(in Polish) Praca z dzieckiem zdolnym
General data
Course ID: | WNP-PPW-PDZK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praca z dzieckiem zdolnym |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W07, PPW_U04, PPW_U05, PPW_K03 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak wymagań wstępnych |
Short description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje pojęcie zdolności, wybrane koncepcje zdolności, charakterystykę osób zdolnych, identyfikację oraz kształcenie uczniów zdolnych. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: 1. Pojęcie i rodzaje zdolności. 2. Wybrane koncepcje zdolności. 3. Cechy i potrzeby dziecka zdolnego. 4. Rodzaje zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Identyfikacja uczniów zdolnych. 6. Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych. 7. Nauczyciel ucznia zdolnego. 8. Uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się. 9. Uczniowie zdolni w niskimi wynikami w nauce - syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. 10. Opieka psychologiczna - pedagogiczna nad uczniami zdolnymi. 11. Uczeń - dziecko zdolne - opis dziecka zdolnego na etapie edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej. |
Bibliography: |
(in Polish) W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005; Zdolny uczeń: metody niezależnej nauki: oddzielne rozwiązanie, BJ Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach, Gdańsk 2008; M. Drost-Rudnicka, Uczeń obowiązkowy w szkole - teoria i praktyka edukacyjna, w: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogiczne, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015; Odkrywanie talentów: wybrane problemy, wspierania rozwoju i edukacji red. K. Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012; Eby J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998; W. Limont, J. Cieślikowska, (red.) Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Zdolności i stymulowanie rozwoju.T.1, T. 2, Kraków 2005; M. Partyka, Dzieci zdolne, Warszawa 2000; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Zdolności. Talent. Twórczość, T.I., T.II, Toruń 2008; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, t. II, Toruń 2010; S.B., Rimm Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994;B. Dyrda, Zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych, Kraków 2007; M. Taraszkiewicz, A. Karpa, Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EU1 - Student zna zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, rodzaje zdolności oraz sposoby prowadzenia działań diagnostycznych określających indywidualny potencjał dziecka oraz sposoby jego rozwijania. EU2 - Student potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. EU3 - Student potrafi projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, przy uwzględnieniu zainteresowań i uzdolnień poszczególnych dzieci - uczniów EU4 - Student jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami (opiekunami) dziecka (ucznia) zdolnego oraz włączanie ich w działania sprzyjające efektywności edukacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia jest pisemne kolokwium oraz prezentacja opisu dziecka zdolnego. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i z opisu. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 34 places
|
|
Coordinators: | Beata Krajewska | |
Group instructors: | Beata Krajewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 3ECTS 30h - udział w zajęciach 30h - przygotowanie do zaliczenia 30h - przygotowanie opisu dziecka - ucznia zdolnego |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Tematyka zajęć obejmuje pojęcie zdolności, wybrane koncepcje zdolności, charakterystykę osób zdolnych, identyfikację oraz kształcenie uczniów zdolnych. |
|
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: 1. Pojęcie i rodzaje zdolności. 2. Wybrane koncepcje zdolności. 3. Cechy i potrzeby dziecka zdolnego. 4. Rodzaje zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Identyfikacja uczniów zdolnych. 6. Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych. 7. Nauczyciel ucznia zdolnego. 8. Uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się. 9. Uczniowie zdolni w niskimi wynikami w nauce - syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. 10. Opieka psychologiczna - pedagogiczna nad uczniami zdolnymi. 11. Uczeń - dziecko zdolne - opis dziecka zdolnego na etapie edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005; Zdolny uczeń: metody niezależnej nauki: oddzielne rozwiązanie, BJ Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach, Gdańsk 2008; M. Drost-Rudnicka, Uczeń obowiązkowy w szkole - teoria i praktyka edukacyjna, w: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogiczne, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015; Odkrywanie talentów: wybrane problemy, wspierania rozwoju i edukacji red. K. Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012; Eby J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998; W. Limont, J. Cieślikowska, (red.) Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Zdolności i stymulowanie rozwoju.T.1, T. 2, Kraków 2005; M. Partyka, Dzieci zdolne, Warszawa 2000; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Zdolności. Talent. Twórczość, T.I., T.II, Toruń 2008; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, t. II, Toruń 2010; S.B., Rimm Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994;B. Dyrda, Zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych, Kraków 2007; M. Taraszkiewicz, A. Karpa, Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.