(in Polish) Dostęp do informacji publicznej - tryb wnioskowy
General data
Course ID: | WP-PR-MON-DDIPTW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dostęp do informacji publicznej - tryb wnioskowy |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatorium z zakresu nauk prawnych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00 (differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z regułami udostępniania informacji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem trybu wnioskowego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura uzupełniająca: 1. M. Bernaczyk, Prawo do informacji publicznej w Polsce i na świecie, Warszawa 2014 r. 2. M. Jaśkowska ,Dostęp do informacji publicznej w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002 r. 3.M. Jaśkowska ,Dostęp do informacji przetworzonej, (w:) Sądownictwo administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980 – 2005, J. Góral, R. Hauser, J. Trzciński (red.), Warszawa 2005, s. 222 - 238. 4. M. Jaśkowska, Pojęcie informacji publicznej i jej rodzaje, Kwartalnik Prawa Publicznego 2012, nr 3 s. 5,9-78. 5. M. Jaśkowska, Sądowa kontrola prawa do informacji publicznej, Kwartalnik Prawa Publicznego 2013, nr 1, s. 113-131. 6. M. Jaśkowska , Uwagi na tle stosowania art.1 ust.2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w; Władza- Obywatele –Informacja. Ku nowemu porządkowi prawnemu .Księga pamiątkowa ku czci Profesor Teresy Górzyńskiej, Warszawa 2014 r., s. 53-69. 7. Jawność i jej ograniczenia, red. naukowy G. Szpor , t.IV Znaczenie orzecznictwa , red. M. Jaśkowska, Warszawa 2014. 8. M. Jaśkowska, Postępowanie w sprawie dostępu do informacji publicznej jako rodzaj procedury hybrydowej [w:] Prawo administracyjne wobec współczesnych wyzwań. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Markowi Wierzbowskiemu, Warszawa 2018, s. 219-234. 9.. M. Jaśkowska, Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych a zasada transparentności władz publicznych, [w:] Prawo administracyjne dziś i jutro, red. J. Jagielski, M. Wierzbowski, Warszawa 2018, s. 143-151. 10.M. Jaśkowska ,Zasada jawności administracyjnej – rozwój czy stagnacja - w ;Wzorce i zasady współczesnej administracji publicznej, red. B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki Warszawa 2020r., s. 84-111. 11. M. Jaśkowska , Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów a procesowe gwarancje praw jednostki –w; Gwarancje praw jednostki w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym , red. E.Wójcicka, Częstochowa 2020r. s/. 117-136. Akty prawne: 1.Konstytucja RP, Dz.U.1997 r Nr 78 poz. 483 ze zm. 2.Ustawa z 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej, tekst jedn. Dz.U. 2022r. poz. 902. 3.Ustawa z 14.06.1960 r. kodeks postępowania administracyjnego, tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz.735 ze zm. Pozostałe akty prawne będą sukcesywnie podawane w toku zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: PR_U01 - potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny lub uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej PR_U02 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje z zakresu dostępu do informacji publicznej, dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie PR_U03 - potrafi analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; samodzielnie dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia rolę zasady jawności informacji publicznych. Punkty ECTS: Uczestnictwo w konwersatorium: 15h Praca własna: 35h Suma godzin: 50h Liczba ECTS: 50h/25 (1 pkt ECTS=25h pracy studenta) =2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: PR_U01, PR_U02, PR_U03 weryfikowane łącznie - Podstawą zaliczenia jest czynny udział w zajęciach i praca zaliczeniowa na zadany temat. Student: Na ocenę bardzo dobrą student: PR_U01 - potrafi biegle posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny i jego ewolucję oraz w znacznym stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej PR_U02 - potrafi sprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, w tym złożonych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje z zakresu dostępu do informacji publicznej, dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułując własne wnioski i oceny oraz postulaty zmian PR_U03 - potrafi trafnie analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; samodzielnie dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia prawidłowo rolę trybu wnioskowego. Na ocenę dobrą student: PR_U01 - potrafi co do zasady posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny, w mniejszy zakresie i jego ewolucję oraz w średnim stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej PR_U02 - potrafi co do zasady wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, mniej złożonych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny większość pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, z ograniczonym dostrzeganiem ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułowaniem własnych wniosków i ocen, bez postulatów zmian PR_U03 - potrafi generalnie analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; z częściową pomocą opiekuna dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia co do zasady prawidłowo rolę trybu wnioskowego. Na ocenę dostateczną student: PR_U01 - potrafi w ograniczonym zakresie posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny, bez jego zmian i ewolucji oraz w podstawowym stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej PR_U02 - potrafi częściowo wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, raczej prostych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny część pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, bez dostrzegania ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułowania własnych wniosków i ocen czy postulatów zmian PR_U03 - w ograniczonym stopniu potrafi analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; z pomocą opiekuna dokonuje podstawowych analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia niektóre procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia w podstawowym zakresie rolę trybu wnioskowego. Na ocenę niedostateczną student: PR_U01 - nie potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, nie śledząc aktualnego stanu prawnego i jego ewolucji oraz nie uzupełniając wiedzy na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej PR_U02 - nie potrafi sprawnie wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych; nie potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, nie dostrzegając ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, nie formułując własnych wniosków i ocen ani postulatów zmian PR_U03 - nie potrafi prawidłowo analizować roli norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; nie dokonuje analiz i nie pogłębia wiedzy korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; nie rozróżnia poszczególnych procedur dostępu do informacji publicznej, nie objaśnia prawidłowo roli trybu wnioskowego. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Jaśkowska | |
Group instructors: | Małgorzata Jaśkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty ECTS: Uczestnictwo w konwersatorium: 15h Praca własna: 35h Suma godzin: 50h Liczba ECTS: 50h/25 (1 pkt ECTS=25h pracy studenta) =2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Jaśkowska | |
Group instructors: | Małgorzata Jaśkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.