Rights of people with disabilities
General data
Course ID: | WP-PR-MON-Pozn |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Rights of people with disabilities |
Name in Polish: | Prawa osób z niepełnosprawnościami |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: |
(in Polish) Wykład monograficzny z zakresu nauk prawnych |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azxwuSGvtnuzXSa3l4ERj9pxfjVtwvBCbUfIQtGCLCho1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4d87d79c-36b5-45cf-b593-3cb293c16e77&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Prawa osób z niepełnosprawnościami to wykład poświęcony regulacjom prawnym (międzynarodowym i krajowym) oraz praktycznym aspektom związanym z prawami tej grupy osób. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot Prawa osób z niepełnosprawnościami obejmują: 1. Uwarunkowania historyczne i normatywne kształtowania się prawa osób niepełnosprawnych 2. Proces ratyfikacji Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych przez UE i przez Polskę 3. Definicje i zasady Konwencji ONZ 4. Wdrażanie i monitorowanie Konwencji ONZ 5. Równość osób z niepełnosprawnościami wobec prawa 6. Dostępność we wszystkich sferach życia dla osób z niepełnosprawnościami – zagadnienia ogólne 7. Poszanowanie życia rodzinnego osób z niepełnosprawnościami 8. Prawo do edukacji osób z niepełnosprawnościami 9. Ochrona zdrowia osób z niepełnosprawnościami 10. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami 11. Zabezpieczenie społeczne osób z niepełnosprawnościami 12. Udział w życiu kulturalnym i sportowym osób z niepełnosprawnościami 13.Udział w życiu politycznym osób z niepełnosprawnościami 14.Dostęp do wymiaru sprawiedliwości osób z niepełnosprawnościami |
Bibliography: |
(in Polish) Błaszczak A. (red.), Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2012 Frąckiewicz L., Koczur W., Zabezpieczenie społeczne osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2006 Kędziora K. (red.) Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, PTPA Warszawa 2012 Sierpowska I., Kogut A., Status osoby niepełnosprawnej w polskim systemie prawa, Wrocław 2010 Artykuł 12 Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami a ubezwłasnowolnienie w Polsce, Studia Prawnicze 2/2013 Klyszcz L., Pułapka świadczeniowa a aktywność zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, Kraków 2011 Rybski R., Konstytucyjny status osób ubezwłasnowolnionych, Warszawa 2015 Paluszkiewicz M, Wolność pracy osób z niepełnosprawnościami jako wartość prawnie chroniona, Łódź 2019 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza PR_W02 Student zna podstawowe źródła prawa regulujące prawa osób z niepełnosprawnościami i charakter norm tych regulacji. Umiejętności PR_U02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu praw osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych PR_U07 Student potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym PR_U08 Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczący praw osób niepełnosparwnych, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi PR_U09 Student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w prawie osób niepełnosprawnych w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym Kompetencje PR_K01 Student ma kompetencje do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich) PR_K02 Student ma umiejętność prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych PR_K03 Student ma umiejętność pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania PR_W02 ocena niedostateczna (2) Student nie zna i nie rozumie charakteru i znaczenia prawa osób niepełnosprawnych oraz jego relacji do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa osób niepełnosprawnych ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie zna i rozumie charakter i znaczenie nauki prawa pracy oraz jego relację do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa pracy ocena dobra (4) Student dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauki prawa pracy oraz jego relację do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa pracy ocena bardzo dobra (5) Student bardzo zna i rozumie charakter i znaczenie nauki prawa pracy oraz jego relację do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa pracy PR_U02 ocena niedostateczna (2) Student nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych. ocena dostateczna (3) Student posiada dostateczną umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych. ocena dobra (4) Student posiada dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych. ocena bardzo dobra (5) Student posiada wysoką umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych. PR_U07 ocena niedostateczna (2) Student nie potrafi projektować i tworzyć rożnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym ocena dostateczna (3) Student potrafi w stopniu dostatecznym projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym ocena dobra (4) Student potrafi w stopniu dobrym projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym ocena bardzo dobra (5) Student potrafi w stopniu bardzo dobrym projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym PR_U08 ocena niedostateczna (2) Student nie potrafi sporządzić podstawowych projektów aktu normatywnego dotyczących prawa osób niepełnosprawnych ocena dostateczna (3) Student w podstawowym zakresie potrafi sporządzić podstawowe projekty aktów normatywnych dotyczących prawa osób niepełnosprawnych ocena dobra (4) Student dobrze radzi sobie ze sporządzaniem podstawowych projektów aktów normatywnych dotyczących prawa osób niepełnosprawnych ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze radzi sobie ze sporządzaniem podstawowych projektów aktów normatywnych dotyczących prawa osób niepełnosprawnych PR_U09 ocena niedostateczna (2) Student nie posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym ocena dostateczna (3) Student posiada dostateczne umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym. ocena dobra (4) Student posiada dobre umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym. cena bardzo dobra (5) Student posiada wysokie umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym. PR_K01 ocena niedostateczna (2) Student nie rozumie potrzeby stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie. ocena dostateczna (3) Student w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie. ocena dobra (4) Student dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie. ocena bardzo dobra (5) Student bardzo dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie. PR_K02 ocena niedostateczna (2) Student nieprawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych. ocena dostateczna (3) Student w dostateczny sposób identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych. ocena dobra (4) Student dobrze identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych. ocena bardzo dobra (5) Forma zaliczenia; praca pisemna w systemie Moodle na przykładzie wybranego prawa osób z niepełnosprawnościami. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK_MON
|
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Roszewska | |
Group instructors: | Katarzyna Roszewska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azxwuSGvtnuzXSa3l4ERj9pxfjVtwvBCbUfIQtGCLCho1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4d87d79c-36b5-45cf-b593-3cb293c16e77&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Monographic lecture - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Full description: |
(in Polish) zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Bibliography: |
(in Polish) zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Roszewska | |
Group instructors: | Katarzyna Roszewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Monographic lecture - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.