(in Polish) Podstawy techniki dla nauczycieli wczesnej edukacji
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PTNC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy techniki dla nauczycieli wczesnej edukacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W19, PPW_U06, PPW_K10 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji techniki, w oparciu o zagadnienia wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie techniki. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia odpowiadają założeniom, celom oraz treściom kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich celem jest przygotowanie studentów do nauczania techniki poprzez ukazanie sposobów, metod pracy przy użyciu prostych narzędzi technicznych, a ponadto umiejętności rozwijania kultury technicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie metodyki, narzędzi dydaktycznych i nowoczesnych form praktycznej realizacji założeń przedmiotowych. Po ukończeniu ćwiczeń studenci posiądą umiejętności w zakresie realizowania edukacji technicznej w przedszkolu i dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) - Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze. - Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129. - Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6. Literatura uzupełniająca - Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP. - Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP. - Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP. - Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Student zna założenia, cele oraz treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę z zakresu sposobów, metod, form pracy z dzieckiem przy użyciu prostych narzędzi technicznych. Zna zasady organizacji i warunki właściwej organizacji pracy, w tym stanowisk, zgodnie z BHP. Ponadto rozumie potrzebę kształtowania kultury technicznej i rozwijania u dzieci zainteresowania zadaniami wytwórczymi dostosowanymi do ich wieku i poziomu rozwoju. Umiejętności Student posiada umiejętności tj. właściwe posługiwanie się narzędziami obróbczymi, pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej. Kompetencje: Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.) - student nie posiada wiedzy na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Nie potrafi wymienić założeń, treści, metod, celów i zadań edukacji technicznej. Nie posiada wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Nie orientuje się w zasadach BHP obowiązujących podczas zajęć z techniki. - na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wymienić wybrane założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Ma dostateczną wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki. - na ocenę 4 (db.) - student ma dobrą orientację w zakresie specyfiki przedmiotowej edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki. - na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki. Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.) - Student nie posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Nie potrafi zaplanować konspektu edukacyjnego służącego realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go i dokonać jego oceny. - na ocenę 3 (dst.) - Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go w stopniu umiarkowanym. Nie potrafi zaciekawić odbiorców realizowanym projektem technicznym. - na ocenę 4 (db.) - Student posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi w stopniu dobrym, z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi przygotować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać pobieżnej oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej. - na ocenę 5 (bdb.) - Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny (z uwzględnieniem wymaganych etapów) służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej. Kompetencje: - na ocenę 2 (ndst.) - Student nie jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci. - na ocenę 3 (dst.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem, jednak w dostatecznym stopniu. Jest przygotowany do wdrażania jedynie kilku zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci. - na ocenę 4 (db) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci. - na ocenę 5 (bdb.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest bardzo dobrze przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach; 2. przygotowanie konspektu zajęć technicznych; 3. realizacja projektu technicznego w oparciu o przygotowany konspekt 4. aktywny udział w zajęciach |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 37 places
|
|
Coordinators: | Marcin Klimski | |
Group instructors: | Marcin Klimski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie konspektu: 30 godz. przygotowanie się do prezentacji projektu: 15 godz. techniczne wykonanie pracy: 15 godz. suma godzin: 90 [90/30=3] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji techniki, w oparciu o zagadnienia wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie techniki. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia odpowiadają założeniom, celom oraz treściom kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich celem jest przygotowanie studentów do nauczania techniki poprzez ukazanie sposobów, metod pracy przy użyciu prostych narzędzi technicznych, a ponadto umiejętności rozwijania kultury technicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie metodyki, narzędzi dydaktycznych i nowoczesnych form praktycznej realizacji założeń przedmiotowych. Po ukończeniu ćwiczeń studenci posiądą umiejętności w zakresie realizowania edukacji technicznej w przedszkolu i dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) - Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze. - Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129. - Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6. Literatura uzupełniająca - Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP. - Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP. - Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP. - Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Marcin Klimski | |
Group instructors: | Marcin Klimski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie konspektu: 30 godz. przygotowanie się do prezentacji projektu: 15 godz. techniczne wykonanie pracy: 15 godz. suma godzin: 90 [90/30=3] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji techniki, w oparciu o zagadnienia wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie techniki. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia odpowiadają założeniom, celom oraz treściom kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich celem jest przygotowanie studentów do nauczania techniki poprzez ukazanie sposobów, metod pracy przy użyciu prostych narzędzi technicznych, a ponadto umiejętności rozwijania kultury technicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie metodyki, narzędzi dydaktycznych i nowoczesnych form praktycznej realizacji założeń przedmiotowych. Po ukończeniu ćwiczeń studenci posiądą umiejętności w zakresie realizowania edukacji technicznej w przedszkolu i dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) - Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze. - Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129. - Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6. Literatura uzupełniająca - Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP. - Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP. - Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP. - Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.