(in Polish) Polityka rolna
General data
Course ID: | WSE-EK-MON-PoRo |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Polityka rolna |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | economics and finance |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Bez wymagań wstępnych. |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć podjęta zostanie problematyka polityki rolnej, w szczególności dylematy tej polityki ze szczególnym uwzględnieniem państw rozwiniętych, jej uwarunkowania, instrumentarium oraz wpływ na rzeczywistość społeczno-gospodarczą. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Interwencjonizm państwowy – za i przeciw. 3. Przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. 4. Uwarunkowania polityki rolnej. 5. Instrumenty polityki rolnej a gospodarcze funkcje państwa. 6. Wielofunkcyjność rolnictwa. 7. Zrównoważony rozwój rolnictwa. 8. Ewolucja Wspólnej Polityki Rolnej i jej znaczenie wśród polityk Unii Europejskiej. 9. Ekonomiczna analiza wybranych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej. 10. Krytyka polityki rolnej państw rozwiniętych. 11. Rolnictwo Polski na tle rolnictwa państw Europy Środkowo-Wschodniej. 12. Znaczenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dla polskiego rolnictwa. 13. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolnej i struktury obszarowej rolnictwa w Polsce. 14. Otoczenie instytucjonalne polskiego rolnictwa. 15. Stan polskiego rolnictwa i perspektywy jego rozwoju. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: 1. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 2018, nr 27, s. 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529 2. A. Sadłowski, Płatności bezpośrednie dla rolników – transfery, subsydia czy wydatki na dobra i usługi publiczne? "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2022, nr 66(3), s. 119–127. https://www.dbc.wroc.pl/publication/155875#description 3. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010. 4. A. Czyżewski, A. Poczta-Wajda, Polityka rolna w warunkach globalizacji – doświadczenia GATT/WTO. PWE, Warszawa 2011. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. R. Sobiecki, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007. 2. A. Poczta-Wajda, Polityka wspierania rolnictwa a problem deprywacji dochodowej rolników w krajach o różnym poziomie rozwoju. PWN, Warszawa 2017. 3. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 2021, nr 13(23), s. 1–20. https://doi.org/10.3390/su132313090 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY UCZENIA SIĘ: W1. Student rozumie istotę i przesłanki interwencjonizmu państwowego ze szczególnym uwzględnieniem interwencji państwa w rolnictwie. W2. Student zna ważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej Unii Europejskiej. W3. Student rozumie dylematy polityki rolnej oraz wpływ różnych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa, a także poziom rozwoju obszarów wiejskich. OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA: – uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS), – studiowanie literatury: 10h (0,4 pkt. ECTS), – przygotowanie prezentacji: 20h (0,8 pkt. ECTS), – przygotowanie projektu: 20h (0,8 pkt. ECTS). Łącznie: 80h (3 pkt. ECTS). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Ad W1: – na ocenę dostateczną (3) student definiuje interwencjonizm państwowy; – na ocenę dobrą (4) student definiuje interwencjonizm państwowy i wymienia główne jego przyczyny; – na ocenę bardzo dobrą (5) student definiuje interwencjonizm państwowy, wymienia główne jego przyczyny oraz omawia podstawy interwencji państwa w rolnictwie. Ad W2: – na ocenę dostateczną (3) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej; – na ocenę dobrą (4) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i jej genezę; – na ocenę bardzo dobrą (5) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, jej genezę i ewolucję. Ad W3: – na ocenę dostateczną (3) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych; – na ocenę dobrą (4) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium; – na ocenę bardzo dobrą (5) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium oraz wyjaśnia skutki stosowania wybranych narzędzi polityki rolnej. WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: indywidualne (bądź ewentualnie w dwuosobowym zespole) opracowanie trwającej ok. 45 min. prezentacji na temat wybranego (z puli udostępnionej przez prowadzącego zajęcia) zagadnienia z obszaru polityki rolnej i przedstawienie jej na forum grupy – maksymalnie 100 pkt. UWAGA: Ocenie będą podlegały wyłącznie prezentacje złożone w Moodle. Liczba punktów – Ocena 0–60 – ndst. (2) 61–68 – dost. (3) 69–76 – dost. plus (3+) 77–84 – db. (4) 85–92 – db. plus (4+) 93–100 – bdb. (5) OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa. Obecność na zajęciach jest premiowana – w przypadku nie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności ocena końcowa jest wyższa o pół stopnia niż ocena uzyskana z prezentacji (chyba że student uzyskał z prezentacji ocenę bardzo dobrą). |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK_MON
W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adrian Sadłowski | |
Group instructors: | Adrian Sadłowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK_MON
FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adrian Sadłowski | |
Group instructors: | Adrian Sadłowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK_MON
W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adrian Sadłowski | |
Group instructors: | Adrian Sadłowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.