Praca z dzieckiem zdolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-PDZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem zdolnym |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W07, PPW_U04, PPW_U05, PPW_K03 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje pojęcie zdolności, wybrane koncepcje zdolności, charakterystykę osób zdolnych, identyfikację oraz kształcenie uczniów zdolnych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: 1. Pojęcie i rodzaje zdolności. 2. Wybrane koncepcje zdolności. 3. Cechy i potrzeby dziecka zdolnego. 4. Rodzaje zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Identyfikacja uczniów zdolnych. 6. Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych. 7. Nauczyciel ucznia zdolnego. 8. Uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się. 9. Uczniowie zdolni w niskimi wynikami w nauce - syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. 10. Opieka psychologiczna - pedagogiczna nad uczniami zdolnymi. 11. Uczeń - dziecko zdolne - opis dziecka zdolnego na etapie edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej. |
Literatura: |
W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005; Zdolny uczeń: metody niezależnej nauki: oddzielne rozwiązanie, BJ Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach, Gdańsk 2008; M. Drost-Rudnicka, Uczeń obowiązkowy w szkole - teoria i praktyka edukacyjna, w: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogiczne, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015; Odkrywanie talentów: wybrane problemy, wspierania rozwoju i edukacji red. K. Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012; Eby J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998; W. Limont, J. Cieślikowska, (red.) Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Zdolności i stymulowanie rozwoju.T.1, T. 2, Kraków 2005; M. Partyka, Dzieci zdolne, Warszawa 2000; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Zdolności. Talent. Twórczość, T.I., T.II, Toruń 2008; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, t. II, Toruń 2010; S.B., Rimm Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994;B. Dyrda, Zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych, Kraków 2007; M. Taraszkiewicz, A. Karpa, Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EU1 - Student zna zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, rodzaje zdolności oraz sposoby prowadzenia działań diagnostycznych określających indywidualny potencjał dziecka oraz sposoby jego rozwijania. EU2 - Student potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. EU3 - Student potrafi projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, przy uwzględnieniu zainteresowań i uzdolnień poszczególnych dzieci - uczniów EU4 - Student jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) dziecka (ucznia) zdolnego oraz włączanie ich w działania sprzyjające efektywności edukacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest pisemne kolokwium oraz prezentacja opisu dziecka zdolnego. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i z opisu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Krajewska | |
Prowadzący grup: | Beata Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3ECTS 30h - udział w zajęciach 30h - przygotowanie do zaliczenia 30h - przygotowanie opisu dziecka - ucznia zdolnego |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje pojęcie zdolności, wybrane koncepcje zdolności, charakterystykę osób zdolnych, identyfikację oraz kształcenie uczniów zdolnych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: 1. Pojęcie i rodzaje zdolności. 2. Wybrane koncepcje zdolności. 3. Cechy i potrzeby dziecka zdolnego. 4. Rodzaje zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Identyfikacja uczniów zdolnych. 6. Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych. 7. Nauczyciel ucznia zdolnego. 8. Uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się. 9. Uczniowie zdolni w niskimi wynikami w nauce - syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. 10. Opieka psychologiczna - pedagogiczna nad uczniami zdolnymi. 11. Uczeń - dziecko zdolne - opis dziecka zdolnego na etapie edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005; Zdolny uczeń: metody niezależnej nauki: oddzielne rozwiązanie, BJ Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach, Gdańsk 2008; M. Drost-Rudnicka, Uczeń obowiązkowy w szkole - teoria i praktyka edukacyjna, w: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogiczne, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015; Odkrywanie talentów: wybrane problemy, wspierania rozwoju i edukacji red. K. Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012; Eby J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998; W. Limont, J. Cieślikowska, (red.) Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Zdolności i stymulowanie rozwoju.T.1, T. 2, Kraków 2005; M. Partyka, Dzieci zdolne, Warszawa 2000; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Zdolności. Talent. Twórczość, T.I., T.II, Toruń 2008; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, t. II, Toruń 2010; S.B., Rimm Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994;B. Dyrda, Zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych, Kraków 2007; M. Taraszkiewicz, A. Karpa, Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.