Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Podstawy techniki dla nauczycieli wczesnej edukacji

General data

Course ID: WNP-PPWZ-PTNC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Podstawy techniki dla nauczycieli wczesnej edukacji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W19, PPW_U06, PPW_K10

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji techniki, w oparciu o zagadnienia wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie techniki.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia odpowiadają założeniom, celom oraz treściom kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich celem jest przygotowanie studentów do nauczania techniki poprzez ukazanie sposobów, metod pracy przy użyciu prostych narzędzi technicznych, a ponadto umiejętności rozwijania kultury technicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie metodyki, narzędzi dydaktycznych i nowoczesnych form praktycznej realizacji założeń przedmiotowych. Po ukończeniu ćwiczeń studenci posiądą umiejętności w zakresie realizowania edukacji technicznej w przedszkolu i dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

- Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze.

- Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129.

- Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.

Literatura uzupełniająca

- Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP.

- Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP.

- Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP.

- Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Student zna założenia, cele oraz treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę z zakresu sposobów, metod, form pracy z dzieckiem przy użyciu prostych narzędzi technicznych. Zna zasady organizacji i warunki właściwej organizacji pracy, w tym stanowisk, zgodnie z BHP. Ponadto rozumie potrzebę kształtowania kultury technicznej i rozwijania u dzieci zainteresowania zadaniami wytwórczymi dostosowanymi do ich wieku i poziomu rozwoju.

Umiejętności

Student posiada umiejętności tj. właściwe posługiwanie się narzędziami obróbczymi, pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.

Kompetencje:

Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.) - student nie posiada wiedzy na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Nie potrafi wymienić założeń, treści, metod, celów i zadań edukacji technicznej. Nie posiada wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Nie orientuje się w zasadach BHP obowiązujących podczas zajęć z techniki.

- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wymienić wybrane założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Ma dostateczną wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.

- na ocenę 4 (db.) - student ma dobrą orientację w zakresie specyfiki przedmiotowej edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.

- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Nie potrafi zaplanować konspektu edukacyjnego służącego realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go i dokonać jego oceny.

- na ocenę 3 (dst.) - Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go w stopniu umiarkowanym. Nie potrafi zaciekawić odbiorców realizowanym projektem technicznym.

- na ocenę 4 (db.) - Student posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi w stopniu dobrym, z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi przygotować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać pobieżnej oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.

- na ocenę 5 (bdb.) - Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny (z uwzględnieniem wymaganych etapów) służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.

Kompetencje:

- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

- na ocenę 3 (dst.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem, jednak w dostatecznym stopniu. Jest przygotowany do wdrażania jedynie kilku zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

- na ocenę 4 (db) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

- na ocenę 5 (bdb.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest bardzo dobrze przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach;

2. przygotowanie konspektu zajęć technicznych;

3. realizacja projektu technicznego w oparciu o przygotowany konspekt

4. aktywny udział w zajęciach

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 37 places more information
Coordinators: Marcin Klimski
Group instructors: Marcin Klimski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie konspektu: 30 godz.

przygotowanie się do prezentacji projektu: 15 godz.

techniczne wykonanie pracy: 15 godz.

suma godzin: 90 [90/30=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji techniki, w oparciu o zagadnienia wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie techniki.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia odpowiadają założeniom, celom oraz treściom kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich celem jest przygotowanie studentów do nauczania techniki poprzez ukazanie sposobów, metod pracy przy użyciu prostych narzędzi technicznych, a ponadto umiejętności rozwijania kultury technicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie metodyki, narzędzi dydaktycznych i nowoczesnych form praktycznej realizacji założeń przedmiotowych. Po ukończeniu ćwiczeń studenci posiądą umiejętności w zakresie realizowania edukacji technicznej w przedszkolu i dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

- Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze.

- Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129.

- Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.

Literatura uzupełniająca

- Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP.

- Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP.

- Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP.

- Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 33 places more information
Coordinators: Marcin Klimski
Group instructors: Marcin Klimski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie konspektu: 30 godz.

przygotowanie się do prezentacji projektu: 15 godz.

techniczne wykonanie pracy: 15 godz.

suma godzin: 90 [90/30=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji techniki, w oparciu o zagadnienia wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie techniki.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia odpowiadają założeniom, celom oraz treściom kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich celem jest przygotowanie studentów do nauczania techniki poprzez ukazanie sposobów, metod pracy przy użyciu prostych narzędzi technicznych, a ponadto umiejętności rozwijania kultury technicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie metodyki, narzędzi dydaktycznych i nowoczesnych form praktycznej realizacji założeń przedmiotowych. Po ukończeniu ćwiczeń studenci posiądą umiejętności w zakresie realizowania edukacji technicznej w przedszkolu i dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

- Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze.

- Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129.

- Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.

Literatura uzupełniająca

- Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP.

- Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP.

- Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP.

- Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)