Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dostęp do informacji publicznej - tryb wnioskowy

General data

Course ID: WP-PR-MON-DDIPTW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dostęp do informacji publicznej - tryb wnioskowy
Organizational unit: Faculty of Law and Administration
Course groups: (in Polish) Konwersatorium z zakresu nauk prawnych
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z regułami udostępniania informacji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem trybu wnioskowego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura uzupełniająca:

1. M. Bernaczyk, Prawo do informacji publicznej w Polsce i na świecie, Warszawa 2014 r.

2. M. Jaśkowska ,Dostęp do informacji publicznej w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002 r.

3.M. Jaśkowska ,Dostęp do informacji przetworzonej, (w:) Sądownictwo administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980 – 2005, J. Góral, R. Hauser, J. Trzciński (red.), Warszawa 2005, s. 222 - 238.

4. M. Jaśkowska, Pojęcie informacji publicznej i jej rodzaje, Kwartalnik Prawa Publicznego 2012, nr 3 s. 5,9-78.

5. M. Jaśkowska, Sądowa kontrola prawa do informacji publicznej, Kwartalnik Prawa Publicznego 2013, nr 1, s. 113-131.

6. M. Jaśkowska , Uwagi na tle stosowania art.1 ust.2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w; Władza- Obywatele –Informacja. Ku nowemu porządkowi prawnemu .Księga pamiątkowa ku czci Profesor Teresy Górzyńskiej, Warszawa 2014 r., s. 53-69.

7. Jawność i jej ograniczenia, red. naukowy G. Szpor , t.IV Znaczenie orzecznictwa , red. M. Jaśkowska, Warszawa 2014.

8. M. Jaśkowska, Postępowanie w sprawie dostępu do informacji publicznej jako rodzaj procedury hybrydowej [w:] Prawo administracyjne wobec współczesnych wyzwań. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Markowi Wierzbowskiemu, Warszawa 2018, s. 219-234.

9.. M. Jaśkowska, Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych a zasada transparentności władz publicznych, [w:] Prawo administracyjne dziś i jutro, red. J. Jagielski, M. Wierzbowski, Warszawa 2018, s. 143-151.

10.M. Jaśkowska ,Zasada jawności administracyjnej – rozwój czy stagnacja - w ;Wzorce i zasady współczesnej administracji publicznej, red. B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki Warszawa 2020r., s. 84-111.

11. M. Jaśkowska , Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów a procesowe gwarancje praw jednostki –w; Gwarancje praw jednostki w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym , red. E.Wójcicka, Częstochowa 2020r. s/. 117-136.

Akty prawne:

1.Konstytucja RP, Dz.U.1997 r Nr 78 poz. 483 ze zm.

2.Ustawa z 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej, tekst jedn. Dz.U. 2022r. poz. 902.

3.Ustawa z 14.06.1960 r. kodeks postępowania administracyjnego, tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz.735 ze zm.

Pozostałe akty prawne będą sukcesywnie podawane w toku zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

PR_U01 - potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny lub uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej

PR_U02 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje z zakresu dostępu do informacji publicznej, dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie

PR_U03 - potrafi analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; samodzielnie dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia rolę zasady jawności informacji publicznych.

Punkty ECTS:

Uczestnictwo w konwersatorium: 15h

Praca własna: 35h

Suma godzin: 50h

Liczba ECTS: 50h/25 (1 pkt ECTS=25h pracy studenta) =2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

PR_U01, PR_U02, PR_U03 weryfikowane łącznie - Podstawą zaliczenia jest czynny udział w zajęciach i praca zaliczeniowa na zadany temat.

Student:

Na ocenę bardzo dobrą student:

PR_U01 - potrafi biegle posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny i jego ewolucję oraz w znacznym stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej

PR_U02 - potrafi sprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, w tym złożonych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje z zakresu dostępu do informacji publicznej, dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułując własne wnioski i oceny oraz postulaty zmian

PR_U03 - potrafi trafnie analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; samodzielnie dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia prawidłowo rolę trybu wnioskowego.

Na ocenę dobrą student:

PR_U01 - potrafi co do zasady posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny, w mniejszy zakresie i jego ewolucję oraz w średnim stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej

PR_U02 - potrafi co do zasady wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, mniej złożonych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny większość pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, z ograniczonym dostrzeganiem ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułowaniem własnych wniosków i ocen, bez postulatów zmian

PR_U03 - potrafi generalnie analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; z częściową pomocą opiekuna dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia co do zasady prawidłowo rolę trybu wnioskowego.

Na ocenę dostateczną student:

PR_U01 - potrafi w ograniczonym zakresie posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny, bez jego zmian i ewolucji oraz w podstawowym stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej

PR_U02 - potrafi częściowo wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, raczej prostych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny część pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, bez dostrzegania ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułowania własnych wniosków i ocen czy postulatów zmian

PR_U03 - w ograniczonym stopniu potrafi analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; z pomocą opiekuna dokonuje podstawowych analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia niektóre procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia w podstawowym zakresie rolę trybu wnioskowego.

Na ocenę niedostateczną student:

PR_U01 - nie potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, nie śledząc aktualnego stanu prawnego i jego ewolucji oraz nie uzupełniając wiedzy na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej

PR_U02 - nie potrafi sprawnie wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych; nie potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, nie dostrzegając ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, nie formułując własnych wniosków i ocen ani postulatów zmian

PR_U03 - nie potrafi prawidłowo analizować roli norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; nie dokonuje analiz i nie pogłębia wiedzy korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; nie rozróżnia poszczególnych procedur dostępu do informacji publicznej, nie objaśnia prawidłowo roli trybu wnioskowego.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Jaśkowska
Group instructors: Małgorzata Jaśkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty ECTS:


Uczestnictwo w konwersatorium: 15h

Praca własna: 35h

Suma godzin: 50h

Liczba ECTS: 50h/25 (1 pkt ECTS=25h pracy studenta) =2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Jaśkowska
Group instructors: Małgorzata Jaśkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)