Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Polityka rolna

General data

Course ID: WSE-EK-MON-PoRo
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Polityka rolna
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

economics and finance

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Bez wymagań wstępnych.

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć podjęta zostanie problematyka polityki rolnej, w szczególności dylematy tej polityki ze szczególnym uwzględnieniem państw rozwiniętych, jej uwarunkowania, instrumentarium oraz wpływ na rzeczywistość społeczno-gospodarczą.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Interwencjonizm państwowy – za i przeciw.

3. Przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.

4. Uwarunkowania polityki rolnej.

5. Instrumenty polityki rolnej a gospodarcze funkcje państwa.

6. Wielofunkcyjność rolnictwa.

7. Zrównoważony rozwój rolnictwa.

8. Ewolucja Wspólnej Polityki Rolnej i jej znaczenie wśród polityk Unii Europejskiej.

9. Ekonomiczna analiza wybranych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej.

10. Krytyka polityki rolnej państw rozwiniętych.

11. Rolnictwo Polski na tle rolnictwa państw Europy Środkowo-Wschodniej.

12. Znaczenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dla polskiego rolnictwa.

13. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolnej i struktury obszarowej rolnictwa w Polsce.

14. Otoczenie instytucjonalne polskiego rolnictwa.

15. Stan polskiego rolnictwa i perspektywy jego rozwoju.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 2018, nr 27, s. 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529

2. A. Sadłowski, Płatności bezpośrednie dla rolników – transfery, subsydia czy wydatki na dobra i usługi publiczne? "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2022, nr 66(3), s. 119–127. https://www.dbc.wroc.pl/publication/155875#description

3. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010.

4. A. Czyżewski, A. Poczta-Wajda, Polityka rolna w warunkach globalizacji – doświadczenia GATT/WTO. PWE, Warszawa 2011.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. R. Sobiecki, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.

2. A. Poczta-Wajda, Polityka wspierania rolnictwa a problem deprywacji dochodowej rolników w krajach o różnym poziomie rozwoju. PWN, Warszawa 2017.

3. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 2021, nr 13(23), s. 1–20. https://doi.org/10.3390/su132313090

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

W1. Student rozumie istotę i przesłanki interwencjonizmu państwowego ze szczególnym uwzględnieniem interwencji państwa w rolnictwie.

W2. Student zna ważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej Unii Europejskiej.

W3. Student rozumie dylematy polityki rolnej oraz wpływ różnych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa, a także poziom rozwoju obszarów wiejskich.

OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:

– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS),

– studiowanie literatury: 10h (0,4 pkt. ECTS),

– przygotowanie prezentacji: 20h (0,8 pkt. ECTS),

– przygotowanie projektu: 20h (0,8 pkt. ECTS).

Łącznie: 80h (3 pkt. ECTS).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ad W1:

– na ocenę dostateczną (3) student definiuje interwencjonizm państwowy;

– na ocenę dobrą (4) student definiuje interwencjonizm państwowy i wymienia główne jego przyczyny;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student definiuje interwencjonizm państwowy, wymienia główne jego przyczyny oraz omawia podstawy interwencji państwa w rolnictwie.

Ad W2:

– na ocenę dostateczną (3) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej;

– na ocenę dobrą (4) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i jej genezę;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, jej genezę i ewolucję.

Ad W3:

– na ocenę dostateczną (3) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych;

– na ocenę dobrą (4) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium oraz wyjaśnia skutki stosowania wybranych narzędzi polityki rolnej.

WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: indywidualne (bądź ewentualnie w dwuosobowym zespole) opracowanie trwającej ok. 45 min. prezentacji na temat wybranego (z puli udostępnionej przez prowadzącego zajęcia) zagadnienia z obszaru polityki rolnej i przedstawienie jej na forum grupy – maksymalnie 100 pkt.

UWAGA: Ocenie będą podlegały wyłącznie prezentacje złożone w Moodle.

Liczba punktów – Ocena

0–60 – ndst. (2)

61–68 – dost. (3)

69–76 – dost. plus (3+)

77–84 – db. (4)

85–92 – db. plus (4+)

93–100 – bdb. (5)

OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.

Obecność na zajęciach jest premiowana – w przypadku nie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności ocena końcowa jest wyższa o pół stopnia niż ocena uzyskana z prezentacji (chyba że student uzyskał z prezentacji ocenę bardzo dobrą).

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours more information
Coordinators: Adrian Sadłowski
Group instructors: Adrian Sadłowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours more information
Coordinators: Adrian Sadłowski
Group instructors: Adrian Sadłowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours more information
Coordinators: Adrian Sadłowski
Group instructors: Adrian Sadłowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)