; - na ocenę 5,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem, ruchem i gestem, ponadto jest gotów do zaciekawiania odbiorcy projektu artystycznego. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje wyznaczeniem dodatkowego zadania dla Studenta; 2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych; 3. przygotowanie merytoryczno-techniczne do zajęć dydaktycznych; 4. opracowanie pełnego projektu artystycznego dla dzieci/uczniów oraz zaprezentowanie finałowego produktu przed publicznością. Maksymalna liczba punktów za opracowanie projektu artystycznego wraz z prezentacją produktu końcowego, które są zwieńczeniem zajęć dydaktycznych: to 10 pkt: 10 - 9 pkt: bardzo dobry 8,5 - 8 pkt: doby plus 7,5 - 7 pkt: dobry 6,5 - 6 pkt: dostateczny plus 5,5 - 5 pkt: dostateczny 4,5 i niżej: niedostateczny - niezaliczenie przedmiotu. Zaznacza się, iż: niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania merytoryczno-technicznego, w tym brak posiadanych materiałów, pomocy oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS - udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin - przygotowanie merytoryczne/opracowywanie fragmentów materiału do zajęć dydaktycznych/: 15 godzin - przygotowanie techniczne do zajęć dydaktycznych: 5 godzin - studiowanie literatury wraz z poszukiwaniem inspiracji - 73 godziny - konsultacje: 2 godziny. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje tematykę projektu artystycznego - jego wieloetapowość planowania, tworzenia i realizacji, istotę podjętego problemu, produkt finalny oraz najważniejsze cechy pracy projektowej: kreatywność i innowacyjność. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory. |
|
Literatura: |
1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009. 2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021. 3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009. 4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004. 5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010. 6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004. 7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS - udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin - przygotowanie merytoryczne/opracowywanie fragmentów materiału do zajęć dydaktycznych/: 15 godzin - przygotowanie techniczne do zajęć dydaktycznych: 5 godzin - studiowanie literatury wraz z poszukiwaniem inspiracji - 73 godziny - konsultacje: 2 godziny. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje tematykę projektu artystycznego - jego wieloetapowość planowania, tworzenia i realizacji, istotę podjętego problemu, produkt finalny oraz najważniejsze cechy pracy projektowej: kreatywność i innowacyjność. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory. |
|
Literatura: |
1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009. 2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021. 3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009. 4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004. 5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010. 6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004. 7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.