Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Constitutional Law

General data

Course ID: WP-ADZ-1-PK-cw
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Constitutional Law
Name in Polish: Prawo konstytucyjne
Organizational unit: Faculty of Law and Administration
Course groups: Compulsory subjects-I year I level (plus 1 and 2 sem. Language course)- part-time studies
Course homepage: https://sites.google.com/site/konstytucyjneuksw/
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

Skills: AD1_U02; AD1_U03; AD1_U05; AD1_U07; AD1_U08; AD1_U09


Social Competences :: AD1_K01; AD1_K02; AD1_K03; AD1_K04; AD1_K05

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description:

Constitutional law consists of the principles of the state's political, social and economic system, as well as the issues of the sources of law and the constitutional status of an individual.

No less important element are the tasks and competences of individual entities from various divisions of power, as well as mutual connections and relations between them, as defined in the Constitution.

Full description:

The aim of the course is to teach the student to analyze the basic political institutions. The student is to learn the way of creation, composition and functioning of public authorities. In particular, he should acquire the ability to analyze legal provisions so that he can solve simple problems in the field of constitutional law. The student is to learn the rules of the legislative process. The classes are to teach students how to analyze the jurisprudence of the Constitutional Tribunal so that they can independently evaluate the decisions of this Tribunal.

Bibliography:

Literatura podstawowa (1. M. Granat, Prawo konstytucyjne w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2019, 2. E. Gierach, Z. Gromek, M. Wiącek, A. Syryt, Prawo konstytucyjne. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012, 3. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm., Ustawa z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm., ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, uchwała Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP; orzecznictwo: Wyrok TK z 28.czerwca 2000 r., sygn. K 25/99, Wyrok TK z 26 czerwca 2001 r., sygn. U 6/00, Wyrok TK z 11 maja 2005 r., sygn. K 18/04, Wyrok TK z 22 marca 2007 r., sygn. U 1/07, Wyrok TK z 10 kwietnia 2002 r., sygn. K 26/00, Wyrok TK z 23 maja 2006 r., sygn. SK 51/05, Wyrok TK z 31 sierpnia 2006 r., sygn. K 25/06, Wyrok TK z 1 września 2006 r., sygn. SK 14/05, Wyrok TK z 14 listopada 2006 r., sygn. SK 41/04, Wyrok TK z 6 grudnia 2006 r., sygn. akt SK 25/05, Wyrok TK z 31 marca 1998 r., sygn. K 24/97,Wyrok TK z 3 listopada 1999 r., sygn. K 13/99, Wyrok TK z 31 maja 2004 r., K 15/04, Wyrok TK z 24 czerwca 2002, sygn. K 14/02, Wyrok TK z 28 listopada 2007 r., sygn. K 39/07, Wyrok TK z 10 listopada 1998 r., sygn. akt K 39/97, Wyrok TK z dnia 26 marca 2006 r., sygn. akt K 4/06, Wyrok TK z 21 lutego 2001 r., sygn. P 12/00, Wyrok TK z dnia 10 kwietnia 2002 r., sygn. K 26/00, Wyrok TK z 28 czerwca 2000 r., sygn. K 25/99, Wyrok TK z dnia 20 listopada 2002 r., K 41/02, Wyrok TK z 24 listopada 2003 r., sygn. K 26/03, Wyrok TK z dnia 23 marca 2006 r., sygn. K 4/06).

Literatura uzupełniająca: (1. A. Bałaban (red.), Rada Ministrów. Organizacja i funkcjonowanie, Kraków 2002, 2. J. Ciapała, Prezydent w systemie ustrojowym Polski (1989-1997), Warszawa 1999, 3. P. Czarny, Sejm i Senat [w:] Prawo konstytucyjne Rzeczypospolitej Polskiej, P. Sarnecki (red.), Warszawa 2005, 4. Z. Czeszejko-Sochacki, Prawo parlamentarne w Polsce, Warszawa 1997, 5. K. Działocha, Źródła prawa powszechnie obowiązującego wobec praktyki konstytucyjnej [w:] System źródeł prawa w Konstytucji RP, red. M. Granat, Lublin 2000, s. 27-36, 6. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2013, 7. M. Masternak-Kubiak, Umowa międzynarodowa w prawie konstytucyjnym, Warszawa 1997, 8. D. Nohlen, Prawo wyborcze i system partyjny. O teorii systemów wyborczych, Warszawa 2004)

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Learning outcomes:

EK1: explains the basic concepts of constitutional law and the origin and nature of the sources of constitutional law (reference to the directional learning effect of the symbol AD1_U02).

EK2 uses the theoretical knowledge in the field of constitutional law to describe and analyze the actual state in a specific situation and to indicate the solution to the constitutional problem (reference to the directional learning effect with the symbol AD1_U02, AD1_U03, AD1_U05)

EK3 analyzes the texts of normative acts in the field of constitutional law and is able to analyze the jurisprudence of the Constitutional Tribunal concerning a specific public-law issue (reference to the directional learning effect with the symbol AD1_U09)

EK4 prepares a draft provision authorizing the issuing of a regulation (reference to the directional learning effect with the symbol AD1_U08)

EK5 is able to prepare a simple draft letter initiating the proceedings before the Constitutional Tribunal (AD1_U07)

EK6 takes part in the discussion on specific constitutional problems (AD1_K01; AD1_K02; AD1_K03; AD1_K05; AD1_K06).

Description of ECTS

classes with the tutor: 16 h

reading literature and jurisprudence: 24 h

preparation of case studies: 20 h

preparation for classes: 40 h

100h / 25h = 4 ECTS

Assessment methods and assessment criteria:

Teaching methods used to achieve the learning outcomes EK1-EK6 are discussion, case study, brainstorming, project

The methods of verifying the learning outcomes EK1-EK6 are active participation in the classroom, behavior observation, continuous assessment, written work, written tests.

Assessment criteria

Concerning EK1: explains the basic concepts of constitutional law as well as the origin and nature of the sources of constitutional law (reference to the directional learning effect of the symbol AD1_U02):

With a grade of 2 (Ndst.) Is unable to explain basic concepts and institutions in the field of constitutional law or the origin and nature of the sources of constitutional law

With a grade of 3 (dst.) Explains the basic concepts of constitutional law as well as the origin and nature of the sources of constitutional law sufficiently

With a grade of 4 (db.) Explains the basic concepts of constitutional law as well as the origin and nature of the sources of constitutional law to a good degree

With a grade of 5 (very good) explains the basic concepts of constitutional law as well as the origin and nature of the sources of constitutional law to a very good degree

In terms of EK2: uses theoretical knowledge in the field of constitutional law to describe and analyze the factual state in a specific situation and to indicate the resolution of the constitutional problem (reference to the directional learning effect with the symbol AD1_U02, AD1_U03, AD1_U05)

For a grade of 2 (Ndst.), He cannot use his theoretical knowledge of constitutional law to describe and analyze the actual state of affairs in a specific situation or to indicate a solution to a constitutional problem

For the grade 3 (dst.), He uses the theoretical knowledge of constitutional law to describe and analyze a simple factual state in a specific situation and to indicate the solution of a simple constitutional problem. He uses legal acts

For the grade 4 (db.), He uses the theoretical knowledge of constitutional law to describe and analyze the factual state in a specific situation and to indicate the solution to a constitutional problem. He uses legal acts and jurisprudence of the Constitutional Tribunal, Supreme Court and Supreme Administrative Court

For the grade 5 (very good), he uses the theoretical knowledge of constitutional law to describe and analyze the actual state of affairs in a specific situation and to indicate the solution to a constitutional problem. He uses legal acts, jurisprudence and the findings of the legal doctrine

In terms of EK3: analyzes the texts of normative acts in the field of constitutional law and is able to analyze the jurisprudence of the Constitutional Tribunal regarding a specific public-law issue (reference to the directional learning effect with the symbol AD1_U09)

With a grade of 2 (Ndst.), Is unable to analyze the texts of normative acts in the field of constitutional law, and is not able to analyze the jurisprudence of the Constitutional Tribunal on a specific public-law issue

With a grade of 3 (dst.), He / she sufficiently analyzes the texts of normative acts in the field of constitutional law and is able to analyze the jurisprudence of the Constitutional Tribunal on a specific public-law issue

With a grade of 4 (good), the student is able to analyze well the texts of normative acts in the field of constitutional law and is able to analyze the jurisprudence of the Constitutional Tribunal concerning a specific public law issue

With a grade of 5 (very good), the student is fluent in analyzing the texts of normative acts in the field of constitutional law and is able to analyze the jurisprudence of the Constitutional Tribunal on a specific public-law issue

In terms of EK4: prepares a draft provision authorizing the issuing of a regulation (reference to the directional learning effect with the symbol AD1_U08)

With the grade 2 (Ndst.) He is unable to prepare a draft provision authorizing the issuing of a regulation

On the grade 3 (dst.), He prepares a draft provision authorizing the issuing of a regulation. The draft may contain minor flaws

For the grade 4 (db.), He prepares a draft of the provision authorizing the issuing of a regulation that does not contain any shortcomings

With a grade of 5 (very good), he prepares a draft provision authorizing the issuing of a regulation and explains its structure

In terms of EK5: can prepare a simple draft letter initiating the procedure before the CT (reference to the directional learning effect with the symbol AD1_U07)

For a grade of 2 (N / A) he is unable to prepare a draft letter initiating the proceedings before the Constitutional Tribunal

For a grade of 3 (dst.), He can prepare an outline of a draft letter initiating proceedings before the Constitutional Tribunal - a petitum of such a letter

For a grade of 4 (good), he can prepare a draft letter initiating the proceedings before the Constitutional Tribunal - petitum and a brief justification

With a grade of 5 (very good), he is able to prepare a simple, full draft of the letter initiating the proceedings before the Constitutional Tribunal

In terms of EK6: takes part in a discussion on specific constitutional problems (reference to directional learning outcomes about symbols AD1_K01; AD1_K02; AD1_K03; AD1_K05; AD1_K06).

With a grade of 2 (ndst.), He does not participate in the discussion on specific constitutional problems

With a grade of 3 (dst.), He takes part in the discussion on specific constitutional problems, submitting individual comments

With a grade of 4 (db.), He takes part in the discussion on specific constitutional problems by formulating a few sentence statements

With a grade of 5 (very good), he actively participates in the discussion on specific constitutional problems, using constitutional arguments

* The content of the directional learning outcomes is provided on the website

https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/Uchwa%C5%82a%20senatu%20AD%20I%202019.pdf

Practical placement:

-

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Aleksandra Syryt
Group instructors: Aleksandra Syryt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

zajęcia z prowadzącym: 16 h

lektura literatury i orzecznictwa: 24 h

przygotowywanie kazusów: 20 h

przygotowanie do zajęć: 40 h


100h/25h = 4 ECTS

Short description: (in Polish)

Na prawo konstytucyjne składają się zagadnienia zasad ustroju politycznego, społecznego i gospodarczego państwa, a także zagadnienia źródeł prawa oraz konstytucyjnego statusu jednostki.

Nie mniej ważnym elementem są określone w Konstytucji zadania i kompetencje poszczególnych podmiotów z różnych pionów władzy oraz wzajemne powiązania i relacje między nimi.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Bibliography: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Aleksandra Syryt
Group instructors: Aleksandra Syryt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

zajęcia z prowadzącym: 16 h

lektura literatury i orzecznictwa: 24 h

przygotowywanie kazusów: 20 h

przygotowanie do zajęć: 40 h


100h/25h = 4 ECTS

Short description: (in Polish)

Na prawo konstytucyjne składają się zagadnienia zasad ustroju politycznego, społecznego i gospodarczego państwa, a także zagadnienia źródeł prawa oraz konstytucyjnego statusu jednostki.

Nie mniej ważnym elementem są określone w Konstytucji zadania i kompetencje poszczególnych podmiotów z różnych pionów władzy oraz wzajemne powiązania i relacje między nimi.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Bibliography: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Aleksandra Syryt
Group instructors: Aleksandra Syryt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

zajęcia z prowadzącym: 16 h

lektura literatury i orzecznictwa: 24 h

przygotowywanie kazusów: 20 h

przygotowanie do zajęć: 40 h


100h/25h = 4 ECTS

Short description: (in Polish)

Na prawo konstytucyjne składają się zagadnienia zasad ustroju politycznego, społecznego i gospodarczego państwa, a także zagadnienia źródeł prawa oraz konstytucyjnego statusu jednostki.

Nie mniej ważnym elementem są określone w Konstytucji zadania i kompetencje poszczególnych podmiotów z różnych pionów władzy oraz wzajemne powiązania i relacje między nimi.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Bibliography: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Aleksandra Syryt
Group instructors: Aleksandra Syryt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

zajęcia z prowadzącym: 16 h

lektura literatury i orzecznictwa: 24 h

przygotowywanie kazusów: 20 h

przygotowanie do zajęć: 40 h


100h/25h = 4 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Na prawo konstytucyjne składają się zagadnienia zasad ustroju politycznego, społecznego i gospodarczego państwa, a także zagadnienia źródeł prawa oraz konstytucyjnego statusu jednostki.

Nie mniej ważnym elementem są określone w Konstytucji zadania i kompetencje poszczególnych podmiotów z różnych pionów władzy oraz wzajemne powiązania i relacje między nimi.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Bibliography: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)